3 marca 2010 r. odbyła się debata Zgromadzenia ONZ na temat światowego kryzysu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przyjęto rezolucję na temat poprawy światowego bezpieczeństwa drogowego. Polska znalazła się w gronie sponsorów rezolucji.
Narody Zjednoczone za swój obowiązek uznały zmniejszenie liczby zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Zgromadzenie Ogólne zobowiązało Światową Organizację Zdrowia i Komisje Regionalne ONZ do opracowania dziesięcioletniego Planu Działań Dekady (Plan of Action of the Decade), który zawierać będzie wytyczne pomocne w realizacji przyjętych przez ONZ celów.
Liczba rannych sięga, według różnych szacunków, od 20 do 50 milionów w skali roku i w wielu przypadkach oznacza trwałą utratę sprawności. Konsekwencje wypadków drogowych mają szeroki zasięg społeczny i ekonomiczny, który wpływa niekorzystnie na zdolność państw do zrównoważonego rozwoju.
Zgromadzenie Ogólne wezwało Państwa Członkowskie do dalszego podejmowania wysiłków na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przede wszystkim eliminowania głównych czynników ryzyka, takich jak:
• niestosowanie pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci,
• nieużywanie kasków ochronnych,
• jazda pod wpływem alkoholu lub środków odurzających,
• brak dostosowania prędkości i jazda z niedozwoloną prędkością,
• czynniki rozpraszające uwagę kierowcy, np. pisanie i odbieranie SMS-ów czy rozmawianie przez telefon,
• brak odpowiedniej infrastruktury drogowej.
Według ONZ, Państwa Członkowskie dążyć powinny do:
• wzmocnienia systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego,
• zwrócenia szczególnej uwagi na sytuację niechronionych użytkowników dróg (pieszych, rowerzystów, motocyklistów) oraz użytkowników publicznych środków transportu,
• poprawy opieki powypadkowej nad ofiarami wypadków drogowych (w tym także rehabilitacji osób niepełnosprawnych)
• ulepszenia infrastruktury drogowej,
• zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów,
• zmiany zachowań użytkowników drogi,
• edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.