W efekcie to, co jeszcze nie tak dawno wydawało się niemożliwe, dziś staje się rzeczywistością – magiczna granica 30 tys. zł przenosi się z segmentu A do B. I wcale nie chodzi tu o „odgrzewane kotlety”, jak Fiat Punto Classic, Renault Clio Storia czy Peugeot 206+, lecz o najnowsze generacje modeli.
Postanowiliśmy więc bliżej przyjrzeć się aktualnej ofercie w segmentach A i B (rocznik 2010) i wybrać typy aut, które naszym zdaniem najbardziej opłaca się kupić. Czynnikiem decydującym o miejscu w danej klasie jest stosunek ceny do utraty wartości, a nie rabat udzielany na zakup. W przypadku obu segmentów lista aut do porównania powstała na podstawie zeszłorocznych wyników sprzedaży – są to samochody najczęściej wybierane przez kupujących w danej klasie.
W naszym zestawieniu przyjęliśmy, że ze względu na bardzo dużą utratę wartości w początkowym okresie eksploatacji nowy samochód jest kupowany przynajmniej na 5 lat – wcześniej po prostu nie opłaca się go sprzedawać.
Nie zapominajmy też o tym, że różne są wymagania klientów co do wyposażenia samochodu w poszczególnych klasach: brak wspomagania kierownicy w segmencie A nie wydaje się rzeczą przekreślającą wybór, ale w większych pojazdach klasy B jest to już element niezbędnie wymagany. Dlatego właśnie przyjęliśmy, że standardem w najmniejszych autach będą: 2 poduszki powietrzne oraz ABS.
W segmencie B obok wspomnianych wcześniej elementów powinniśmy znaleźć także wspomaganie kierownicy, sterowane elektrycznie szyby przednie i centralny zamek. Przygotowując zestawienie opieraliśmy się na pochodzących od bezpośrednich dystrybutorów aut w Polsce informacjach.
Ponieważ jednak często po tego typu artykułach dostajemy sygnały od Czytelników, że klienci w salonach słyszą: Ta promocja już się skończyła, postanowiliśmy sprawdzić bezpośrednio u sprzedawców, czy rzeczywiście prezentowane na stronach WWW bonusy można uzyskać w salonach. Oczywiście, nasze kontrole dotyczyły losowo wybranych punktów w całej Polsce.
Z zebranych przez nas informacji wynika, że dostępność promocyjnych aut jest różna, więc jeśli nie uda się znaleźć interesującego egzemplarza u jednego z dilerów, trzeba próbować dalej, nawet w innym mieście. Zaoszczędzenie paru tysięcy złotych to chyba najlepsza zachęta do wykonania kilku telefonów do salonów sprzedaży.
KLASA A
1. Peugeot 107 1.0 (68 KM) Happy
- Cena: od 26 000 zł (3d), rabat: 8400 zł.Utrata wartości: 60,9 proc.
Uwagi: Peugeot został naszym mistrzem segmentu A, bo za bardzo korzystną cenę (niewiele mniej kosztuje znacznie starszy generacyjnie Fiat 600) dostajemy samochód, który ma przeciętną dla klasy utratę wartości. Oczywiście, wyposażenie jest skromne, ale za taką sumę nie ma co wybrzydzać – standard dla klasy (2 poduszki i ABS) zachowano. Peugeot oferuje też największy rabat gotówkowy, który odbiera możliwość skorzystania z innych ofert promocyjnych na 107.
2. Fiat Panda Najpopularniejsza wersja: 1.1 (54 KM) Actual
- Cena: od 28 990 zł.Rabat: 2000-4000 zł.Utrata wartości: 63,2 proc.
Uwagi: w standardzie Actual znajdziemy wspomaganie kierownicy. Rabat uzależniony jest od konkretnej oferty promocyjnej – na Pandę możemy dostać także alternatywnie darmowe ubezpieczenia lub promocyjny kredyt. Najtańsza odmiana Fresh kosztuje w promocji od 25 990 zł. Duża utrata wartości!
3. Hyundai i10 Najpopularniejsza wersja: 1.1 (66 KM) Classic
- Cena: od 30 190 zł.Rabat: 1000-2300 zł.Utrata wartości: 58,4 proc.
Uwagi: na wysokość upustu wpływa wybór innych promocji (kr edyt, ubezpieczenie). W wyposażeniu znajdziemy wspomaganie i radio z CD, brakuje natomiast airbagu pasażera! Hyundai i10 ma też niższą niż przeciętna utratę wartości. U niektórych dilerów można znaleźć auta z 2009 r. (od 28 990 zł).
4. Suzuki splash Najpopularniejsza wersja: 1.0 (65 KM) Club
- Cena: od 38 900 zł (2010).Rabat: 2100 zł (na rocznik 2009).Utrata wartości*: 54,5 proc.
Uwagi: Splash ma wierną grupę odbiorców. Auto nigdy nie było klasowym bestsellerem (na przeszkodzie stoi cena), ale w zamian mamy bardzo bogate wyposażenie (m.in.: 6 poduszek, wsp. kierownicy, klimatyzację, radioodtwarzacz CD i „elektrykę”) i najniższą utratę wartości.
