Po zwycięstwach zespołowych w latach 2003, 2004 i 2005, Citroën wzbogacił tym samym swoją bogatą kronikę sukcesów o nowy triumf, uzupełniając w ten sposób wygraną w kategorii indywidualnej, którą już wcześniej zapewnili sobie Mistrzowie Świata w klasyfikacji kierowców -Sébastien Loeb i Daniel Elena.

Zajmując w Walii pierwsze i trzecie miejsce, załogi Citroëna: Loeb i Elena oraz Dani Sordo i Marc Martí, obronili posiadaną przez zespół przewagę punktową, dającą zwycięstwo w obydwu kategoriach.

Po nagłych przymrozkach w okolicach Swansea odcinki specjalne rajdu - jak wijąca się w lesie trasa OS 16 / 18 Rheola, czy biegnąca przezpark Margam OS17/19 - były oblodzone. Dwa przejazdy pętli stanowiącej trzeci, niedzielny etap rajdu,przejeżdżane dwukrotnie, obejmowały w sumie 96,10 km jazdy na czas – wystarczająco dużo, by stać sięareną zaciętej walki o wygraną i o tytuł.

C4 WRC z nr startowym 1 wyszedł na prowadzenie na ostatnim OS-ie rajdu i całego sezonu! Loeb jest pierwszym zawodnikiem francuskim, który wygrał Rajd Wielkiej Brytanii. Zwyciężając po raz jedenasty w tym roku, Loeb i Elena ustanawiają nowy rekord podwzględem liczby rund wygranych w jednym sezonie.

- Zdobywając tytuły mistrzowskie w obydwu kategoriach, osiągnęliśmy cel postawiony przed zespołem na początku sezonu – powiedział Gilles Michel, Dyrektor Generalny Citroëna. W ten sposób Citroën pokazał pełnię swoich możliwości. Gratuluję naszym zawodnikom konsekwencji i regularności, dzięki którym odnosili sukcesy od początku do końca sezonu. Jestem dumny z całego zespołu Citroën Sport, z poziomu ambicji i profesjonalizmu. C4 WRC były wzorem niezawodności i konkurencyjności we wszystkich rundach, dowodząc, że marka Citroën oznacza dziś najwyższy poziom techniczny.

Na podium w Cardiff swojej radości i wzruszenia nie krył Olivier Quesnel.

- Po satysfakcji, jaką dał nam tytuł mistrzowski Loeba i Eleny w Japonii, niezwykle przyjemnie jest przeżyć chwile sportowego szczęścia po razdrugi – powiedział szef zespołu Citroën Sport.- „Sukces ten cieszy nas tym bardziej, że wywalczony został w tak trudnych warunkach. Ostatni rajd był taki, jak cały sezon: pełen zaciętej walki, toczącej się do samego końca. Nasze załogi były szybkie, a auta niezawodne. Wygrywamy rajd i sezon, w dodatku podwójnie: to wielka chwila dla naszej marki. Osiągnęliśmy cel, jaki stawialiśmy sobie od pierwszej rundy. Cieszymy się niezmiernie, ale nie poprzestajemy na tym. Już wkrótce rozpocznie się rajdowy sezon 2009. Uczcimy nasz triumf, ale zaraz potem cały zespół Citroën Sport zabierze się do pracy, aby spróbować obronić nasze zdobycze także w przyszłym roku.

- Po zdobyciu wraz z Danielem piątego indywidualnego Mistrzostwa Świata, z radością jechałem dla zespołu, by przyczynić się do wygranej Citroëna wśród konstruktorów – komentował uszczęśliwiony Sébastien Loeb. Udało nam się i jest to wspaniała nagroda dla wszystkich, którzy pracowali na ten sukces przez cały rok. Cieszę się tym bardziej, że nie jechaliśmy z wyrachowaniem tylko po potrzebne punkty, lecz przy okazji także wygraliśmy niezmiernie trudny rajd. Trudny i bardzo niebezpieczny, z winy przepisów, które zakazywały przejazdów „zerówek” [zawodnicy otwierający stawkę, dostarczający zespołom fabrycznym informacji o warunkach na trasie – przyp. tłum.] i użycia opon innych niż szutrowe. Uniknięcie pułapek i ukończenie rajdu przed naszym głównym rywalem sprawia nam ogromną satysfakcję!

- Na starcie do ostatniej rundy mieliśmy jasno określone zadanie – komentował swoim śpiewnym akcentem uśmiechnięty Dani Sordo. Cieszę się, że wykonaliśmy je i to w taki sposób: jeszcze powiększając posiadaną przewagę. Przez cały sezon nasza załoga starała się regularnie gromadzić punkty dla zespołu. Dzisiaj Citroën został Mistrzem Świata – to cudowna nagroda za nasze starania – mam na myśli nie tylko zawodników, lecz wszystkich, którzy na ten sukces pracowali.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:Etap 1: OS 1: odwołany; OS 2: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS 3: Jari - Matti Latvala (Ford Focus); OS 4: odwołany; OS 5: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS 6 i OS 7: J. - M. Latvala; OS 8: S.Loeb.Etap 2: OS 9: Dani Sordo (Citroën C4); OS 10: J. - M. Latvala; OS 11: D. Sordo; OS 12: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS 13: S. Loeb; OS 14: J. - M. Latvala; OS 15: S. Loeb.Etap 3: OS 16, OS 17, OS 18 i OS 19: S. Loeb.

Najskuteczniejsi: S. Loeb - 8 najlepszych czasów; J. - M. Latvala - 5; D. Sordo - 2; M. Hirvonen - 1; S. Ogier - 1 (2 odcinki specjalne zostały odwołane).Kolejni liderzy rajdu: OS2 do OS5: S. Ogier; OS6 do OS18: JM. Latvala; OS19: S. Loeb.

Foto: Rallyworld©Willy Weyens