Logo
WiadomościAktualnościHistoryczny rekord cen benzyny 95 w PKN Orlen: dla kierowcy 8,12 zł plus marża stacji

Historyczny rekord cen benzyny 95 w PKN Orlen: dla kierowcy 8,12 zł plus marża stacji

Padła psychologiczna bariera i jednocześnie historyczny rekord hurtowej ceny benzyny 95. Po wielu dniach bezprecedensowych podwyżek cen tego paliwa w hurcie za 1000 litrów właściciele stacji benzynowych muszą płacić 7519 zł, zaś do ceny detalicznej trzeba doliczyć podatek VAT i marżę stacji. Co to oznacza dla kierowców?

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Sieć stacji paliw Orlen
PKN Orlen
Sieć stacji paliw Orlen

W praktyce już 1 czerwca mieliśmy rekord i dotknięcie psychologicznej bariery: metr sześcienny, czyli 1000 litrów benzyny 95 w hurcie kosztował 7406 zł. Po dodaniu obniżonej, "antyinflacyjnej" stawki podatku VAT w wysokości 8 proc. wychodziło, że litr tej najtańszej benzyny w hurcie kosztuje dokładnie 7,998 zł. Praktycznie 8 zł, ale...

W kolejnym dniu rekord hurtowych cen benzyny w PKN Orlen został poprawiony, i to wyraźnie: 2 czerwca za 1000 litrów benzyny 95 OKN Orlen żąda już 7519 zł. Dzielimy zatem tę kwotę przez 1000 – wychodzi 7,519 zł/litr – dodajemy 8 proc. podatku VAT i wychodzi... 8,12 zł za litr. Tyle mają płacić stacje benzynowe za litr najtańszej benzyny. Wiadomo, że muszą dołożyć do tej kwoty swoją marżę. To ile zapłacą kierowcy?

Cena na stacji? Prędzej czy później ponad 8 zł

Faktem jest, że podwyżki cen hurtowych, zwłaszcza w przypadku benzyny, której zużywa się w Polsce nawet 3,5 raza mniej niż oleju napędowego, na stacjach pojawiają się z opóźnieniem. Zdarza się i tak, że na stacjach państwowego monopolisty ceny paliw z premedytacją utrzymywane są poniżej cen hurtowych. To niszczy konkurencję: muszą zaopatrywać się w benzynę po cenach wyższych niż wynosi cena detaliczna na większości stacji w Polsce. W niedawnej przeszłości taka sytuacja przydarzyła się w związku z cenami oleju napędowego, który właściciele małych stacji tankowali na stacjach Lotos do 1000-litrowych mauzerów upakowanych w furgonach – wychodziło taniej niż kupno paliwa od monopolistów. W tym czasie na stacjach Orlen obowiązywały limity tankowania. Oficjalnie w związku z podwyższonym popytem, aby paliwa dla nikogo nie zabrakło.

W przypadku benzyny tankowanie do mauzerów nie wchodzi w grę i raczej należy się spodziewać, że i na pylonach stacji Orlen wkrótce padnie bariera 8 zł za litr benzyny 95 (benzyna 98 już dziś kosztuje nawet więcej). Nie może być inaczej.

Ceny paliw: a gdyby powrócił zwykły podatek VAT?

Obecnie VAT na paliwa obniżony jest tymczasowo do 8 proc. Warto wykonać proste ćwiczenie matematyczne: co się stanie, gdy przywrócone zostaną standardowe stawki tego podatku? Policzmy: 7519 dzielimy przez 1000, wychodzi 7,519 zł za litr. Dodajemy 23 procent. Wynik: 9,24 zł za litr benzyny 95!

A diesel? Znów drożeje!

Tankowanie na stacji Orlen
Tankowanie na stacji OrlenŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Właściciele diesli nie powinni jednak odczuwać satysfakcji z cudzego nieszczęścia, ponieważ od wczoraj olej napędowy w hurcie podrożał o blisko 30 groszy! Obecnie 1000 litrów kosztuje 7172 zł, co po dodaniu podatku VAT oznacza 7,74 zł za litr. Dla kierowcy: plus marża stacji.

Gdzie jest granica "absurdu", trudno wyrokować, niemniej sytuacja na krajowym rynku paliw może być w nadchodzącym czasie bardzo ciekawa w kontekście wpuszczenia na do Polski węgierskiego koncernu MOL, który zachowa prawo do korzystania z o wiele tańszej ropy rosyjskiej. Orlenowi może być ciężko, kierowcom – to się okaże. Czy polski koncern naftowy już się na to szykuje?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium