Rajd Niemiec był szczęśliwy dla zawodników zespołu Citroëna i Sébastien Loeba. Dla większości obserwatorów Francuz jest zdecydowanym faworytem zawodów. Jak się jednak okazuje istnieją pewne obawy.

- ADAC Rallye Deutschland, podobnie, jak Monte Carlo, figuruje w kalendarzu WRC jako rajd asfaltowy, jednak w rzeczywistości nie jest do niego podobny - wyjaśnia Guy Fréquelin. Prawdziwą loterią może się tu okazać wybór opon w zależności od pogody. Zdarza się, że w poszczególnych miejscach jednego odcinka specjalnego panują różne warunki pogodowe, co sprawia, że jazda bywa trudniejsza niż na Monte Carlo.

Inną cechą szczególną Rajdu Niemiec jest to, że rozgrywa się on w trzech różnych regionach. Na stokach doliny Mozeli jest to labirynt wąskich i krętych dróg z wieloma agrafkowymi nawrotami. Trasy wokół poligonu Baumholder prowadzą pokrytymi pyłem drogami betonowymi, których skraje ograniczone są pionowymi głazami. Te wkopane w ziemię kamienie, przypominające małe menhiry, służą do zatrzymywania czołgów, ale są jeszcze bardziej groźne dla samochodów WRC. Wreszcie, w regionie Saary, którego trasa rajdu zaledwie dotknie, drogi są szybkie i śliskie. Jednym słowem, każdy znajdzie tu coś dla siebie.

- Połączenie zróżnicowanych nawierzchni i kapryśnej pogody daje w efekcie trudny, ale ciekawy rajd – komentuje Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Sport. Aby zapewnić dobre osiągi naszych samochodów w każdym warunkach, wybraliśmy wspólnie z załogami ustawienia uśrednione, dające najlepszy kompromis. Będą to pierwsze odcinki jazdy na czas Citroënem C4 na asfaltach w warunkach letnich. Na Monte Carlo samochód sprawował się doskonale, ale tam, inaczej niż w Niemczech, mieliśmy do czynienia z zimnym asfaltem. Możliwe też, że dopiero teraz przekonamy się, jak C4 sprawdza się na mokrej i mało przyczepnej nawierzchni.

Trudno się dziwić, że w obliczu takich trudności załogi Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí podchodzą do czekającego je zadania z rezerwą.

- Przedstawia się nas jako zdecydowanych faworytów, tych, którym inni będą musieli dorównać – mówi Loeb. Nie będzie to jednak łatwe, jak zresztą żadne z moich zwycięstw. Spodziewam się bardzo zaciętej walki i jestem pewien, że rywale nie dadzą nam chwili wytchnienia. Dla mnie jest to szczególny moment sezonu. Trasa rajdu przebiega w pobliżu mojej rodzinnej Alzacji, więc zawsze przyjeżdża wielu fanów. Odczuwam wielką motywację, by nie zawieść ich oczekiwań. Będę walczył o zwycięstwo – o sukces, dzięki któremu odzyskamy dobrą pozycję w klasyfikacji.

- Lubię nawierzchnie asfaltowe, ale czy można powiedzieć, że ten rajd ma wszystkie cechy tras asfaltowych? – zastanawia się Dani Sordo. Tu często jedzie się jak po szutrze, z zaledwie kawałkami prawdziwego asfaltu. Na kierowcę czyha wiele pułapek, można też paść ofiarą nagłej burzy. Spróbujemy osiągnąć dobry wynik, w czym pomoże nam konkurencyjność naszego C4, ale nic nie jest z góry przesądzone.

O ile taka ostrożność w wypowiedziach załóg – podwójnych zwycięzców ubiegłorocznej edycji rajdu – może zaskakiwać, to nie dziwi dystans, z jakim do zadania podchodzi Guy Fréquelin:

- Jak wykrzesać z siebie entuzjazm w obliczu tak ważnego starcia, o tak wielkiej stawce? - pyta. Wierzę w nasze szanse na uzyskanie świetnego wyniku, który przybliży nas do celu w walce o mistrzostwo. Jestem przekonany o dużych możliwościach naszych zawodników i Citroëna C4 WRC. Nie mam też żadnych obaw co do poziomu motywacji i pragnienia sukcesu w całej ekipie Citroën Sport. Ale pomimo tych pewników nie popadam w euforię, bo wiem, że drobny szczegół potrafi pokrzyżować najlepsze plany. W każdym razie zrobiliśmy wszystko, by zagrać w tej grze jak najmocniejszymi kartami i nie przepuścić okazji.

Ciekawostki

* Od czasu włączenia Rajdu Niemiec do kalendarza WRC Citroën i jego załoga Sébastien Loeb i Daniel Elena pozostają w Trewirze niepokonani. Do ich zwycięstw w latach 2002-03-04-05 i 2006 trzeba dodać wygraną załogi Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (Citroën Xsara WRC) w roku 2001.

* Sébastien Loeb i Daniel Elena uczestniczyli w Rajdzie Niemiec do tej pory pięciokrotnie, za każdym razem triumfując. (wszystkie starty Citroënem Xsara). W 2002 r. właśnie w tym rajdzie odnieśli swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

* Dani Sordo wystartuje w Rajdzie Niemiec po raz czwarty. W 2006 r. (Citroën Xsara/Marc Martí zajął miejsce 2, w 2005 r. (Citroën C2 S1600/Marc Martí) 13 w klas. gen. i 1 w kategorii Junior, a w 2004 r. (Mitsubishi Lancer/Carlos Del Barrio) – 19 w klasyfikacji generalnej.

* Marc Martí startuje w Rajdzie Niemiec jako pilot od roku 2002: 2006 (Dani Sordo/Citroën Xsara/2 miejsce), 2005 (Dani Sordo/Citroën C2 Super 1600 – 13 w klas. gen. i 1 w kategorii Junior), 2004 (Carlos Sainz/Citroën Xsara – 3 m.), 2003 (Carlos Sainz/Citroën Xsara – 6 m.), 2002 (Jesús Puras/Citroën Xsara – n.u.).

* W rajdzie wystartują trzy Citroëny Xsara WRC zgłoszone prywatnie: dwa w barwach zespołu OMV Kronos Citroën World Rally Team (załogi Manfred Stohl/Ilka Minor i François Duval/Patrick Pivato oraz jeden z zespołu PHSport, z załogą Toni Gardemeister/Jakke Honkanen.