Thierry Sabine nie przypuszczał zapewne, że stworzony przez niego 29 lat temu rajd stanie się jedną z największych imprez sportowych na świecie. W tym roku legenda Dakaru przyciągnęła jeszcze większą liczbę uczestników niż poprzednia, rekordowa edycja. Listę zgłoszeń zamknięto już w czerwcu, zaledwie po kilku dniach, a do startu przygotowuje się 250 motocyklistów, 187 załóg samochodów i 88 ciężarówek.
Nie zabraknie wśród nich reprezentantów ORLEN Team, którzy 6 stycznia 2007 roku wyruszą na trasę wiodącą ponownie z Lizbony do Dakaru i liczącą blisko 9 tysięcy kilometrów. Zespół, którego motocykle i samochód noszą barwy PKN ORLEN będą reprezentowali kapitan teamu Jacek Czachor, Marek Dąbrowski oraz Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin.
Rajdowy zespół PKN ORLEN już po raz ósmy startuje w Dakarze. Największy polski producent i dystrybutor paliw patronuje zespołowi, który w rajdach terenowych stał się synonimem narodowego teamu. Tytuły wicemistrzów świata zdobywane przez Jacka Czachora i Marka Dąbrowskiego, czy znakomite wyniki w Dakarze – to tylko potwierdzenie klasy całego zespołu cieszącego się uznaniem i sympatią nie tylko w naszym kraju.
- To już mój ósmy Dakar. W całym sezonie startowałem w kilku wymagających rajdach, zaliczyłem też sporo treningów i testów. Jestem bardzo rozjeżdżony i dobrze przygotowany do dwutygodniowych zmagań. Rajd jak zwykle rozstrzygnie się na piaskach Mauretanii, ale trudne odcinki w Maroku też dadzą się we znaki. Dysponujemy wraz z Markiem bardzo dobrymi motocyklami, a biorąc jeszcze pod uwagę spore, dakarowe doświadczenie liczymy na dobry wynik. W ostatnich czterech edycjach byłem zawsze w czołowej piętnastce. Chyba już pora, aby powalczyć o jeszcze lepszy wynik– powiedział Jacek Czachor
- Jacek jest w bardzo dobrej formie i to on będzie liderem naszej dwójki. Po zmaganiach z kontuzją powracam do pełnej dyspozycji, ale przede wszystkim będę chciał pomóc Jackowi. Większość etapów przebiega na pustyni, a wydmy i głęboki piasek – zmora większości motocyklistów to właśnie ulubiona nawierzchnia Jacka. Nie zamierzamy bynajmniej odpuścić w Maroku. Nie mogę się już doczekać mojego siódmego Dakaru – stwierdził Marek Dąbrowski.
Dla Krzysztofa Hołowczyca i Jean-Marka Fortina to trzeci Dakar w ich karierze. Bardzo udany, zakończony czwartym miejscem start w Rajdzie Tunezji pokazał, że załogę ORLEN Team stać na jedną z czołowych lokat w zbliżającym się rajdzie.- W Dakarze jak w żadnym innym rajdzie sprawdza się hasło, że zwycięzcy są na mecie. Miejsce w czołowej dwudziestce to nasz tegoroczny cel. Każda pozycja wyżej będzie sukcesem. Rajd jest niezwykle silnie obsadzony i nie będzie łatwo walczyć przede wszystkim z zespołami fabrycznymi. W przeciwieństwie do Jacka moim atutem powinny być odcinki w Maroku. Mamy co prawda sygnały, że są bardzo rozmyte i zniszczone po silnych opadach deszczu, a to oznacza bardzo uważną jazdę, tak aby nie zniszczyć samochodu. Bez szaleństw, ale szybko musimy pojechać próby w Portugalii, aby już w Afryce nie tracić czasu w kurzu maruderów. Ten rajd to maraton, a moją silną stroną jest umiejętność długotrwałej koncentracji. To bardzo pomaga na wyczerpujących próbach na pustyni, z którą zdążyłem się już zaprzyjaźnić podczas wcześniejszych startów w Afryce. Nasz zespół nie będzie tym razem jedynym polskim teamem w rajdzie. To tylko potwierdza bardzo duże zainteresowanie Dakarem w Polsce, dla którego popularyzacji tak wiele dobrego zrobił ORLEN Team – powiedział Krzysztof Hołowczyc.
