Chrysler Sebring Convertible to nowy standard w segmencie kabrioletów klasy średniej. Całkowicie przekonstruowany, zbudowany na nowej platformie przeznaczonej dla pojazdów segmentu D, oferuje użytkownikowi to, czego brakuje rywalom tej klasy: a więc styl i elegancję Chryslera, znakomite osiągi i niskie zużycie paliwa, obszerne i komfortowe wnętrze dla czterech osób oraz bagażnik dostatecznie duży, by pomieścić aż dwie torby golfowe – nawet po złożeniu dachu.

Jako jedyny wśród konkurencji Sebring Convertible dostępny jest z dachem winylowym, płóciennym lub też – po raz pierwszy w kabriolecie Chryslera – ze składanym dachem stalowym, a każdy z nich można podnosić i opuszczać pod samoczynną, sztywną pokrywę (tonneau) jednym wciśnięciem przycisku pilota w kluczyku. Pozwala to łączyć zalety coupè z typowym dlakabrioletu poczuciem wolności i swobody – przy zadziwiająco przystępnej cenie zakupu.

- Ulubiony kabriolet Ameryki ma się dziś lepiej niż kiedykolwiek – mówi George Murphy, wiceprezes ds. światowego marketingu w Chrysler Group. Nowy Sebring Convertible poszczycić się może charakterystyczną sylwetką na drodze, pewnością prowadzenia, innowacją rozwiązań oraz dostatkiem miejsca dla pasażerów i ich sprzętu. Jako jedyny kabriolet w tym segmencie przechodzi test ‘dwóch toreb golfowych’ a jego potencjał rynkowy jest wprost nieograniczony.

Tytuł ulubionego kabrioletu Ameryki należał do Chryslera Sebringa Convertible od ponad dekady – a status bestsellera w swej klasie zajmował przez siedem z jedenastu ostatnich lat. Tradycje te zamierza niepodzielnie kontynuować także i Sebring Convertible 2008, który w USA będzie dostępny w drugim kwartale, a na głównych rynkach światowych – w drugiej połowie przyszłego roku.

Jako pierwszy kabriolet Chrysler Group na rynkach światowych (poza Ameryką Północną) Sebring Convertible występować będzie także w wersji z silnikiem wysokoprężnym orazw wersji dla ruchu lewostronnego (RHD). Sprzyjać to będzie zwiększeniu konkurencyjności tego pojazdu na rynkach międzynarodowych.

Elegancja nadwozia i wnętrza

Nowy Sebring Convertible projektowany był z myślą o przyszłości. Od pierwszych szkiców aż do wersji produkcyjnej miał nawiązywać stylem do "bratniego" sedana, a efektem jest zdecydowane podobieństwo obu pojazdów do siebie. Tym niemniej kabriolet musiał być dłuższy, aby zapewnić rozsądną ilość miejsca na bagaż przy złożonym dachu.- Z dachem lub bez, projekt Sebringa Convertible oddaje esencję marki Chrysler - mówi Trezor Creed,wiceprezes ds. projektowania. To świetny przykład ekspresji, wyrafinowania, posmaku atletyczności oraz pasji tworzenia.

Patrząc od przodu, Sebring Convertible zdradza szereg podobieństw do sedana – w postaci choćby charakterystycznej kraty chłodnicy czy podkreślającej elegancję linii nadwozia niezwykłej rzeźby maski silnika z uskrzydlonym medalionem Chryslera tuż pod jej przednią krawędzią. Obrys wielkich poczwórnych reflektorów sięga na błotniki nadwozia, nadając szczególnego wyglądu całej sylwetce pojazdu.

W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi Sebringa Convertible wzrósł o 74, a wysokość i szerokość – odpowiednio o89 i 51 mm. Kabriolet jest również o 76 mm dłuższy niż sedan – co wysmukla jego sylwetkę oraz umożliwia pomieszczenie w bagażniku dwóch toreb golfowych nawet po złożeniu dachu. Karoserię akcentuje pociągły kształt pokrywy silnika i błyszcząca listwa okien bocznych oraz – po podniesieniu – wydłużony zarys dachu, podkreślający eleganckie proporcje kabiny. Smukłości sylwetki i poprawie widoczności do tyłu sprzyja także „odchudzenie” słupka C. Śmiałe przetłoczenia burt nadwozia podkreślają naturalną atletykę pojazdu.

