Są to: optymalizacja i rozwój produkowanej gamy modelowej, dokończenie intensywnej restrukturyzacji oraz uzyskanie koncesji w sferze kosztowej od partnerów i udziałowców firmy.

Plan ten zostanie przez Chrysler LLC sfinalizowany do dnia 31 marca br.,a jego treść wskazuje na istotne zaangażowanie w zakresie wypełnienia warunków pożyczki rządowej pod względem efektywności kosztowej oraz ograniczenia zużycia paliw płynnych.

- W imieniu całej naszej wielkiej rodziny dziękujemy administracji amerykańskiej i Kongresowi za umożliwienie dalszych starań o federalne pożyczki pomostowe, które pomogą w restrukturyzacji Chrysler LLC na drodze do trwałej rentowności – powiedziałprzewodniczący rady dyrektorów i dyrektor wykonawczy Chrysler LLC, Robert L. Nardelli. Rozumiemy także w pełni koniecznośćadaptacji do obniżonego popytu na samochody w USA oraz podzielamy ogólnonarodową troskę o bezpieczeństwo energetyczne i postępujące zmiany klimatyczne w skali światowej.Jesteśmy przekonani, iż Chrysler LLC może być rentowny w oparciu o zmodyfikowane elementyzawarte w naszym przedłożeniu oraz, że należyta restrukturyzacja bez ogłoszenia upadłości w połączeniu z realizacją naszego planu i wsparta strategicznym sojuszem z firmą FIAT to najlepsze wyjście dla pracowników Chryslera, naszych związków zawodowych, dealerów, dostawców i wreszcie – klienteli. Naszym dążeniem jest odbudowa Chryslera jako ikonicznej firmy amerykańskiej i godne ‘odpłacenie’rządowi USA oraz podatnikom za ich wiarę w powodzenie naszej przyszłości. Uważamy, iż wnioskowana przez nas pożyczka zasilająca kapitał obrotowy jest najmniej kosztownąalternatywą w obecnej sytuacji, stanowiąc istotny bodziec dla rozwoju gospodarki USA oraz źródło pozytywnych efektów dla amerykańskiego podatnika. Obecny plan zapewni utrzymanie świadczeń zdrowotnych i emerytalnych wobec naszych obecnych i byłych pracowników, chroniąc jednocześnie setki tysięcy miejsc dobrej pracy w strukturach Chryslera, jego dostawców oraz sieci sprzedaży.

Aby spełnić oczekiwania klienteli oraz wymogi federalnych norm redukcji zużycia paliw płynnych Chrysler przewiduje premiery 24 nowych pojazdów w okresie 48 miesięcy, zapowiadającjednocześnie wykorzystanie energii elektrycznej jako głównej technologii dla strategii rozwoju paliwo-oszczędnych pojazdów o niskiej emisji spalin oraz praktyczne wdrożenie napędu elektrycznego już w roku 2010.

Obecny plan antykryzysowy Chryslera odpowiada federalnym wytycznym w zakresie oszczędności paliw, opisanym w ustawie o bezpieczeństwie energetycznym (Energy Independence and Security Act) z roku 2007. Chrysler LLC ponadto wspiera proces tworzenia jednolitych norm w skali krajowej z udziałem wszystkich uczestników gospodarki narodowej.

Celem obniżenia kosztów działalności wdrożono lub uzgodniono co do zasady szereg koncesji ze strony dealerów, dostawców oraz wierzycieli.Zgodnie z warunkami pożyczki pomostowej Ministerstwa Skarbu zawarto także wstępneporozumienie ze związkiem zawodowym UAW. Realizacja tego porozumienia umożliwi stworzenie w Chrysler LLC struktury kosztowej zatrudnienia porównywalnej z zagranicznymi firmami motoryzacyjnymi prowadzącymi działalność produkcyjną w USA.