JACEK CZACHOR,motocyklista, kapitan ORLEN Team
Uprawia sporty motocyklowe od 1981 roku. Wicemistrz świata 2004 w rajdach terenowych. Wielokrotny mistrz i wicemistrz kraju w rajdach enduro. Trener i instruktor młodzieży. Od roku 1993 posiada licencję instruktora sportów motorowych.Sześciokrotny uczestnik Rajdu Dakar. W 2000 roku zajął 46. miejsce i został pierwszym polskim motocyklistą, który ukończył ten najtrudniejszy rajd świata. Poza słynnym Dakarem startował niemal we wszystkich najbardziej znanych rajdach terenowych na świecie rozgrywanych w Tunezji, Maroku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), Turcji, Argentynie, Brazylii, Egipcie i Rosji. Uhonorowany Srebrnym i Brązowym Krzyżem Zasługi za pracę z młodzieżą i za wybitne osiągnięcia sportowe. Wolne chwile najchętniej spędza z rodziną.
Data urodzenia: 22.06.1967 w WarszawieWzrost: 176 cmWaga: 80 kgHobby: sporty motoroweCeni: szczerośćNie lubi: zakłamaniaNajwiększy sukces: zdobycie tytułu wicemistrza świata w sezonie 2004 oraz pierwszy startw Rajdzie Paryż - Dakar w 2000 roku. Nikt nie wierzył, że dojedziedo mety. Zajął wtedy 46. miejsce i jako pierwszych polski motocyklistaukończył ten najtrudniejszych rajd świata.
Przebieg kariery sportowej:2006: Dakar – 14 miejsce, siódmy start i siedem razy na mecie pustynnego maratonu5 miejsce w mistrzostwach świata w klasie 450 cm32005: II wicemistrz świata w klasie do 450 cm3Dakar -12. miejsceMotocykl – KTM LC4 660 Rally2004: wicemistrz świata w rajdach terenowychDakar – 10. miejsceMotocykl KTM LC4 660 Rally2003: 6. miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw świataDakar – 13. miejsceMotocykl - KTM LC4 660 Rally2002: 7. miejsce w klasyfikacji generalnej pucharu świata FIMDakar – 20. miejsceMotocykl - KTM 660 Rally Replica2001: Dakar – 24. miejsceMotocykl - Honda XRR 6502000: Dakar – debiut w pustynnym klasyku, 46. miejsce w klasyfikacji generalnej7. pozycja w klasie do 400 cm3, najszybszy wśród zawodnikówjadących motocyklem Yamaha WR 400F1998: pierwsze przygotowania do startu w Dakarzeobserwator podczas Rajdu Paryż - Dakar1996: trener polskiej drużyny podczas drużynowych mistrzostw świata w rajdach enduro1989-1992: mistrz Polski w rajdach enduro1986: starty w mistrzostwach świata i Europy1984: wicemistrz Polski juniorów w klasie 125 w rajdach enduro
MAREK DĄBROWSKI,motocyklista
Uprawia sporty motorowe od 1989 roku, wicemistrz świata 2003, II wicemistrz świata 2004 i 2002, wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach enduro,drużynowy mistrz świata w rajdach enduro w 1993 roku, pięciokrotny uczestnik legendarnego Dakaru. W 2003 r. jako pierwszy Polak w historii ukończył ten najtrudniejszy maraton w pierwszej dziesiątce zawodników zajmując 9. miejsce w klasyfikacji generalnej. Podobnie jak Jacek Czachor, z którym tworzą zgrany duet z powodzeniem startował w większości rajdów terenowych na świecie. Marek po treningach i zawodach najchętniej przesiada się na deskę surfingową lub snowboard. Marek Dąbrowski potrafi również łączyć naukę ze sportem wyczynowym. W SGH w Warszawie ukończył studia w specjalności marketing i zarządzanie.
