Jedną z nowości Ducati na rok 2009 jest model 1198. Modyfikacje w tym modelu przeprowadzono z powodu zmian w regułach pucharu SBK, w którym 2-cylindrowe jednostki mogą mieć maksymalną pojemność 1200 cm3 (czterocylindrowe jednostki maksymalnie 1000 cm3). Pierwotny model już w zeszłym roku otrzymał wzmocnioną wersję 1098R z silnikiem o pojemności zwiększonej do 1198 cm3. W przyszłym roku nie będzie już wątpliwości o zamontowanym silniku, gdyż Ducati zaoferuje model 1198.
Stylistycznie motocykl praktycznie się nie zmienił, zresztą czemu zmieniać motocykl, który otrzymał kilka nagród w kategorii design. Modele 848, 1098 i 1198 najłatwiej rozróżnić więc według liczby na bocznych obudowach, bardziej spostrzegawczy zauważą kilka różniących się szczegółów. Jednak największa zmiana zaszła pod obudową.
Zasadniczo zmodernizowany, chłodzony cieczą 4-suwowy 2-cylindrowy silnik w układzie L oferuje z pojemności 1198,4 cm3 moc 125 kW (170 KM) przy 9750 obr./min i moment obrotowy 131 Nm dostępny od 8000 obr./min. W odróżnieniu od japońskiej konkurencji Ducati zyskuje właśnie na niżej położonym maksymalnym momencie obrotowym. Kiedy doliczymy do tego masę netto 171 kg otrzymujemy bardzo ciekawy wynik.
Zawieszenie Ducati 1198 przygotowała firma Shova. Z przodu znajdziemy widelec USD z rurami o średnicy 43 mm. Hamulce Brembo składają się z przodu z dwu tarcz o średnicy 330 mm współpracującymi z 4-tłoczkowymi zaciskami promieniowymi Monobloc. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 15,5 l. Standardowo oferowane są 17-calowe koła z tylną oponą o szerokości 190 mm. Wysokość fotela wynosi 820 mm. Dostępne kolorystyki to czerwona rama kratownicowa ze stalowych rur w połączeniu z czerwoną (Rosso) lub białą (Bianco) obudową.
Oczywiście Ducati nie zapomina o wersji specjalnej z przydomkiem S. Ducati 1198S otrzymało zawieszenie Öhlins ze złotym przednim widelcem, 7-ramienne felgi Marchenisi ze stopów lekkich w stylistyce GP Replica, system kontroli trakcji i karbonowe elementy. Masa netto tego motocykla obniżyła się o 2 kg. Zmieniła się również kolorystyka – brązowa rama skombinowana jest z czerwoną (Rosso) lub czarną (Midnight Black) obudową.