Wizualnej dynamiki dodają także szerokie lampy tylne przechodzące z błotników na klapę bagażnika. Umieszczone wewnątrz lamp cofania światła przeciwmgielne zachowują jednolity wygląd wszystkich modeli na rynkach świata. O potencjale osiągów wersji Limited z silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra oraz sześciostopniową przekładnią automatyczną świadczą podwójne, chromowane końcówki wydechu.

Światowy kunszt wystroju wnętrza

Wnętrze Sebringa Convertibleodznacza się wyglądem nowoczesnym i uporządkowanym – ze szczególnym naciskiem na wysoką jakość materiałów, precyzję detali oraz kunszt wykonania. Luksusowe wrażenie potęgują miękkie w dotyku materiały wykończeniowe, które zastosowano m.in. na tablicy przyrządów oraz podłokietnikach drzwi.

Inspirowana uskrzydlonym medalionem markowym konsola centralna mieści markowy zegar analogowy Chryslera w otoczeniu zdwojonych nawiewów ogrzewania i klimatyzacji. Przed pasażerem umieszczono zamykaną skrytkę na dokumenty czy ważniejsze drobiazgi, a w konsoli podłogowej – kolejne dwa pojemniki na podręczne przedmioty oraz przesuwany o 76 mm podłokietnik z myślą o kierowcach różnego wzrostu.

W przestronnej i komfortowej kabinie mieszczą się wygodnie cztery osoby, które siedzą o 64 mm wyżej niż poprzednio, zyskując większe poczucie ‘panowania nad drogą’. Dzięki dostatkowi miejsca na nogi i na głowy, jakim cieszyć się mogą pasażerowie tylnej kanapy – Sebring Convertible doskonale nadaje się do eksploatacji całorocznej, bez względu na bieżące warunki pogodowe.

Wszystkie wersje Sebringa Convertible posiadają dwubarwny wystrój tablicy przyrządów i paneli drzwiowych w ciemniejszym i jaśniejszym odcieniu Khaki oraz szarości Gray; w wersji Limited przewidziano ponadto ekskluzywny wystrój dwubarwny Cream and Pebble Beige, towarzyszący skórzanej tapicerce siedzeń. Akcenty dekoracyjne wnętrza w modelu Sebring Convertible wykonano w kolorze srebra Alloy Silver i chromu, w modelu Touring – ze srebra Satin Silver i chromu, a w modelu Limited – ze srebra Satin Silver, chromu oraz imitacji skorupy żółwia.

Detale niemniej ważne

Konstruktorzy Sebringa Convertible poświęcili wiele uwagi elementom wyposażenia, nie komplikując zbytnio jego funkcjonalności. Efektem jest szereg innowacyjnych i pomysłowych rozwiązań, ułatwiających życie kierowcy i pasażerom pojazdu.

- dostatecznie pojemny bagażnik, aby pomieścić cztery torby golfowe przy podniesionym dachu oraz dwie torby – gdy jest opuszczony;- opcja zdalnego sterowania podnoszeniem i składaniem dachu przyciskiem pilota;- automatyczne zatrzaskidachu po rozłożeniu;- samoczynna, sztywna pokrywa złożonego dachu (tonneau) w każdej jego wersji;- przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowane z fotelami, podwyższające komfort ich użytkowania i ułatwiające dostęp do tylnych siedzeń;- odsuwany fotel przedniego pasażera z pamięcią ustawienia – z myślą o wygodzie pasażerów drugiego rzędu siedzeń;- opcjonalna funkcja zdalnego rozruchu silnika, pozwalająca ogrzać lub schłodzić kabinę przed wejściem do pojazdu;- opcjonalny windszot (ekran wiatrowy), umożliwiający obniżenie hałasów aerodynamicznych i jezdnych;- zamykana na klucz skrytka na dokumenty lub ważniejsze drobiazgi po stronie pasażera na desce rozdzielczej;- opcjonalne podgrzewane i chłodzone przednie uchwyty na kubki/puszki;- opcjonalne pokrycia siedzeń z plamo-odpornej, antystatycznej i odpornej na obce zapachy tkaniny YES Essentials®;- łatwo dostępne tylne uchwyty na kubki w boczkach tapicerki kabiny;- kieszeń na mapy „na plecach” fotela przedniego pasażera;- kieszenie na mapy w panelach drzwiowych

Znakomite osiągi i niskie zużycie paliwa

Na rynku USA nowy Sebring Convertibleoferowany będzie w trzech odmianach: Chrysler Sebring Convertible, Chrysler Sebring Convertible Touring oraz Chrysler Sebring Convertible Limited.