5. Ford KA Najpopularniejsza wersja: 1.2 (69 KM) Trend
- Cena: od 36 500 zł.Rabat: pakiety wyposażeniowe w promocyjnych cenach.Utrata wartości: 55,4 proc.
Uwagi: cena może nie jest najniższa, ale w wyposażeniu Trend znajdziemy m.in. elektryczne wspomaganie kierownicy. Poza tym Ka jest nową propozycją w klasie i charakteryzuje się niską utratą wartości – lepsze jest tylko droższe Suzuki Splash.
6. Fiat 500 Najpopularniejsza wersja: 1.2 (69 KM) Pop
- Cena: od 42 500 zł.Rabat: darmowe ubezpieczenie.Utrata wartości: 60,2 proc.
Uwagi: bestseller Fiata nadal sprzedaje się doskonale, nic więc dziwnego, że dystrybutor nie musi dodatkowo zachęcać klientów do wyboru „500-tki” – obecnie przewidziano jedynie preferencyjny kredyt i darmowe ubezpieczenie. Na Fiata 500 obowiązuje 3-letnia gwarancja.
7. Fiat 600 Najpopularniejsza wersja: 1.1 (54 KM) Classic
- Cena: od 23 490 zł.Rabat: brak.Utrata wartości: 65,3 proc.
Uwagi: tego auta nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu! Produkowane od 1998 roku Seicento (obecnie 600) jest najtańszym pojazdem na rynku i wciąż znajduje chętnych, choć Fiat nie chwali się tym samochodem nawet na swoich stronach WWW. Duża utrata wartości działa na jego niekorzyść.
8. Kia Picanto Najpopularniejsza wersja: 1.0 (62 KM) City
- Cena: od 31 400 zł (2010).Rabat: 2000-3000 zł (na 2009 r.).Utrata wartości: 65,8 proc.
Uwagi: dilerzy Kii nadal handlują Picanto z 2009 roku, na które w wersji z silnikiem benzynowym dostaniemy 2 tys. zł rabatu (cena od 29 400 zł), a na diesla – 3 tys. zł (od 36 400 zł). Plus: najdłuższa w segmencie gwarancja (aż 7 lat), minus: utrata wartości (też największą).
9. Citroen C1 Najpopularniejsza wersja: 1.0 (68 KM) Flirt
- Cena: od 30 900 zł (3d).Rabat: 1500-3500 zł.Utrata wartości: 60,9 proc.
Uwagi: identyczna jak w Peugeocie utrata wartości, silnik i standard wyposażenia, ale cena wyższa o blisko 5 tys. zł – skoro nie widać różnicy... W Citroënie można też wybrać preferencyjny kredyt 50/50 lub dodatkowe wyposażenie (w bogatszych wersjach nawet za 1 zł) i mniejszy upust gotówkowy.
10. Toyota Aygo Najpopularniejsza wersja: 1.0 (68 KM) Terra
- Cena: od 32 600 zł (3d).Rabat: brak.Utrata wartości: 60,9 proc.
Uwagi: choć Toyoty zazwyczaj mają niską utratę wartości, bliskie pokrewieństwo z Citroënem i Peugeotem wpłynęło na tylko przeciętny wynik pod tym względem. Wersja Terra posiada w standardzie wspomaganie kierownicy. W stosunku do „francuzów” Aygo dostało dłuższą gwarancję (3 lata).
KLASA B
1. Ford Fiesta Najpopularniejsza wersja: 1.25 (60 KM) Happy
- Cena: od 39 500 zł (3d), rabat: atrakcyjne pakiety wyposażeniowe lub kredyt i ubezpieczenie.Utrata wartości: 54,8 proc.
Uwagi: nowy model cieszy się dużą popularnością, stąd brak promocji gotówkowych. Klienci mogą dokupić pakiety wyposażenia dodatkowego w specjalnych cenach (upusty na nie wynoszą nawet ponad 50 proc.). W standardzie Fiesty (niezależnie od wersji) znajdziemy system stabilizacji toru jazdy ESP (rzadkość w tej klasie). O zwycięstwie w segmencie zadecydowała niska utrata wartości (niewiele większa niż w VW Polo) i niezła cena.
2. Renault Clio Najpopularniejsza wersja: 1.2 (75 KM) eco2 SL Alizé
- Cena: od 38 550 zł (3d).Rabat: 5000 zł lub oferta wyposaż./kredytu.Utrata wartości: 61,5 proc.
Uwagi: korzystna cena, bardzo bogate wyposażenie (m.in. 4 poduszki, „elektryka”, klimatyzacja, radio z CD) i tylko trochę przekraczająca przeciętną w klasie utrata wartości czynią z Clio jedną z ciekawszych propozycji segmentu B. Minusem jest wiek konstrukcji.
3. Skoda Fabia Najpopularniejsza wersja: 1.2 (60 KM) Classic
- Cena: od 34 000 zł (rocznik 2010).Rabat: 3000 zł (lub wyposażenie).Utrata wartości: 58,2 proc.
