„Koncepcja staje się rzeczywistością” – to prawdopodobnie najlepsze określenie filozofii Chrysler Group – a dla wielu obserwatorów wielka nadzieja, iż ten sposób myślenia nie przestanie obowiązywać także w roku 2007. Tradycją Chryslera są projekty samochodów tej firmy, które potrafią dowodzić swej innowacyjności.

Wszystko zaczęło się w roku 1987 wystawieniem na frankfurckim salonie samochodowym koncepcji czterodrzwiowego Chryslera Portofino w stylistyce „cab forward” – napędzanego silnikiem Lamborghini. Po niemal 20 latach i ponad 100 projektachkoncepcyjnych –Chrysler wciąż utrzymuje swą renomę jako producent samochodów kierujący się perfekcjąkompozycji i doskonałością inżynierii.

Pojazdy koncepcyjne odgrywają w Chrysler Group rolę podwójną: wyznaczaja trendy w projektowaniu oraz przyciągają największe talenty ze świata do studiów projektowych firmy.

Programy badawcze pojazdów koncepcyjnych pozwalają testować nowe idee kolorystyczne, elementy wyposażenia czy znaczenie wymiarów i segmentacji rynkowej pojazdów. Pojazdy koncepcyjne promują także najróżniejsze pomysły projektowe, które często trafiają do realizacji mimo, iż zasadniczy pojazd koncepcyjny nie znalazł dostatecznego uznania.

Co również ważne, projekty budzące podziw i zainteresowanie na światowych wystawachsamochodowych nie powstają dla efektownej ozdoby. To jest właśnie moment, gdy tradycje przekuwania koncepcji w rzeczywistość nabierają prawdziwej wartości.

Przygotowywane przez Chryslera auta koncepcyjne są zdolne do jazdy, a wiele z nich wchodzi do produkcji zaledwie po paru latach od momentu prezentacji. Najnowszym przykładem jest Dodge Challenger, pokazany jako prototyp na salonie samochodowym NAIAS Detroit 2006, który ma wejść na linie montażu już w przyszłym roku.

Mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania Chrysler Group – „Nie tworzyliśmy konceptów dla samej zabawy. Pokazywaliśmy co roku, że nasze koncepcje, potrafią same dowodzić swej innowacyjności. W istocie wiele prototypów, a także związanych z nimi praktycznych pomysłów weszło wcześniej lub później do produkcji. Choć na razie nie można powiedzieć, które z aut koncepcyjnych bieżącego roku zobaczymy w salonach sprzedaży, są to cenne oznaki, czego też można spodziewać się przyszłości.”

Pojazdy koncepcyjne 2007 roku

W bieżącym roku każda z marek Chrysler Group przedstawiła swój projekt koncepcyjny. Pełen wyrafinowania, funkcjonalności i elegancji Chrysler Nassau jest studium nowej ekspresji swej marki. Zaprezentowane na salonie samochodowym NAIAS 2007 czterodrzwiowe, czteromiejscowe luksusowe coupe stanowi emocjonalny i artystyczny wyraz tego, co znaczy Chrysler.

Jeep® Trailhawk, który zadebiutował także na salonie NAIAS 2007 – ilustruje różnorodność marki Jeep – łącząc własności off-roadowe nowego Wranglera Unlimited z wyszukaną elegancją kabrioletu, idealnego do jazdy szosowej. Jest to bez wątpienia unikalny i świeży wyraz charakteru tej marki.

Elegancki i smukły „roadster z charakterem” to najkrótszy opis klasycznie sportowego samochodu Dodge Demon szczycącego się prostą i nowoczesną linią nadwozia oraz osiągami typowymi dla tej marki. W swym założeniu ma to być przystępny cenowo samochód sportowy ‘ze stajni’ Dodge, łączący wyrazistą stylizację oraz moc napędu z czystą przyjemnością jazdy pod otwartym niebem i „wiatrem we włosach”. Jako pojazd koncepcyjny, Dodge Demon pojawił się po raz pierwszy na salonie samochodowym w Genewie 2007.

Dwadzieścia lat śmiałych koncepcji Chryslera

Chrysler Grup ma bogatą tradycję innowacyjności w stylizacji pojazdów oraz ich inżynierii – sięgającą czasów pierwszego auta Chrysler sedan z 1924 roku. W czasach współczesnych, począwszy od roku 1988, Chrysler zbudował ponad 100 pojazdów koncepcyjnych o zróżnicowanej linii, wielkości oraz układzie funkcjonalnym – z użyciem nowatorskich materiałów i tworzyw.

Oto ich zestawienie:

1988 Chrysler Portofino, Plymouth Slingshot

1989 Chrysler Millennium, Dodge Dakota Sport V-8, Dodge Intrepid, Dodge Viper RT/10, Jeep Wrangler Rubicon, Jeep Z5 Concept 1, Plymouth Speedster, Plymouth Voyager III

1990 Dodge Daytona RT, Dodge LRT, Eagle Optima, Jeep Freedom

1991 Chrysler 300M, Dodge Neon, Jeep Wagoneer 2000

1992 Chrysler Cirrus, Dodge Epic

1993 Chrysler Patriot, Chrysler Thunderbolt, Jeep Ecco, Plymouth Prowler

1994 Chrysler Pacifica, Dodge Aviat, Dodge Ram VTS, Dodge Venom, Dodge Viper GTS Coupe, Eagle Vision Aerie, Plymouth Expresso

1995 Chrysler Atlantic, Eagle Jazz, Plymouth Back Pack

1996 Chrysler Composite Concept Vehicle, Chrysler LHX, Dodge Intrepid ESX

1997 Chrysler Phaeton, Dodge Concept, Dodge Sidewinder, Dodge T-Rex, Jeep Cherokee Casablanca, Jeep Dakar, Jeep Icon, Jeep Wrangler Tabasco, Jeep Wrangler Ultimate Rescue, Plymouth Pronto

1998 Chrysler Chronos, Dodge Big Red Truck, Dodge Intrepid ESX2, Jeep Jeepster, Plymouth Pronto Cruiser, Plymouth Pronto Spyder

1999 Chrysler Citadel, Dodge Charger R/T, Dodge Power Wagon, Jeep Commander, Jeep Journey

2000 Chrysler 300 Hemi® C, Chrysler Java, Chrysler Panel Cruiser, Dodge ESX3, Dodge MAXX cab, Dodge Neon SRT, Dodge Viper GTS/R, Jeep Varsity, Plymouth Howler

2001 Chrysler Crossfire, Dodge Powerbox, Dodge Super8 Hemi, Jeep Willys

2002 Chrysler California Cruiser, Chrysler Pacifica, Dodge M80, Dodge Razor, Jeep Compass, Jeep Willys

2003 Chrysler Airflite, Chrysler 300C, Dodge Avenger, Dodge Durango, Dodge Kahuna, Dodge Magnum, Dodge Tomahawk, Jeep Treo

2004 Chrysler ME Four-Twelve, Dodge Sling Shot, Jeep Rescue

2005 Chrysler Akino, Chrysler Firepower, Dodge Caliber, Dodge Nitro, Jeep Compass, Jeep Gladiator, Jeep Hurricane, Jeep Patriot

2006 Chrysler Imperial, Dodge Avenger, Dodge Challenger, Dodge Hornet

2007Chrysler Nassau, Dodge Demon, Jeep Trailhawk