Dostępne będą trzy jednostki napędowe do wyboru: bazowy Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra, opcjonalny 2,7-litrowy silnik V-6 na biopaliwa alternatywne (FFV) oraz także opcjonalny 3,5- litrowy V-6 – skojarzony z nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną z systemem AutoStick, która umożliwia także ręczną, sekwencyjną zmianę biegów.

Oszczędne zużycie paliwa to często ważny element decyzyjny dla współczesnego nabywcy samochodu, stąd też Chrysler Sebring Convertible zpodstawowym silnikiem czterocylindrowym może śmiało rywalizować z najlepszymi konstrukcjami w tym segmencie. Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu VVT odznacza się niskim zużyciem paliwa – 10,2 l/100 km w cyklu miejskim oraz 7,6l/100 km w cyklu pozamiejskim, pracuje przy tym płynnie i cicho. W porównaniu z poprzednio stosowanym silnikiem o pojemności 2,4 litra moc wzrosła o 15 procent (173 KM wobec 150 KM) przy zmniejszonym o 8 procent zużyciu paliwa. Jednostka ta współpracuje z czterostopniową przekładnią automatyczną.

Z myślą o klienteli zainteresowanej dobrymi osiągami przy rozsądnej wartościsamochodu – przewidziany jest silnik V-6 o pojemności 2,7 litra, przystosowany także do spalania biopaliw alternatywnych (FFV) i charakteryzujący się mocą„widlastej szóstki” w cenie silnika czterocylindrowego u konkurencji. Jednostka ta dostępna jest w Sebringu Convertible jako opcja i wytwarza moc 189 KM oraz moment 299 Nm, rozwijany przy niższej o 850 obr/min niż poprzednio prędkości obrotowej. Zużycie paliwa wynosi 11,7 l/100 w cyklu miejskim oraz 8,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim. Silnik ten pracuje normalnie nawet na mieszance benzyny i etanolu E-85 (tj. 15% benzyny, 85 % etanolu).

Na rynku USA Chrysler Sebring Convertible oferowany będzie także z silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra, rozwijającym moc 235 KM i moment obrotowy 339 Nm – współpracującym z nową automatyczną przekładnią sześciostopniową z systemem AutoStick. Zespół ten pracuje płynnie i cicho, zapewniając doskonale osiągi pojazdu przy zużyciu paliwa 13 l/100km w cyklu miejskim oraz 8,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim.

Mocna konstrukcja warunkiem komfortowej jazdy

Nadwozie Sebringa Convertiblecharakteryzuje się wyjątkowo sztywną strukturą nośną, która jest warunkiem cichej, komfortowej i pozbawionej drgań jazdy – nawet przy złożonymdachu. Dzięki zastosowaniu powiększonych progów wykazuje znacznie większą odporność na siły skręcające, a szczególnie zginające. Zasługa leży m.in. po stronie nowej architektury napędu na koła przednie oraz konstrukcji trójbryłowej karoserii, które to czynniki powodują 2,5-krotne podwyższenie sztywności skrętnej oraz 1,5-krotne zwiększenie sztywności zginania w stosunku do kabrioletów poprzedniej generacji. Pod tym względem Sebring Convertible góruje nad innymi pojazdami tego typu oferowanymi na rynku po znacznie wyższych cenach.

Powiew nowości

Nowy Chrysler Sebring Convertible to prawdziwy powiew nowości w amerykańskim segmencie kabrioletów klasy średniej. Na wyposażenie pojazdu składa się nowoczesny system informatyczno-rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG, podgrzewane i chłodzone uchwyty na kubki, plamo-odporne pokrycia siedzeń z tkaniny YES Essentials® oraz jako opcja – marzenie każdego właściciela kabrioletu w postaci funkcji opuszczenia dachu i wszystkich szyb bocznych za jednym naciśnięciem przycisku pilota w kluczyku zapłonu.