Data urodzenia: 16.12.1972 w WarszawieWzrost: 183 cmWaga: 76 kgHobby: snowboard, windsurfing, sporty motoroweCeni: rodzinęNie lubi: nieszczerości i zakłamaniaSukces: rodzina, ma syna Konrada
Przebieg kariery sportowej:2006: Dakar – nie ukończył, wycofał się na skutek kontuzji po starcie do etapu do Tan Tan2005: Dakar – 11. miejsceMotocykl -KTM LC4 660 Rally2004: II wicemistrz świata w rajdach terenowychDakar – nie startował na skutek kontuzjiPustynny Challenge ZEA* – 2. miejsceMotocykl -KTM LC4 660 Rally2003: wicemistrz świata w rajdach terenowychDakar – 9. miejsceRajd Orientu – 1. miejscePustynny Challenge ZEA* – 3. miejsceMotocykl -KTM LC4 660 Rally2002: 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata FIM 2002 r. w rajdach terenowychDakar – 21. miejscePustynny Challenge ZEA* – 3. miejsce oraz zwycięstwo w prologu i w klasie maratonRajd Master w Rosji - 3. miejsceMotocykle - KTM 660 i KTM 660 Rally Replica2001: Dakar - podczas 10. etapu, zajmując wysoką 16. pozycję w klasyfikacji generalnej,uległ wypadkowi i wycofał się z rajduMotocykl - Honda XRR 6502000: Dakar – debiut w rajdzie, 52. pozycja w klasyfikacji generalnej9. miejsce w klasie do 400 cm3, 2. pozycja wśród zawodnikówjadących takimi samymi motocyklamiMotocykl - Yamaha WR 400F1993: drużynowy mistrz świata w rajdach enduro – Sześciodniówka w Assen, w Holandii1993: mistrz Polski Juniorów w klasie 125 w rajdach enduro* Rajd Pustynny Challenge Zjednoczonych Emiratów Arabskich nazywany jest często Rajdem Dubaju
Motocykle:KTM LC4 660 Rally
Jacek Czachor i Marek Dąbrowski mają do swojej dyspozycji dwa motocykle wyprodukowane przez austriacką firmę KTM, która przygotuje je również do startu w Dakarze 2007. Serwisem i naprawami motocykli podczas rajdu będą się zajmowali Holger Roth, Zbigniew Radzikowski oraz Adam Wojakowski. Dwaj pierwsi już od wielu lat współpracują z zawodnikami ORLEN Team. Ten ostatni serwisował z kolei motocykle Czachora i Dąbrowskiego podczas ich pierwszego startu w Dakarze w sezonie 2000. Ekipa techniczna motocyklistów ORLEN Team będzie dysponowała własnym samochodem serwisowym Nissan Patrol, którym najkrótszą drogą będzie przemieszczała się z biwaku na biwak.
Motocykle Jacka Czachora i Marka Dąbrowskiego oparte są na znanym, wykorzystywanym przez światową czołówkę modelu LC4 660 Rally. Obaj reprezentanci ORLEN Team dysponują identycznymi egzemplarzami rajdowych maszyn w nowocześniejszejspecyfikacji w porównaniu z poprzednimi modelami. KTM-y Polaków mają inne ramy i są lżejsze. Motocykle ważą po 152 kG. Przykładowo poprzedni KTM kapitana ORLEN Team ważył 158 kG.
Motocykle Polaków różnią się charakterystykami zawieszenia, co wiąże się głównie z indywidualnymi preferencjami reprezentantów ORLEN Team. Czachor i Dąbrowski zwracają również uwagę na lepiej wyprofilowaną kanapę i dzięki temu inną, lepszą pozycję podczas jazdy pozwalającą na szybsze pokonywanie zakrętów.
Podstawowe dane techniczne KTM LC4 660 Rally:
silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, o pojemności 653,7 cm3skrzynia biegów: 5- stopniowazawieszenie: White Power, skok – przód: 330mm,tył: 300 mmhamulce: tarczowe Brembo (300 mm przód, 220 mm tył)moc: 70 KMchłodzenie: cieczą i olejem (chłodnica oleju do układu smarowania) rozrusznik: elektrycznyzbiorniki paliwa: 36 litrów - 1 x 20 przód + 2 x 8 tyłzbiorniki na wodę pitną: 5 litrów - 2 x 2,5rama: stal chromowo-molibdenowamasa własna: 152 kG (bez paliwa i wody)koła:90/90 x 21 - przód,140/90 x 18 - tyłprędkość maksymalna: 180 km/h. Podczas pięciu etapów Dakaru 2007 obowiązuje ograniczenie prędkości do 150 km/godz. Ograniczenia prędkości do 30 i 50 km/godz. obowiązują również podczas przejazdów przez wioski
KRZYSZTOF HOŁOWCZYC,kierowca
Krzysztof Hołowczyc to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający już w swojej karierze tytuł mistrza i wicemistrza Europy, liczne triumfy w mistrzostwach kraju oraz udane starty w mistrzostwach świata.
Karierę sportową rozpoczął od krótkiej przygody z kartingiem jeszcze podczas nauki w szkole podstawowej. Grał także w siatkówkę. Rajdy pochłonęły go jednak całkowicie i do dzisiaj pozostały jego wielka pasją. Na koncie jego największych sukcesów są trzy zwycięstwa w Rajdzie Polski (1996, 1998, 2005) oraz pierwsze miejsca w rajdach Albeny, ELPA i Cypru (1997).
