W 2007 r. w FSO wyprodukowano ponad 70 tys. modelu Lanos oraz ponad 74 tys. zestawów do ich montażu na Ukrainie. Na początku roku zmontowano też końcową partię 300 małolitrażowych Matizów. Ale dla przyszłości FSO najważniejszy jest teraz nowy model Chevroleta Aveo, którego produkcja oficjalnie rozpoczęła się na początku listopada. W 2007 r. w żerańskiej fabryce wyprodukowano ponad 2,8 tys. tych nowych aut, z tego blisko 2,6 tys. wyeksportowano na Ukrainę. Do polskich salonów Chevroleta auto powinno trafić wiosną.

Nowy samochód jest produkowany na licencji koreańskiej firmy GM DAT, która należy do amerykańskiego koncernu General Motors. Dostawca licencji już uznał, że warszawska fabryka nie ma problemów z zapewnieniem odpowiedniej jakości przy produkcji Aveo. - Zdecydowano, że stała kontrola jakości produkcji już nie jest potrzebna - powiedział prezes FSO Janusz Woźniak.

Uruchomienie w minionym roku produkcji nowego auta (po raz pierwszy od ośmiu lat) było wielkim osiągnięciem FSO. Ale jeszcze większym było podpisanie umowy o utworzeniu spółki z General Motors. Przejmie ona większość majątku produkcyjnego żerańskiej fabryki. Tworzenie spółki, w której Amerykanie będą mieli 40 proc. udziałów, powinno się zakończyć w pierwszym kwartale 2008 r. W tym czasie, jak powiedział Woźniak, FSO będzie negocjować przeniesienie do Polski produkcji jak największej liczby części i podzespołów do nowego samochodu. Ich produkcja w kraju pozwoli ograniczyć wydatki na transport części z Korei.

Aktualne plany przewidują produkcję na poziomie 150 tys. egz. samochodów rocznie, ale przedstawiciele UkrAvto zapowiadają jej zwiększenie nawet do 240 tys. egz. Do modelu Aveo mają także dołączyć kolejne Chevrolety z palety dostępnej już w Korei.

Źródło: Gazeta Wyborcza