Detroit wybrano jako miejsce prezentacji nowego Forda Focus dla rynku amerykańskiego. Ze swoim europejskim imiennikiem auto ma niewiele wspólnego. Na podstawie pierwszych zdjęć można powiedzieć, że Focus swoją stylistyką nawiązuje do popularnych kształtów, które przez długie lata znane były z europejskiego i amerykańskiego modelu Escort.
Ford Focus sedan w USA i EuropieRozmiaryUSA (model 2008)Europa (model 2007)Długość [mm]44704488Szerokość [mm]17221840Wysokość [mm]14861497Rozstaw osi [mm]25912640
Obok 4-drzwiowego sedana, którego odpowiednik sprzedawany jest także w Europie, w ofercie znajdzie się także dwudrzwiowe coupe z klasycznym trójbryłowym nadwoziem. Pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży jesienią br.
Prosta stylistyka nowego Focusa ukrywa kilka ciekawych detali, które odróżnią auto od pozostałych samochodów, krążących po amerykańskich drogach. Chodzi przede wszystkim o chromowany grill i nawiązujące do niego ekstrawagancko wyprofilowane lampy, funkcjonalistyczny, prostokątny kształt świateł przeciwmgielnych, czystość linii lusterek zewnętrznych czy wyraźne przetłoczenie ciągnące się od wylotów powietrza za przednimi nadkolami do tylnego błotnika. Tylne lampy, charakterystyczne swoim sportowym designem, położone są wysoko po bokach klapy bagażnika.
Pierwsze fotografie wnętrza wskazują na odważną stylistykę deski rozdzielczej z dużymi matowosrebrnymi powierzchniami i zegarami z niebieskim podświetleniem, które jednak można łatwo zmienić na jeden z sześciu innych kolorów (podobno ten element wyposażenia chce mieć w swoim aucie 90 % potencjalnych nabywców Focusa w USA).
Napęd zapewnia rzędowa jednostka benzynowa 2,0 16V (100 kW/136 KM) oferowana zarówno z 5-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i 4-biegowym automatem. Konstrukcja nowego Focusa zapewnia mniejszy poziom hałasu wewnątrz i z zewnątrz. Jedną z modyfikacji jest wykorzystanie grubszych szyb (przednie boczne o grubości 3,8 mm zamiast 3,2 mm). Nowe przełożenie stałe obniżyło obroty silnika przy prędkości 65 mph (104 km/h) z 2490 obr./min do 2230 obr./min. Focus w standardzie oferuje sześć poduszek powietrznych i ABS, jednak amerykański Focus 2008 na tylnych kołach ma wyłącznie hamulce bębnowe.