Hołek – jak mówią o nim kibice - startował już z powodzeniem za kierownicą wielu modeli samochodów takich jak Fiat 125p, Polonez, Toyota Celica, Ford Escort Cosworth, Subaru Impreza WRC czy Peugeot 206 WRC słynąc zawsze z widowiskowego stylu jazdy. Od 2005 roku kolejnym wyzwaniem stał się dla Hołowczyca Dakar.
Sukcesy sportowe oraz wyjątkowa osobowość zaowocowały jego ogromną popularnością. Nie pozostało to również bez wpływu na wzrost zainteresowania rajdami samochodowymi w Polsce. Hołowczyc stał się także osobowością sportową i telewizyjną, a potwierdzeniem tego był jego wybór przez widzów TVP1 na „Najpopularniejszego Sportowca Polski w 1997 roku”. Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: „Im gorzej i większy bałagan na drodze, tym dla mnie lepiej”.
Pozasportowe pasje reprezentanta ORLEN Team związane są z działalnością na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W listopadzie 2006 roku Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny” jako jedyna organizacja pozarządowa z Polski została wyróżniona w pierwszej edycji Excellence in Road Safety Awards. Nagrody w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD) są wyrazem uznania dla skutecznych i innowacyjnych inicjatyw realizowanych w Europie, w celu zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych.
Data urodzenia: 04.06.1962 w OlsztynieWzrost : 196 cmWaga: 89 kgHobby: sporty motorowodne, motocykleCeni: rodzinę – żonaty, ma dwie córki Karolinę i AlusięNie lubi: narzekaćSukces: zdobycie tytułu mistrza Europy
Przebieg kariery sportowej:2006;Rajd Tunezji – 4 miejsce, Dakar – nie ukończył, po awarii silnika w samochodziewycofał się po etapie do Warzazat2005;Rajd Barbórka – zwycięstwo w słynnej próbie sportowej na ulicy KarowejRajd Polski, mistrzostwa Europy – 1. miejsceDakar – meta w debiucie, po kłopotach technicznych 60 miejsce, ale w końcówcerajdu w czołówce na kilku etapach2004:Rajd Kormoran – 1. miejsce2003: starty w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC)2002: starty w rajdach regionalnych2001: wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej 2000: starty w mistrzostwach świata1999: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej1998: starty w mistrzostwach świataRajd Argentyny – 7. pozycja, najlepsze w historii indywidualnych mistrzostw światamiejsce polskiego kierowcy w klasyfikacji generalnej1997: mistrz Europy (zwycięstwa w rajdach Albena, ELPA i Cypru)1996: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, 6. miejsce w mistrzostwach Europy1995: mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, wicemistrz Europy1994: mistrz Polski w gr. N, II wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej1991: wicemistrz Polski w klasie N-04, 11. miejsce w klasyfikacji generalnej1989: mistrz Polski w klasie A-14, 6. miejsce w klasyfikacji generalnej1986: II wicemistrz Polski w klasie A-14, 5. miejsce w klasyfikacji generalnej1984: debiut w rajdzie (Kormoran)
JEAN-MARC FORTIN,pilot
Karierę pilota rozpoczął w roku 1987 od startów w rajdach amatorskich, rok później startował już w rajdach regionalnych i krajowych. Fortepian – jak nazywają go polscy fani sportu rajdowego - ma za sobą starty w rajdach niemal na całym świecie. W swojej karierze pilotował tak znanych kierowców jak Gregoire de Mevius, Krzysztof Hołowczyc, Francois Duval, Bruno Thiry czy Nicolas Bernardi. Wielokrotnie startował w Rajdzie Polski. Ma na swoim koncie tytuły mistrza Belgii (1992, 1996), Polski (1999 z Hołowczycem) oraz Francji (2005). Ma również w swojej kolekcji tytuł drugiego wicemistrza Wielkiej Brytanii (1995).Jean-Marc jest amatorem dobrej kuchni i znawcą czerwonych win.
