Słychać nawet głosy niektórych firm, że tylu klientów nie widziano chyba od czasów zjednoczenia Niemiec.

Chodzi o głośną już premię w wysokości 2 500 EUR dostępną dla osób, które wybiorą samochód fabrycznie nowy lub jednoroczny o dobrych parametrach ekologicznych (norma czystości przynajmniej Euro 4), a jednocześnie przekażą na złom swój stary pojazd (co najmniej 9-letni).

Warunek jest taki, że pojazd przekazywany na złom musi być w posiadaniu aktualnego właściciela przynajmniej od roku.

Warto podkreślić, że przepisy niemieckie dotyczące premii wrakowej różnią się nieco od podobnych regulacji, obowiązujących w takich krajach jak Francja. Niemiecki ustawodawca zdecydował się mianowicie ograniczyć ilości modeli objętych programem na postawie standardu czystości spalin (w tym wypadku Euro 4), a nie poziomu emisji CO2 wyrażonej w g/km.

Na koniunkturze mogą zyskać nie tylko tzw. marki popularne oferujące małe auta (np. Volkswagen, Opel, Peugeot, SEAT, Ford, Fiat), ale również gracze tacy jak BMW, Audi oraz Mercedes-Benz.

Niemieckie media informują, że czas oczekiwania na niektóre modele (np. Volkswagen Fox i Polo, Opel Agila i Corsa) wynosi w zaistniałej sytuacji nawet szereg tygodni.

Premia w wysokości 2 500 EUR obowiązuje do końca bieżącego roku. Na ten cel niemiecki rząd federalny przeznaczył łączną kwotę 1,5 mld EUR.

Tymczasem nie brak głosów, że w rządowym programie należy dokonać jednak pewnych zmian. Jedna z propozycji to pomysł zwiększenia puli środków, które można wypłacać kierowcom. Szacuje się, że wspomniana kwota 1,5 mld EUR wystarczy dla 600 tys. osób i może wyczerpać się nawet w przyszłym miesiącu.

Warto zwrócić jeszcze uwagę na pewien trend. Otóż mimo wprowadzenia premii wrakowej niemieccy dealerzy nie zrezygnowali jednocześnie z akcji promocyjnych. W niektórych przypadkach nowe auto można kupić na Renem nawet o 40% taniej niż wynosi cena katalogowa (premia 2 500 EUR + dodatkowe rabaty).

A jak wygląda postęp prac w zakresie wprowadzenia rozwiązań mających na celu odmłodzenie rynku samochodowego w Polsce? "Pracujemy nad systemem zachęt w postaci bonusu przy zakupie nowego ekologicznego pojazdu dla konsumentów, którzy oddadzą stary samochód do recyklingu - powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak, podczas konferencji poświeconej perspektywom rynku motoryzacyjnego w Polsce (spotkanie odbyło się 17 lutego).

Wicepremier Pawlak podkreślił, że w Polsce potrzebny jest mechanizm promujący zakup nowych samochodów. "Do tej pory ludzie byli przekonani, że trzeba mieć samochód na własność. Jest to dobry moment, aby zaoferować klientom indywidualnym leasing konsumencki z dużą wartością końcową".