• Nowy odcinek trasy S5 oddano do ruchu ze sporym poślizgiem - zakończenie prac pierwotnie miało nastąpić w pierwszej połowie 2019 r.
  • Oddana do ruchu droga jest określona mianem przejezdnej, gdyż do wiosny 2021 r. potrwają jeszcze prace wykończeniowe
  • Kolejne odcinki trasy S5 w okolicach Bydgoszczy zostaną udostępnione pod koniec 2021 oraz w drugiej połowie 2022 r.

Lepiej późno niż wcale. Według pierwszej umowy prace budowlane na trasie S5 miały się zakończyć już w ubiegłym roku. Nie obeszło się jednak bez aneksu i wydłużenia prac. Drogowcom udało się przygotować trasę jeszcze w 2020 r. W sylwestra GDDKiA udostępnia długo oczekiwany odcinek S5 o długości 13,5 km, który stanowi część obwodnicy Bydgoszczy. Nie będzie to jednak w pełni gotowa trasa, gdyż prace wykończeniowe potrwają jeszcze przez kilka miesięcy aż do wiosny 2021 r.

Nowy odcinek to dwujezdniowa droga ekspresowa z wydzielonymi dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Pozostawiono jeszcze miejsce rezerwowe na trzeci pas ruchu (z pewnością przyda się, gdy natężenie ruchu wzrośnie w przyszłości). Prognozowany ruch może sięgnąć nawet ponad 20 tys. samochodów na dobę.

Trasa S5 w pobliżu Bydgoszczy Foto: GDDKiA / GDDKiA
Trasa S5 w pobliżu Bydgoszczy

W ramach nowej inwestycji oddano do ruchu dwa węzły drogowe, czyli Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń. Powstały także różne obiekty inżynierskie jak przejścia dla zwierząt oraz niezbędna infrastruktura w postaci oświetlenia, chodników, przyległych ścieżek rowerowych czy ekranów akustycznych.

Nowy odcinek ułatwi ominięcie Bydgoszczy od zachodniej strony. Wciąż jednak trzeba liczyć się z utrudnieniami w dalszej podróży S5. W budowie znajdują się pozostałe trzy odcinki trasy. Pod koniec 2021 r. będzie można skorzystać z połączenia pomiędzy Bydgoszczą Błonie a Szubinem Północ (10 km). Na trzeci kwartał 2022 r. zaplanowano zaś zakończenie prac na dwoma odcinkami trasy pomiędzy węzłami Nowe Marzy oraz Bydgoszcz Północ.

Trasa S5 oznacza także zmiany dla kierowców podróżujących po mieście. Status dróg krajowych straciło kilka ulic w Bydgoszczy (m.in. Wyszyńskiego, Kujawska, Poznańska, Wały Jagiellońskie). Część z miejskich dróg przebudowano (m.in. dodano ścieżki rowerowe i buspas oraz zatoki dla kontroli pojazdów przez ITD) co kosztowało miasto ok. 170 mln zł. Wprowadzono także ograniczenia dla ciężarówek (dojazd do terenów przemysłowych od strony nowej obwodnicy).