Data urodzenia: 04.07.1968 w Huy, w Belgii Hobby: motoryzacja, rajdy samochodoweStan cywilny: kawalerCeni: osoby konsekwentne w dążeniu do celuZnajomość języków: francuski, angielski, flamandzki (holenderski)Z Hołowczycem porozumiewa się po angielsku
Przebieg kariery sportowej:2006;Rajd Tunezji – 4 miejsce, Dakar – nie ukończył, po awarii silnika w samochodziewycofał się po etapie do Warzazat2005: poprowadził Hołowczyca do zwycięstwa na Karowejmistrz Francji z Nicolasem Bernardi,dwa rajdy w mistrzostwach świata w barwach fabrycznego teamu Peugeota6. miejsce w Katalonii, 8. na KorsyceDakar – debiut wraz z Hołowczycem2004: pilot Nicolasa Bernardi, wicemistrza świata juniorów2003: pilot Francois Duvala i Bruno Thiry’ego, którego poprowadził do tytułu mistrza Europy2002: pilot Francois Duvala, starty w mistrzostwach światai w mistrzostwach świata juniorów w barwach Forda2001: starty z Francois Duvalem w mistrzostwach świataRajd Karkonoski z Hołowczycem – 2. miejsce1999-2000: pilot Hołowczyca. Mistrz Polski 1999, wspólne starty w mistrzostwach świata1996-1998: pilot Gregoire DeMeviusa w mistrzostwach świata i Belgii1988-1995: starty min. z Markiem Souletem w mistrzostwach Belgii i Europy
Samochód: Nissan Navara
Nissan Navara w barwach ORLEN Team, którym Hołowczyc i Fortin wystartują w Dakarze 2007 został zbudowany w RPA, ale jego dalszym przygotowaniem i serwisowaniem podczas rajdu zajmie się belgijska firma Overdrive Racing. Jej szefem i założycielem jest Gregoire de Mevius, dwukrotny, rajdowy mistrz świata grupy N (1991, 1992), dwukrotny mistrz Belgii oraz siedmiokrotny uczestnik Dakaru. W tym ostatnim rajdzie wygrał między innymi cztery odcinki specjalne, był liderem, a w sezonie 2002 zajął trzecie miejsce. Siedziba Overdrive Racing mieści się w Gembloux, 20 kilometrów od Brukseli.
Pierwsze testy nowego Nissana Navara Hołowczyc przeprowadził w RPA. Miejsce nie było przypadkowe, ponieważ to właśnie w Rosslyn pod Pretorią znajduje się wielka fabryka japońskiej firmy, w której powstają między innymi terenowe pick-upy. W miejscowym dziale sportu budowane są z kolei terenowe rajdówki, z których korzystał między innymi fabryczny team Nissana.
W RPA Hołowczyc sprawdzał swój samochód na bezdrożach o szutrowym i skalistym podłożu, których nie brakuje również w Maroku, ale także w Portugalii, Mali czy w Senegalu, krajach przez które prowadzi trasa Dakaru. Kluczowa dla wyników rajdu jest zazwyczaj rywalizacja na pustyni w Mauretanii. Dlatego też kolejne próby zostały przeprowadzone na piaskach w Dubaju. Jazdy wypadły obiecująco. Samochód ma dobre wyważenie i nie jest podatny na grzęźnięcie w piachu.
Dla mierzącego 196 centymetrów Krzysztofa Hołowczyca ważna jest także wielkość kabiny samochodu, w którym przyjdzie mu spędzać nawet po kilkanaście godzin dziennie: - Cieszy mnie bardzo, że jednostka napędowa znalazła swoje miejsce w komorze silnika, a nie częściowo w kabinie kierowcy tak jak to miało miejsce w poprzedniej, bardzo ciasnej rajdówce – powiedział reprezentant ORLEN Team
Podstawowe dane techniczne Nissana Navara:
silnik: VQ 40 V6 (benzynowy)pojemność silnika: 3954 cm3moc: 290 KMskrzynia biegów: SADEV, 6 -stopniowa, sekwencyjnaprzeniesienie napędu: stałe 4 WD, centralny dyferencjał z dwoma chłodnicami olejuzawieszenie tylne: Donerre, z tłumikiem drgań, z integralnym systemem hydraulicznym dla pełnej wydajności przy maksymalnym obciążeniu z pełnym zbiornikiem paliwa.zawieszenie przednie: Donerre, podwójny wahacz, z pojedynczymi amortyzatorami sprzężony z integralnym systemem hydraulicznym dla tras o trudnym charakterzehamulce: wentylowane przednie i tylne nadwozie: typu pick-upzbiornik paliwa: 500 litrów, dwie pompy paliwowe z chłodnicą paliwa w kanale na dachumasa własna: 1825 kG bez paliwaopony: BF Goodrich