LPG (ang. liquefied petroleum gas) to mieszanina propanu-butanu, nazywana też autogazem (chyba najpopularniejszy termin w Polsce). Wytwarzany jest on najczęściej w procesach krakingu katalitycznego oraz pirolizy olefinowej. Stosunek propanu do butanu w LPG jest zależny od pory roku, ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej prężności. Autogaz jest uznany w Unii Europejskiej za paliwo ekologiczne.

Boom na montaż instalacji gazowych w samochodach mamy już za sobą. Jedną z zasadniczych przyczyn jest chyba gwałtowny rozwój konstrukcji silników z ogromnym naciskiem na ekologię. Są bardziej skomplikowane, mają więcej elektroniki i coraz mniej możliwości ingerencji w ich pracę. Jednak po naszych drogach nadal jeździ dużo aut starszych, w których łatwiej instalować zasilanie gazem.

Niewskazany jest montaż instalacji gazowej w samochodach mających silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i z wtryskiem mechanicznym. W obu przypadkach grozi to poważnymi awariami. Do zasilania gazem nadają się z silniki z wtryskiem jednopunktowym, wielopunktowym i oczywiście gaźnikowe, ale te są raczej na wymarciu.

Instalacja LPG w samochodzie może opłacać się przede wszystkim właścicielom samochodów z paliwożernymi silnikami benzynowymi oraz kierowcom pokonującym sporo kilometrów. I, co może wydać się dziwne, niższe koszty eksploatacji będą mieli właściciele aut spoza dużych aglomeracji.

Należy pamiętać, że na przejechanie 100 km potrzeba ok. 25-35 proc. więcej gazu niż benzyny. Dystans jaki pokonamy z LPG zależy m.in. od pojemności zamontowanego zbiornika na gaz. Jeżeli w samochodzie zainstalowany zostanie zbiornik mieszczący się we wnęce po kole zapasowym, to auto przejedzie w granicach 250 - 300 km. Dłuższy zasięg będzie przy zbiorniku umieszczonym w bagażniku (ale zmniejszymy jego pojemność). Oszczędności jazdy na LPG większe są latem, gdy silnik szybciej osiąga swoją temperaturę pracy. Dlatego zimą w dużych miastach właściciele samochodów na gaz i tak spore dystanse pokonują "na benzynie", zanim włączy się instalacja.

Silnik zasilany gazem osiąga 80-90 proc. swojej nominalnej mocy. I nie powinien być zmuszany do bardzo intensywnego wysiłku.

Opłacalność instalacji zależy też od kosztów usuwania mniejszych lub większych usterek wynikających z jazdy na gazie. Do typowych kłopotów można zaliczyć m.in. problemy z układem zaworowym i głowicą wynikające ze złej regulacji instalacji, korozję wydechu, przegrzewanie się katalizatora, uszkodzenia filtra powietrza, zatarcia pompy paliwa. Niezbędne są też regularne przeglądy instalacji LPG, minimum raz w roku, aby zmniejszyć ryzyko poważnych awarii.

Aby mieć jak najmniej problemów, należy montować instalację gazową dobrej firmy i robić to w sprawdzonym warsztacie. W ostatnim okresie obniżyły się ceny części i usług. Przed podjęciem decyzji o przejściu "na gaz" warto jednak wykonać rachunek ekonomiczny i policzyć, kiedy zwróci się nam montaż instalacji. Nie chodzi tylko o przejechane kilometry, ale także ryzyko awarii, zużycie silnika i własny stracony czas.