Samorząd liczy, że Stadion Śląski w Chorzowie będzie jedną z aren piłkarskich zmagań.

W piątek samorząd podpisał umowę z Biurem Projektowym Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej największej inwestycji drogowej w Chorzowie - budowy nowego przebiegu przecinającej miasto drogi krajowej nr 79. Opracowanie dokumentacji potrwa rok i będzie kosztować ponad 9 mln zł.

Pierwszy etap projektowania zakończy się przedstawieniem wstępnego projektu budowlanego, który trafi do wojewody z wnioskiem o ustalenie lokalizacji drogi. W kolejnym etapie przygotowany będzie projekt budowlany i wykonawczy inwestycji. Ma być ukończona w 2011 roku.

Obecnie droga krajowa nr 79 przebiega przez ścisłe centrum Chorzowa - nad rynkiem wiedzie estakadą, znacznie obniżając walory centrum miasta. To bardzo ruchliwa trasa, której chorzowski odcinek łączy m.in. Bytom z Katowicami.

Nowa droga ma wyprowadzić ruch tranzytowy ze ścisłego śródmieścia, skrócić czas przejazdu, lepiej skomunikować tereny poprzemysłowe oraz poprawić płynność zjazdów i wyjazdów ze Stadionu Śląskiego.

Wcześniej władze Katowic, Bytomia i Chorzowa zawarły międzygminne porozumienie, na mocy którego Chorzów przyjął rolę inwestora. Inwestycja została uznana za ważną dla organizacji Euro 2012 zarówno przez zarząd woj. śląskiego, jak i specjalną grupę roboczą, powołaną przez ministra rozwoju regionalnego.

Samorząd Chorzowa zabiega o dofinansowanie inwestycji z unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko". Została ona włączona do kontraktu wojewódzkiego, a 4 mln zł na dokumentację będzie pochodzić z budżetu wojewody śląskiego. Niepowodzenie w staraniach o unijne środki może postawić inwestycję pod znakiem zapytania.

Na trasie nowego odcinka drogi usytuowanych będzie 12 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady i dwa tunele. Nowy przebieg DK- 79 to ponad 7-kilometrowy odcinek minimum dwujezdniowej w obu kierunkach trasy. Na odcinku od Stadionu Śląskiego do Chorzowa Starego planowane są trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Nowa droga ma rozpoczynać się w Katowicach, od węzła z ulicą Chorzowską, estakadą przy Stadionie Śląskim. Dalej będzie przebiegać przez tereny byłej kopalni "Polska Rejon Prezydent" i dawne tereny Huty Kościuszko. Będzie się kończyć w Bytomiu włączeniem do obwodnicy miasta - alei Jana Pawła II.