Od czasu pierwszego wniosku Chryslera o pożyczkę w wysokości 7 mld $ nastąpił bezprecedensowy kryzys sprzedaży w sektorze motoryzacyjnym.

Najważniejsze punkty planu antykryzysowego Chrysler LLC

1. Sojusze strategiczne: Chrysler zawarł niewiążące porozumienie o dążeniu do strategicznego sojuszu z włoską firmą FIAT, który niesie istotne korzyści – w tym także finansowe – dla udziałowców i partnerów Chryslera.

2. Gama pojazdów Chryslera stanowi kluczowy element obecnego planu antykryzysowego. Na rok 2010 planowane są premiery czterech znanych z powodzenia modeli – nowego Jeep’a Grand Cherokee oraz nowego, jeszcze bardziej agresywnego Dodge Charger’a i Dodge Durango o konstrukcji samonośnej, przed którymi zadebiutuje nowy Chrysler 300. W roku 2009 – 73 procent gamy modelowej Chrysler LLC wykazuje stosunku do roku ubiegłego jeszcze bardziej obniżone zużycie paliwa. Proces ten będzie kontynuowany w roku 2010 dzięki wprowadzeniu nowej rodziny silników Phoenix V-6. Także na rok 2010 planowany jest amerykański debiutDodge Ram w wersji hybrydowej o dwóch trybach pracy, a także pojazdu o napędzie czysto elektrycznym.

3. Chrysler LLC prowadzi intensywne dziania restrukturyzacyjne w celu znaczącej poprawy swej sytuacji kosztowej przy konsekwentnym wzroście jakości i wydajności produkcji. Kolejne działania restrukturyzacyjne w roku 2009 obejmują: redukcję kosztów stałych o kolejne 700 mln dolarów, likwidacja kolejnej zmiany w zakładach montażowo-produkcyjnych, zmniejszenie zatrudnienia o kolejne 3 000 osób, zaprzestanie produkcji trzech modeli, obniżenie zdolności produkcyjnych o 100.000 pojazdów oraz sprzedaż zbędnych aktywów na kwotę 300 mln dolarów.

4. Chrysler w całej rozciągłości przestrzega restrykcji i ograniczeń zawartych w rozdziale 111 EESA dotyczących uprzywilejowania i rekompensat w stosunku do managementu. Zawieszono ponadtopremie i kontraktowe podwyżki wynagrodzeń oraz zrezygnowano z kontynuacji finansowania ubezpieczeń życiowych dla pracowników emerytowanych.

5. Działania zmierzające do uzyskania oszczędności kosztowych oraz zwiększenia wpływów gotówkowych obejmują zmniejszenie marż handlowych w sieci dealerskiej, zaprzestanie praktyki tankowania "do pełna" przekazywanych nabywcom pojazdów oraz ograniczenie marż w kontraktach serwisowych autoryzowanych stacji obsługi.

6. Podpisane już ze związkami zawodowymi porozumienia wstępne w zakresie modyfikacji układów pracowniczych (UAW Labor Modifications i VEBA Modifications) są co do zasady zgodne z warunkami pożyczki pomostowej Ministerstwa Skarbu USA, a realizacja tych porozumień umożliwi stworzenie w Chrysler LLC struktury kosztowej zatrudnienia porównywalnej z zagranicznymi firmami motoryzacyjnymi prowadzącymi działalność produkcyjną w USA. Wymaga to jednak ratyfikacji umawiających się stron.

7. Prowadzone z dostawcami rozmowy maja szansę doprowadzić do istotnej redukcji kosztów zaopatrzenia Chrysler LLC, a więc osiągnięcia zakładanych oszczędności celowych.

8. Chrysler spodziewa się, iż jego niektórzy wierzyciele (2nd Lien Debt Holders) wyrażą zgodę na przekształcenie 100 procent zadłużenia na akcje zwykłe. Plan dochodzenia do rentowności Chrysler LLC obejmuje więc założenie dalszej redukcji zadłużenia o kwotę 5 mld dolarów.