Ten niekonwencjonalny kabriolet pojawił się w 1999 roku jako wersja studyjna Citroën Pluriel. Cztery lata później podczas międzynarodowego salonu w Genewie pokazano wersję seryjną C3 Pluriel.

Auto produkowano bez większych zmian do 2008 roku, gdy został nieznacznie zmodyfikowany.

C3 Pluriel łączy w sobie cztery rodzaje nadwozia. Po złożeniu płóciennego dachu hatchback przekształca się w targę, po zdemontowaniu bocznych elementów aluminiowych staje się kabrioletem, a po wymontowaniu tylnych siedzeń jest pikapem.

Pojazd napędzany był silnikami benzynowymi – 1.4 l o mocy 54 kW z pięciostopniową przekładnią manualną i 1,6 16V o mocy 80 kW z przekładnią automatyczną SensoDrive. Wysokoprężne jednostki reprezentował HDi 70 o pojemności 1,4 litru o mocy 50 kW.

W ciągu siedmiu lat w fabrykach we Francji i Hiszpanii wyprodukowano 109 682 egz. Jego produkcja zakończona zostanie w tym tygodniu.

Po ukończeniu produkcji Citroëna C3 Pluriel jedynym kabrioletem grupy PSA Peugeot Citroën pozostanie model Peugeot 207 CC. Kolejny model ma pojawić się dopiero w 2012 roku i będzie to DS3 Cabrio.