Szczegółowe przedstawienie modelu Citroen C5 mamy już za sobą, podobnie jak pierwsze wrażenia ze statycznej prezentacji, tak więc czas zasiąść za kierownicą.
Do wnętrza łatwo wejść poprzez szeroko otwierane i odpowiednio cicho pracujące drzwi, wewnątrz znajdziemy podobną ilość miejsca jak w Mondeo. Zaskakująco mało przestrzeni jest jednak na wysokość - kierowca ze wzrostem powyżej 190 cm będzie dotykał podsufitki. Osoby o nadmiernym wzroście powinny więc zastanowić się, czy warto kupować szyberdach, który najczęściej obniża podsufitkę o kolejne 1-2 cm. Na tylnych fotelach sytuacja wygląda podobnie, tutaj winę ponosi opadający dach. Osoby o ponadprzeciętnym wzroście lepiej będą czuły się w kombi.
Kto miał możliwość siedzieć w poprzedniej generacji C5, nie uwierzy, że nowe fotele nie skradziono z Volvo - aż taką wygodę oferują. Komfortowa wersja dodatkowo oferuje doskonałe wsparcie pleców, sportowa - mocniejsze trzymanie boczne, a obie wersje dysponują bardzo długimi siedzeniami. Wygodne podróżowanie nie oznacza już piankowej miękkości, ale wygodne fotele doskonale wspierające ciało, które nie męczą ani w czasie długich podróży.
Design jest kategorią subiektywną, wbrew temu wnętrze trzeba ocenić jako udane. Designer zapewne długo musiał walczyć o swoją koncepcję, ale wynik, przeoczając kilka niedostatków, jest naprawdę udany. Niestety pozostałością poprzedniej generacji jest duża ilość przycisków i przełączników. Szkoda, że projektanci nie pomyśleli o bardziej praktycznym rozwiązaniu. Fotografie powiedzą więcej, słownie jeden przykład za wszystkie: Przycisk SOS, którego naciśnięcie w dziewięciu krajach umożliwia lokalizację samochodu i przywołanie pomocy, umieszczono na konsoli centralnej, bezpośrednio obok przycisków radia. Po prostu kilkakrotnie w ciągu dnia trzeba uważać, by przypadkowo go nie nacisnąć.
Citroen C5 - silniki benzynoweSilnik1.8i 16V 5M2.0i 16V 5M2.0i 16V 4A3.0i V6 6APojemność skokowa [cm3]1749199719972946Cylindrów/zaworów4/44/44/46/4Moc maksymalna [kW/obr./min]92/6000103/6000103/6000155/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]170/3750200/4000200/4000290/3750Prędkość maksymalna [km/h]200210210224Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]119,711,79,2Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]7,98,48,910,5
Nie należymy raczej do fanów kierownicy z na stałe umocowanym środkiem, ale trzeba przyznać, że Citroen doprowadził ten element prawie do doskonałości. Na obwodzie środkowej części kierownicy znajdziemy przyciski sterujące radiem czy klimatyzacją, dzięki ich dużym rozmiarom prawie w całości wyeliminowany jest problem ich zmiennego położenia względem rąk kierowcy.
Porównanie komfortu jazdy z obiema wersjami zawieszenia skończyło zaskakującym rezultatem: różnica jest prawie nie odczuwalna. Sedan ze sprężynami śrubowymi podczas jazdy w mieście i przy wyższych prędkościach zestrojony jest raczej komfortowo, przechyły na zakrętach i opadanie przodu w czasie hamowania są może bardziej odczuwalne, ale nadal do zaakceptowania. Mieszanka ostrych, wolno przejeżdżanych zakrętów i szybkiego przemieszczania się pomiędzy nimi nie jest tym, co Citroen C5 lubi najbardziej, jednak bardziej niż protesty zawieszenia nasz wewnętrzny głos będzie nam wmawiał, że robimy coś wbrew przeznaczeniu auta. Długi zakręt z konwencjonalnym zawieszeniem przejedziemy bezbłędnie, wystarczy jednak niewielki wybój i samochód straci pewność trochę bardziej niż konkurencja. Optymalną charakterystykę uzyskujemy podczas płynnej szybkiej jazdy, rezygnując ze stylu hamulec-gaz. W takim trybie połączenie dobrze wyciszonej 2-litrowej jednostki wysokoprężnej z 6-biegową przekładnią manualną okazało się doskonałe, komputer pokładowy pokazywał wartość średniego zużycia na poziomie 7 litrów, a jedyny hałas pochodził od lusterek zamontowanych na nóżce przymocowanej do drzwi oraz od opon.
Citroen C5 - silniki wysokoprężneSilnik1.6 Hdi 5M2.0 Hdi 6M2.0 Hdi 6A2.2 Hdi 6M2.7 HDi V6 6APojemność skokowa [cm3]15601997199721792720Cylindrów/zaworów4/44/44/44/46/4Moc maksymalna [kW/obr./min]80/4000100/4000100/4000125/4000150/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]240/1750320/2000320/2000370/1500440/1900Prędkość maksymalna [km/h]191204204219224Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]12,210,611,89,28,9Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,667,16,58,4
System HydractiveIII+ wspomaga auto nieco pewniej. Tryb komfortowy oznacza, co prawda, więcej płynności i przechyłów, ale lepiej pochłania nierówności czy progi poprzeczne. Natomiast tryb sportowy wydawał nam się bardziej zbliżony do wersji sprężynowej, jednak wyboje na zakrętach nie wpływały na zachowanie auta tak znacząco. Gorzej sytuacja wygląda z silnikiem 2,2 HDi (125 kW/170 KM) w połączeniu z 6-stopniową skrzynią biegów, którego zużycie trudno schodzi poniżej 9 l/100 km, przy czym różnice w dynamice w porównaniu do wersji 2-litrowej nie są tego warte.
Rozmiary (mm) DługośćSzerokośćWysokość Sedan478018601450 Kombi483018601480
Zobacz także:• Citroën: opublikowano cennik modeli C5 i C5 Tourer w Polsce• Genewa 2008: Citroën - elegancki i funkcjonalny C5 Tourer• EuroNCAP: nowy C5 na pięć gwiazdek• Citroën: nowy C5 - urzekający styl, dynamizm, prestiż i jakość (szczegóły)