Coraz więcej producentów ciężarówek wprowadza do swojej oferty samochody z napędem gazowym.

Ogromne zasoby i bezproblemowy transport rurociągami sprawiają, że sprężony gaz ziemny (CNG) wykorzystywany do napędu pojazdów jest pewną, długoterminową alternatywą, pozwalającą na ograniczenie uzależnienia od oleju napędowego. Sprężony gaz ziemny zawiera przede wszystkim metan. Silniki zasilane CNG pozwalają  obniżyć, w porównaniu do pojazdów z silnikiem diesla, emisję tlenku węgla o 70-90%, tlenków azotu o 80-90% oraz cząstek stałych o 99%. Emitują wprawdzie więcej niespalonych węglowodorów, ale są one mniej toksyczne, w związku z czym ostateczny bilans i tak jest wielokrotnie korzystniejszy dla pojazdów zasilanych CNG.

Biorąc pod uwagę wszystkie właściwości gazu ziemnego, wykorzystanie go do napędu samochodów ciężarowych jest efektywną i sensowną alternatywą dla oleju napędowego.  Pojazdy na CNG emitują  nie tylko mniej zanieczyszczeń, ale są również cichsze oraz nie pozostawiają zapachu spalin charakterystycznego dla silnika wykorzystującego olej napędowy. To wszystko sprawia, że idealnie nadają się do transportu miejskiego.

Wielu producentów ciężarówek stara się sprostać wymaganiom przyszłości i kładzie duży nacisk na ochronę środowiska, a co za tym idzie oferuje pojazdy z napędem na CNG. Cieszący się uznaniem i dużą popularnością Mercedes-Benz Econic to specjalistyczny samochód do transportu komunalnego, gospodarki odpadami oraz do krótkodystansowej dystrybucji. Pojazd doskonale spełnia swoje funkcje w różnych sektorach od śmieciarek i pojazdów straży pożarnej po samochody obsługi naziemnej lotnisk, od cystern i ciężarówek do przewozu mebli po auta do przewozu mleka czy paliw. Niskopodłogowa kabina, mieszcząca do czterech osób, oferuje idealne możliwości szybkiego wsiadania i wysiadania i jednocześnie przestronne wnętrze dla kierowcy śmieciarki i jego załogi. Od debiutu rynkowego w 1998 roku zostało sprzedanych około 8000 pojazdów, dzięki czemu Econic zdobył wyjątkową pozycję rynkową i stał się wzorcem dla innych producentów.

Jednak mało kto wie, że ta popularna ciężarówka dostępna jest również w wersji z napędem gazowym. Alternatywną wersję Econic zasila silnik M 906 LAG, który uzyskuje moc 279 KM przy pojemności skokowej 6,88 litra. Pojazd wyposażony jest w sześciobiegową, automatyczną skrzynię biegów firmy Allison.Wersje modelu Econic z napędem gazowym spełniają nawet normę emisji spalin EEV. Gazowa wersja modelu Econic jest przede wszystkim wykorzystywana jako pojazd do wywozu śmieci, jednak od 2008 roku jest ona także dostępna jako ciągnik siodłowy i podwozie do zabudowy. Pierwsze egzemplarze zostały w tym roku wprowadzone do użycia w krótkodystansowej dystrybucji i logistyce miejskiej przez holenderską firmę przewozową VOS oraz londyńskie Tesco.

Z kolei Renault oferuje 3 typy pojazdów zasilanych gazem ziemnym: Midlum , Puncher oraz Premium Distribution.

Dopuszczalna masa całkowita Renault Midlum  to 12 lub 16 ton, pojazd dostępny jest w konfiguracji 4x2. Moc silnika zastosowanego w tym modelu wynosi 230 KM. Midlum stanowi bardzo dobry wybór do zastosowania jako śmieciarka, zamiatarka itp.

Renault Puncher to ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej 20 lub 26 t,  dostępna jest w 3 konfiguracjach: 4x2, 6x2 oraz 6x4. Model wykorzystuje silnik o mocy 250 KM.  Puncher należy do grupy pojazdów  z obniżonym wejściem. Niska kabina pozwala załodze na szybkie i bezpieczne wsiadanie oraz wysiadanie. Puncher przeznaczony jest głównie to wykorzystania jako śmieciarka.

Natomiast zasilany CNG Renault Premium Distribution  wyposażony jest w silnik o mocy 280 KM i dostępny jest, podobnie jak Puncher, w 3 konfiguracjach 4x2, 6x2 oraz 6x4. Oprócz zastosowania do wywozu śmieci bardzo dobrze spełnia swoje funkcje w transporcie podmiejskim.

Znaczącą pozycję wśród producentów ciężarówek zasilanych CNG ma także Iveco. Wśród pojazdów z napędem gazowym powyżej 7,5 t dmc, włoski koncern oferuje model  EuroCargo (12-16 t) oraz niedawno zaprezentowany model Stralis (18-26 t).

Stralis CNG pokrywa zakres zastosowań w segmencie od 18 do 26 t dmc. i dostępny jest w konfiguracjach: 4x2, 6x2, 6x4 - ta ostatnia z wleczoną osią skrętną i zawieszeniem pneumatycznym. Gazowa wersja Stralis wykorzystuje silnik Cursor 8 o pojemności skokowej 7,8 litra i mocy 272 KM. Pojazd wyposażono w nową automatyczną skrzynię biegów Allison 3200 z hydraulicznym konwerterem momentu obrotowego i 6 biegami. Samochód idealnie nadaje się do eksploatacji w warunkach miejskich.  W tym roku zakłady oczyszczania miasta FCC w Madrycie wchodzą w posiadanie modeli Stralis CNG, powiększając swoją flotę, która docelowo liczyć będzie 675 samochodów ciężarowych z zasilaniem CNG.

Zbliżone do pojazdów na olej napędowy pod względem osiągów i prowadzenia, pojazdy na CNG spełniają najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin i są cichsze. Gaz ziemny jest więc niezwykle czystym źródłem napędu. W krajach Europy Zachodniej samochody użytkowe zasilane CNG stają się coraz popularniejsze. W Polsce jest ich nadal jeszcze niewiele. Miejmy nadzieję, że zalety tego alternatywnego źródła napędu szybko zostaną w kraju docenione i w najbliższych latach widok pojazdu z napędem gazowym stanie się codziennością.