Tytuł najczystszego w Stanach Zjednoczinych pojazdu typu pick-up produkcji seryjnej z silnikiem wysokoprężnym otrzymał Dodge Ram Heavy Duty 2007. Wyróżnienie to przyznane zostało firmom Chrysler Group i Cummins Inc. 23 stycznia bieżącego roku przez amerykańską rządową agencję ochrony środowiska EPA i Ministerstwo ds. Energii (DOE, Department of Energy), wpierwszym dniu wystawy Washington Auto Show 2007, poświęconej nowym rozwiązaniom i technologiom w przemyśle motoryzacyjnym.

Dodge Ram Heavy Duty napędzany 6,7-litrowym turbodieslem Cummins znajdzie się w sprzedaży w marcu i będzie pierwszym pojazdem tego typu, który spełnia normy czystości spalin w swej kategorii na rok 2010. Jest to pierwszy pojazd Chrysler Group produkowany seryjnie w oparciu o technologię BLUETEC i znacznie „czystszy” ekologicznie niż inne pick-upy dostępne na rynku.

- Ta nowa technologia jest dowodem, iż przemysł jest w stanie spełnić normy EPA na rok 2010 w zakresie czystości spalin silników Diesla. To ważny element w rozwoju całej gospodark, ale także i sukces na polu ochrony środowiska – powiedział Bill Wehrum, zastępca szefa departamentu ds. atmosfery i promieniowania EPA.

W silniku Dodge Ram Heavy Duty zastosowano filtr cząstek stałych (DPF), niemal całkowicie eliminujący emisję sadzy oraz katalizator adsorpcyjny, dzięki któremu emisję tlenków azotu NOxzredukowano o dziewięćdziesiąt procent.

- Pick-up Dodge Ram Heavy Duty z 6,7-litrowym turbodieslem Cummnsa jest najczystszym pojazdem tego typu na rynku – powiedział Tom LaSorda, prezes i dyrektor naczelny Chrysler Group. We współpracy z Cumminsem, Dodge jako jedyny spełnia już dzisiajnormy czystości spalin na rok 2010.To dobra wiadomość dla nabywców Heavy Duty, z których aż 80 procent decyduje się na silnik wysokoprężny.

Współpraca działu pojazdów dostawczych Dodge z firmą Cummins datuje się od roku 1988 i dzięki powstawaniu coraz mocniejszych, oszczędniejszych i czystszych silników rozwija się w najlepsze. Pod koniec ubiegłego roku fabryka Cumminsa w stanie Indiana wyprodukowała już 1,5-milionowy silnik wysokoprężny przeznaczony do samochodu Dodge Ram.

- Warunki dla tak przełomowej technologii stwarza partnerstwo z DOE oraz inicjatywy EPA w zakresie paliw nisko-siarkowych – stwierdził Tim Solso, szef i dyrektor naczelny Cumminsa. Zamierzamy wciąż inwestować w rozwiązania, dzięki którym pick-upy Dodge Ram z silnikami Cummins będą nie tylko tak potężne jak dotąd ale i tak czyste ekologicznie jak nigdy.

Obniżona emisja spalin bez szkody dla trwałości silnika

Oprócz absorbera NOxoraz filtra cząstek stałych DPF w silniku wysokoprężnym Cumminsa o pojemności 6,7 litra zastosowano również inne rozwiązania, umożliwiające zmniejszenie zużycia paliwa przy ograniczeniu emisji niespalonych węglowodorów. Są to:

- chłodzony układ recyrkulacji spalin EGR w połączeniu ze specjalnie modelowaną komorą spalania w denku tłoka i wysokowydajną, sterowaną elektronicznie turbosprężarką o zmiennej geometrii VGT™, która dostosowuje ciśnienie doładowania do bieżącego obciążenia silnika;- samoczyszczący się filtr cząstek stałych DPF i katalizator utleniający, które dziesięciokrotnie obniżają emisję sadzy; trwałość układu potwierdzona oficjalnym certyfikatem wynosi 120.000 mil, tj. 192.000 km;- zamknięty układ przewietrzania skrzyni korbowej, który pozwala eliminować emisję oparów i resztek oleju, czyli zjawisko często występujące w starszych konstrukcji silników wysokoprężnych.

Średnia trwałość 6,7-litrowego turbodiesla Cumminsa (do remontu głównego) wynosi 350 tysięcy mil, tj. ponad 560.000 km i jest o około 160 tysięcy kilometrów wyższa niż silników konkurencyjnych.

Niemal czterdzieści procent komponentów i części nowego silnika pochodzi z poprzedniej konstrukcji. Zostały one jednak odpowiednio zmodyfikowane pod kątem spełniania z zapasem norm czystości spalin oraz zwiększenia mocy i momentu obrotowego – przy jednoczesnym zachowaniu niezawodności i trwałości, z którymi kojarzone są produkty Dodge i Cummins.

Samochody Dodge Ram Heavy Duty wyposażone w silnik 6,7-litrowy Cummins docierać zaczną do salonów sprzedaży w marcu bieżącego roku.

Pojazdy Chrysler Group z napędem dieslowskim

W USA obecna gama modelowa Chrysler Group z tym napędem obejmuje pojazdy: Dodge Ram Heavy Duty i nowy Dodge Ram 3500 Chassis z 6,7-litrowym turbodieslem Cummins, Dodge Sprinter z 2,7-litrowym turbodieslem common rail (CDI).

Samochody wyposażone w silnik Diesla stanowią już ponad połowę sprzedaży Chrysler Group na rynkach europejskich. Są to m.in. Chrysler 300C, Chrysler PT Cruiser, Jeep Grand Cherokee i Jeep Compass, a także Dodge Caliber 2007 oraz Jeep Wrangler 2007. Zaawansowane rozwiązania stosowane w silnikach wysokoprężnych stanowią tylko część palety nowych technologii napędu, do której w ramach Chrysler Group należą także oszczędne silniki benzynowe, systemy napędu hybrydowego, pojazdy na biopaliwa alternatywne „flex-fuel” na bazie benzyn oraz na paliwa typu biodiesel.

Marka Dodge

Posiadając sześć procent udziału w rynku Stanów Zjednoczonych Dodge jest najlepszą pod względem sprzedaży marką Chrysler Group i piątą co do znaczenia marką motoryzacyjną w USA. W roku 2006 łączna sprzedaż samochodów i pojazdów marki Dodge osiągnęła 1,3 mln sztuk. W segmencie minivanów Dodge ma udział 20-procentowy i zachowuje pozycję lidera, utrzymując równocześnie 15-procentową penetrację na niezmiernie konkurencyjnym rynku samochodów dostawczych (truck). Samochody Dodge Caliber i Dodge Nitro z kolei – wchodzą obecnie na najważniejsze rynki Europy.

Marka Cummins

Cummins Incorporated jest firmą o zasięgu globalnym, koncentrującą się na projektowaniu, produkcji, sprzedaży i obsłudze silników wysokoprężnych oraz technologii pokrewnych – w tym systemów zasilaniasterowania, systemów filtracyjnych, pneumatycznych i prądotwórczych a także rozwiązań w zakresie systemów ograniczania emisji spalin i zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Centrala koncernu mieści się w Columbus (amerykański stan Indiana) skąd nadzorowana jest działalność 550 własnych i kontraktowych dystrybutorów oraz ponad 5.000 dealerów w 160 krajach całego świata. Cummins jest producentem silników Diesla, w które wyposażone są pojazdy Dodge Ram serii 2500 i 3500.