Na czym to polega, jakie normy obowiązują teraz w Polsce?- Przez wiele lat producenci samochodów z oporami przyjmowali zaostrzanie norm czystości spalin. Wymagało to bowiem od nich dużych nakładów. Na szczęście konstruktorom udało się radykalnie ograniczyć ilość szkodliwych substancji w spalinach. Było to możliwe m.in. dzięki wtryskowi paliwa oraz katalizatorom. Gdy producenci uporali się z problemem szkodliwych emisji, sami zaczęli się tym chwalić, podawać, że ich auta spełniają ostre normy aktualnie obowiązujące i są przygotowane do jeszcze ostrzejszych norm, jakie obowiązywać będą w przyszłości. W krajach zachodnich obowiązuje norma Euro III. U nas norma ta weszła od 1 kwietnia, ale okres przejściowy trwał będzie do końca br. W tym czasie obowiązuje Euro II. - Jakie są różnice między tymi normami? - Określają one maksymalną zawartość tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu w spalinach. Generalnie: nowa norma zawsze jest bardziej surowa od poprzedniej. Ale jest wyjątek. Według Euro III maksymalna zawartość tlenku węgla w spalinach silnika benzynowego wynosi 2,3 grama na kilometr, a poprzednia norma określała tę wartość na 2,2 grama na kilometr. Dlaczego tak się stało? Bo nastawiono się na maksymalną redukcję węglowodorów i tlenków azotu. W Euro II zawartość węglowodorów i tlenków azotu liczono łącznie - maksimum wynosiło 0,5 grama na kilometr, w Euro III liczy się już oddzielnie: węglowodory maksimum 0,2 grama na kilometr, a tlenki azotu 0,15 grama na kilometr. - A jakie są normy dla silników Diesla?- W nich nie ma problemu z tlenkiem węgla, spalanie odbywa się przy nadmiarze powietrza. Maksymalna zawartość CO wynosi 0,64 grama na kilometr. Węglowodory i tlenki azotu liczy się łącznie - maksimum wynosi 0,56 grama na kilometr (ale samych tlenków azotu nie może być więcej niż 0,5 grama na kilometr). - Czy normy określają maksymalną zawartość dwutlenku węgla w spalinach?- Nie określają. Dwutlenek węgla nie jest toksyczny, występuje w przyrodzie w ogromnych ilościach. Nie oznacza to jednak, że jest zupełnie nieszkodliwy. Przypomnę, że to między innymi dwutlenek węgla jest odpowiedzialny za tak zwany efekt cieplarniany, czyli podnoszenie się temperatury naszej atmosfery. - Ile dwutlenku węgla wydziela silnik benzynowy?- To zależy od rodzaju, pojemności, budowy. Na przykład dwuzaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, z katalizatorem "produkuje" 18 kilogramów dwutlenku węgla na trasie 100 km. Ten sam silnik z czterema zaworami na cylinder wydziela 14 kg CO2 na 100 km, a gdy ma dodatkowo zmienne fazy rozrządu "produkcja" CO2 spada do 12 kg na 100 km. Te wartości mogą w pierwszej chwili szokować. Ale przypomnę, że do spalenia jednego litra paliwa silnik benzynowy z wtryskiem potrzebuje 14,7 kg powietrza. Efektem tego spalania jest właśnie dwutlenek węgla.