Już pierwsze firmy straciły licencje. W trakcie postępowania pojawiło się hasło "czarna skrzynka". Urządzenie to zademonstrowano w Instytucie Transportu Samochodowego. Czarna skrzynka, czyli ORD, rejestruje styl jazdy kierowcy, działanie i stan urządzeń pojazdu, np. czy włączone były kierunkowskazy, czy działa ABS itp. Jest swoistym rejestratorem wydarzeń, w jakich udział bierze auto. Dokładnie tak, jak czarne skrzynki z samolotów. ITS w listopadzie zacznie testować w praktyce 10 takich skrzynek. Od stycznia 2003 r. gotów będzie do masowej produkcji. Wstępna cena skrzynki to 1500-2000 zł. Równie ważna zmiana nastąpi w przepisach o czasie pracy kierowców. Polska przyjmie konwencję AETR obowiązującą w Europie. Jadący samotnie kierowca może prowadzić pojazd maksymalnie przez 9 godzin na dobę, przy czym po 4,5 godziny jazdy musi zrobić przerwę na 45 minut. Ma obowiązek odpoczywać w ciągu doby przez 11 godzin. Chodzi o sen na łóżku w hotelu lub na kuszetce w samochodzie. Gdy ciężarówkę lub autobus prowadzi dwuosobowa załoga, każdy z kierowców musi odpoczywać 8 godzin w ciągu 30-godzinnego cyklu. Owe 8 godzin odpoczynku oznacza przerwę w jeździe i skorzystanie z hotelu lub kuszetki.
Czarna skrzynka w aucie
W minionym miesiącu w głośnych wypadkach polskich autobusów za granicą zginęło 27 turystów. Minister infrastruktury Marek Pol zapowiedział zmiany przepisów i skuteczniejszą egzekucję istniejących praw.