- W segmencie kabrioletów Chrysler Sebring Convertible znaczy tyle, ile Chrysler 300C w segmencie sedanów klasy wyższej oraz Sebring Sedan w segmencie sedanów klasy średniej, czyli udostępnia klienteli najbardziej innowacyjne i praktyczne rozwiązaniafunkcjonalne – mówi David Rooney, dyrektor ds. marketingu i komunikacji światowej w Chrysler Group. Oprócz ułatwienia życia kierowcy i pasażerom, ma to służyć zwiększaniu przyjemności i bezpieczeństwa podczas jazdy.

Najnowszej generacji system informatyczno-rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG™ stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnychw samochodzie. Ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) wyświetla 65.000 kolorów, trójwymiarową grafikę/animacje oraz różnorodne czcionki. MyGIG™ reaguje na komendy głosowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi oraz video, m.in.: dysk twardy o pojemności 20 GB z programem Music Juke Box do przechowywania plików muzycznych i video zapisanych na dysku, złącze USB dla odtwarzaczy plików MP3 oraz ładowania/kopiowania plików WMA, MP3 i JPEG, bazę danych GraceNote na dysku twardym, pozwalającą identyfikować poszczególne utwory – m.in. tytuły, kompozytorów i wykonawców, możliwość tworzenia playlist, ułatwiających wyszukiwanie plików muzycznych, możliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznego, możliwość wyświetlania filmów podczas postoju, radio satelitarne SIRIUS® do odbioru ponad 125 programów muzycznych, sportowych, rozrywkowych oraz informacyjnych bez reklam przez całą dobę oraz pracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect™, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony komórkowe i odbiornik pokładowy.

Wiodące w klasie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Nowy Chrysler Sebring Convertibleposiada wiodące w swej klasiewyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, skutecznie chroniące pasażerów pojazdu podczas jazdy tak z dachem podniesionym jak i złożonym. Pasy bezpieczeństwa nowej konstrukcji, zintegrowane z fotelami przednimi, zapewniają większą wygodę kierowcy i pasażera – ułatwiając przy tym pozostałym osobom wsiadanie i wysiadanie z siedzeń tylnych.

Zadaniem strukturalnej klatki bezpieczeństwa nadwozia, wykonanej z dwufazowej stali o dużej wytrzymałości i stali nadwytrzymałej – jest maksymalne zabezpieczenie pasażerów pojazdu we wszelkich sytuacjach drogowych. Do ochrony jadących przed skutkami uderzeń bocznych przewidziano specjalne belki wzmacniające w drzwiach bocznych. Uzupełnieniem klatki bezpieczeństwa są elementy seryjne: wielostopniowe poduszki powietrzne czołowe oraz fotelowe poduszki boczne. Standardowym wyposażeniem jest system przeciwblokujący kół ABS, zaś jako opcja dostępny jest elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP.

Stały wzrost

Na rynku amerykańskim Chrysler Sebring Convertible plasuje się w segmencie kabrioletów klasy średniej (Standard Specialty), choć interesować się nim będzie także częśćklienteli segmentu klasy wyższej (Luxury Specialty). Podczas gdy segment kabrioletów klasy średniej ustabilizował się przez okres ostatnich 5 lat na poziomie około 150.000 sztuk rocznie, sprzedaż pojazdów typu convertible powinna stale rosnąć w najbliższej przyszłości ze względu na zainteresowanie nabywców samochodami kategorii niszowych.

Jak wspomnieliśmy - Sebring Convertibleadresowany jest do osób, które mają 40-50. Grupa ta składa się po połowie z kobiet i mężczyzn. Są to ludzie pogodni, zaradni w życiu, przyjaźni dla otoczenia i łatwo nawiązujący kontakty. Nowy Chrysler doskonale spełnia ich potrzeby pojazdu wieloczynnościowego: środka transportu do pracy, załatwiania spraw oraz przyjemnościowej jazdy pod „otwartym niebem”.

Produkcja

Produkcję samochodów Chrysler Sebring Convertible rozpoczyna w pierwszym kwartale 2007 roku zmodernizowany zakład Sterling Heights Assembly Plant w Sterling Heights (stan Michigan). Czterocylindrowy Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra i mocy 173 KM powstaje w zakładzie Global Engine Manufacturing Assembly (GEMA) w Dundee (stan Michigan). Silniki V-6 o pojemności 2,7 oraz 3,5 litra produkowane są przez zakład Kenosha Engine Plant w Kenosha (stan Wisconsin).