W wyniku niedawnego aliansu w włoskim Fiatemem, pięcioletni business plan Chrysler Group przewiduje ofensywę w sferze zespołów napędowych, obejmującą również problematykę progresywnej elektryfikacji oferowanych na rynku pojazdów.

- Chrysler Group zamierza jak najszybciej adaptować istotne technologie Fiata, m.in.Multiair, wtrysku bezpośredniego czy turbodoładowania oraz systemy przekładniowe do swego portfolio zespołów napędowych – powiedział Paolo Ferrero, wiceprezes Chrysler Powertain. Już w roku 2014 ponad 80 procent obecnie stosowanych zespołów napędowych Chrysler Group zmieni się nie do poznania.

Nowe silniki czterocylindrowe

Nowością w gamie jednostek czterocylindrowych Chrysler Group będzie silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,4 litra w układzie rzędowym z zastosowaniem technologii Multiair, firmowany przez Fiat Powertrain.

Na początku lat 1970 robotyzacja zakładów produkcyjnych nie była aż tak oczywista jak dzisiaj. Nazwa FIRE powstała w wyniku wdrożenia robotyki w procesach wytwórczych fabryk FIATa i pomimo, iż zmechanizowane zakłady produkcyjno-montażowe są dzisiaj na porządku dziennym, „markowa” nazwa FIRE jest wciąż stosowana dla oznaczenia tej włoskiej gamy jednostek napędowych.

Silnik FIRE 1.4 dostępny będzie w dwóch odmianach – wolnossącej i turbodoładowanej. Obie wersje posiadajągłowice 16-zaworowe i pracują w najnowocześniejszej technologii Fully Variable-valve Actuation, popularnie zwanej Multiair. Stworzona przez firmę FIAT technologia Multiair pozwala znacząco zredukować emisję spalin i zużycie paliwa podnosząc jednocześnie moc silnika.

Dzięki złożonemu układowi elektro-hydraulicznemu, który uruchamia zawory, osiągnięto wzrost mocy o 10 procent i momentu obrotowego przy niskich obrotach do 15 procent – przy spadku zużycia paliwa i emisji spalin nawet o 10 procent w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji.

W systemie Multiair wykorzystano szereg patentów Fiat Powertain dotyczących samej konstrukcji, procesów spalania oraz sterowania, które umożliwiają płynną zmianę wzniosu i częstotliwości otwarcia zaworów każdego z cylindrów niezależnie, podczas pojedynczego suwu tłoka. System Multiair doskonale sprawdza się wsamochodach klasy subkompaktowej, a pierwszym pojazdem w Ameryce Północnej z silnikiem 1.4 FIRE będzie FIAT 500.

Kolejną nowością w gamie jednostek napędowych Chrysler Powertain jest nowy, czterocylindrowy silnik Benzynowy Silnik Światowy (World Gas Engine lub WGE) o pojemności 2,4 litra, również wyposażony w system Multiair. Jest todoskonały przykład szybkiej integracji włoskiej technologii w operacjach Chrysler Powertrain.

Technologia Multiair w silniku WGE 2.4 pozwala w porównaniu z poprzednikiem – zwiększyć wytwarzaną moc i moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin. W fazie rozwojowej znajduje się wersja WGE 2.4 Multiair z turbodoładowaniem.

Nowy silnik V-6 Pentastar

Chrysler Powertain racjonalizuje gamę jednostek napędowych V-6, oferując zamiast sześciu – nowoczesny i paliwooszczędny silnik Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra. Jako pierwszy otrzyma go nowy Jeep Grand Cherokee MY 2011, którego premiera przewidziana jest na drugi kwartał bieżącego roku.

Silnik Pentastar V-6 jest najbardziej zaawansowaną konstrukcją w historii Chryslera – charakteryzującą się optymalnym zastosowaniem wybranych technologii podnoszących kulturę pracy i osiągi przy minimalizacji zużycia paliwa. W porównaniu z silnikami V-6 Chryslera poprzedniej generacji, Pentastar pozwala zaoszczędzić średnio do 8 procent paliwa i wytwarza większość momentu obrotowego w zakresie 1800-6400 obr/min.

Napędzający Grand Cherokee MY 2011 Pentastar V-6 dysponuje 33-procentową przewagą mocy i 11-procentową przewagą momentu obrotowego wobec swego poprzednika. Silnik ten może być już w najbliższej przyszłości wyposażony w system Multiair, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie.

Nowe rozwiązania systemów przekładniowych

Już w tegorocznych samochodach segmentu D produkcji Chrysler Groupmontowane będą sześciostopniowe, dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe DDCT konstrukcji FIATa, umożliwiające poprawę osiągów pojazdu przy zmniejszonym o 10 procent zużyciu paliwa. Skrzynia ta może pracować w trybie ekonomicznym lub sportowym i przenosi moment obrotowy do 350 Nm. DDCT pracuje z wydajnością przekładni mechanicznej – zachowując elastyczność i wygodę użytkowania przekładni automatycznej.

Elektryfikacja pojazdów

W listopadzie 2009 roku Chrysler ogłosił powstanie nowej struktury organizacyjnej obejmującej „centrum kompetencji” w dziedzinie elektryfikacji pojazdów Chrysler Group i Fiat Group.Istniejące zasoby, dotąd rozproszone w różnych zespołach ds. elektryfikacji, zostały podporządkowane sferze rozwoju zespołów napędowych oraz inżynierii pojazdów. Jest to wyraźny zwiastun sposobu, w jaki Chrysler Group zamierza przechodzić z etapu badawczo-rozwojowego do fazy produkcji masowej.

W ramach swego pięcioletniego business planu Chrysler Group przygotowuje obecnie do produkcji w roku 2010 samochód Ram 1500 z napędem hybrydowym. Trwają również prace nad skompletowaniem niewielkiej jeszcze floty testowych pick-upów i minivanów Ram 1500 typu "plug-in hybrid" we współpracy z rządowym Departamentem Energii USA. A ponieważ pojazdy o napędzie czysto elektrycznym doskonale sprawdzają się jako pojazdy użytkowe, Chrysler Group rozważa możliwość uruchomienia produkcji małych furgonów o napędzie elektrycznym w latach 2011-2012.

Chrysler Group LLCpoświęca bardzo wiele sił i środków sprawie elektryfikacji pojazdów, czego potwierdzeniem jest rosnąca liczba specjalistów pracujących na rzecz najnowocześniejszych technologii.