Uwagi: promocje w Skodzie opierają się przede wszystkim na pakietach wyposażeniowych w obniżonej cenie. U niektórych dilerów można jeszcze znaleźć auta z 2009 roku – wtedy cena promocyjna wersji Classic wynosi od 31 tys. zł. Utrata wartości poniżej przeciętnej.
4. Volkswagen Polo Najpopularniejsza wersja: 1.4 (85 KM) Trendline
- Cena: od 45 240 zł (3d).Rabat: brak.Utrata wartości: 52,5 proc.
Uwagi: wyposażenie wersji Trend stanowi przeciętną w klasie (4 poduszki, „elektryka”, wspomaganie). Na plus Polo przemawia mocny jak na segment silnik i najniższa utrata wartości. Minusem jest wysoka cena zakupu – za takie pieniądze można już dostać kompakt.
5. Opel Corsa Najpopularniejsza wersja: 1.2 (69 KM) Essentia
- Cena: od 40 940 zł (3d).Rabat: dodatkowe pakiety w atrakcyjnej cenie.Utrata wartości: 61,2 proc.
Uwagi: tylko 2 poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane lusterka i centralny zamek – wyposażenie standardowe Corsy nie należy do najbogatszych. Również pod względem utraty wartości Opel zajmuje minimalnie gorszą pozycję od przeciętnej w segmencie B.
6. Toyota Yaris Najpopularniejsza wersja: 1.3 (101 KM) Luna
- Cena: od 45 900 zł (3d).Rabat: brak.Utrata wartości: 57,1 proc.
Uwagi: mocny silnik, 6-biegowa skrzynia manualna oraz bogate wyposażenie (poduszki tylko dwie, za to klimatyzacja, radio z CD i komputer pokładowy znajdują się w standardzie wersji Luna) i utrata wartości poniżej przeciętnej w klasie –oto atuty naszego Yarisa.
7. Fiat Grande Punto Najpopularniejsza wersja: 1.2 (65 KM) Fresh
- Cena: od 31 990 zł (3d).Rabat: 2500-11 000 zł lub pref. kredyt.Utrata wartości: 65,0 proc.
Uwagi: pod względem wyposażenia Grande Punto prezentuje przeciętną w klasie – w standardzie otrzymamy m.in. 2 poduszki, „elektrykę” i wsp. kierownicy. Niestety, jeśli chodzi o utratę wartości Fiat zanotował jeden z gorszych wyników w segmencie.
8. Suzuki SX4 Najpopularniejsza wersja: 1.6 (120 KM) Comfort 2WD
- Cena: od 52 900 zł.Rabat: 5100 zł (tylko na auta z roku 2009). Utrata wartości: 60,8 proc.
Uwagi: wysoka cena, ale też bogate wyposażenie (2 poduszki, „elektryka”, klimatyzacja i radio z CD) oraz przeciętna utrata wartości. Na tegoroczne auta Suzuki nie przewiduje żadnego upustu. Jeśliznajdziemy pojazd z zeszłego roku, upust wyniesie ponad 5 tys. zł.
9. Chevrolet Aveo Najpopularniejsza wersja:1.2 (84 KM) Base Cena: od 29 490 zł (3d).Rabat: 5700-8500 zł (plus ubezpieczenie).Utrata wartości: 63,5 proc.Uwagi: najtańsza propozycja w segmencie B, ale wyposażenie trochę dziwne – tylko jedna poduszka powietrzna, „elektryka” i radio z CD. Utrata wartości także powyżej przeciętnej. Duży rabat gotówkowy jest połączony z preferencyjną ofertą ubezpieczeniową.
10. Ford Fusion Najpopularniejsza wersja: 1.4 (80 KM) Trend
- Cena: od 46 100 zł.Rabat: 2000 zł (lub dodatkowe wyposażenie).Utrata wartości: 69,1 proc.
Uwagi: niezłe wyposażenie (w standardzie Trend znajdziemy m.in. klimatyzację, „elektrykę” i radio), ale też największa utrata wartości w klasie. Zamiast rabatu gotówkowego można wybrać pakiety wyposażeniowe w preferencyjnej cenie i atrakcyjny kredyt.
Podsumowanie
Cena czyni cuda? Tak, ale nie musi być najważniejsza – inaczej Ford Fiesta nie wygrałby w naszym zestawieniu segmentu B. W tej klasie są przecież auta dużo tańsze – mistrzem niskich cen okazał się Chevrolet. Niezbyt popularna u nas marka obarczona jest jednak ponadprzeciętną utratą wartości, stąd słaby wynik Aveo. Segment A rządzi się trochę innymi prawami – tu cena odgrywa większą rolę (dlatego właśnie zwyciężył Peugeot 107), ale właściwy jej stosunek do wyposażenia i utraty wartości także nie jest bez znaczenia (efekt: wysokie miejsce niezbyt popularnego u nas Suzuki Splasha). Nie potwierdzają się też obiegowe opinie, że liczy się tylko marka – Toyota Aygo (bliźniaczy model Citroëna C1 i Peugeota 107) ma zaledwie przeciętną utratę wartości.