Pierwotnie do naszej redakcji miał dotrzeć najsilniejszy motocykl z tej linii – Monster S4R Testastretta, który ma cieczą chłodzony dwucylindrowy silnik o mocy 130 KM. Niestety czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem, dlatego w końcu otrzymaliśmy słabszego litrowego Monstera S2R 1000. Byłem zawiedzony, bo myślałem, że nie może być różnicy pomiędzy S2R a S2R 1000 i ze znudzeniem brałem się za test. Szybko się jednak przekonałem, że te dwa modele są inne... Ale o tym później.
Prezentacja Ducati Monster S2R 1000
O stylistyce już dużo się mówiło, wychodzi na to, że retro kształty Monstera wciąż się podobają. Wersje S2R i S4R różnią się od wersji podstawowej. Niektórym nie podoba się podwójny tłumik wydechu na prawym boku, jednak trzeba przyznać, że motor zyskuje na ekskluzywności. Niewtajemniczeni trudno rozróżnią S2R od S2R 1000, o który z modeli właściwie chodzi zdradza jedynie malutki napis na bokach motocykla.
Nasz egzemplarz S2R 1000 był tym razem czarno-biały. Muszę przyznać, że taka kolorystyka wydała mi się atrakcyjniejsza i dostojniejsza niż czerwono-białe lakierowanie testowanej wcześniej podstawowej „eSdwaeRki“. Bez względu na kolor, po samej stylistyce poznać, że chodzi o prawdziwie sportowy motocykl.
W kratownicowej ramie ze stalowych rur pracuje powietrzem chłodzony silnik o pojemności 992 cm3. Średnica cylindra i skok dwucylindrowca z rozrządem desmodronicznym wynosi 94 x 71,5 mm. Moc maksymalna 95 KM dostępna jest przy 8 000 obr./min, a maksimum momentu obrotowego osiągane jest przy 6 000 obr./min. Siła napędowa przenoszona jest na tylne koło przy pomocy sześciostopniowej skrzyni biegów i łańcucha.
Jeśli chodzi o zawieszenie to z przodu S2R 1000 ma odwrócony widelec Showa o średnicy rur 43 mm i skoku 130 mm z możliwością pełnej regulacji. Z tyłu zamontowano 1-ramienny wahacz z centralnie umiejscowionym amortyzatorem Sachs Monoshock. Siedemnastocalowe alufelgi obuto w opony 120/70 ZR17 z przodu i 180/55 ZR17 z tyłu. Na system hamulcowy, który dostarczyła znana marka Brembo, składa się podwójna tarcza o średnicy 320 mm z przodu, z tyłu zaś zamontowano mniejszą pojedynczą tarczę.
Monstera S2R 1000 przygotowano w trzech kolorach nadwozia: czerwony, czarny, srebrny. Ducati Monster S2R 1000 to wydatek ponad 40 000 zł.
Wrażenia z jazdy
Ze sportowej pozycji będą zadowoleni zwłaszcza kierowcy, lubiący ostrą jazdę. Ci, którzy zasiądą na Monsterze przekonają się, że wzajemne położenie kierownicy, fotelu i podnóżek przystosowane do sportowej jazdy też może być wygodne. Wysoki poziom wygody osiągany jest między innymi dzięki przestronnemu i komfortowemu siodełku (sytuacja pasażera prezentuje się dużo gorzej). Kierowcy wyższego wzrostu z długimi nogami po czasie mogą narzekać na zbyt ugięte kolana, ale nie jest tragicznie. Tablica rozdzielcza jest identyczna jak w wypadku „mniejszej“ siostry.
Jazda miastem dostarczała mi wiele frajdy, drażnienie gazu oznacza zawsze dynamiczny start przy akompaniamencie przepięknej „melodii“ litrowego dwucylindrowca. Monster jest zwinny i bez problemu przedziera się miejskimi korkami. Suche sprzęgło jest o wiele dokładniejsze, co pozwala na precyzyjną pracę z klamką, która jednak wymagała więcej siły niż byłem przyzwyczajony.
Poza miastem podkręcam gaz, a Monster posłusznie przyśpiesza. Ciągle mam jednak wrażenie, że motor porusza się wolniej niż pokazują zegary. Jest za to odpowiedzialna wielce funkcjonalna przednia owiewka, która świetnie odprowadza powietrze nad głowę i ramiona kierowcy. Jedyną wadą tego elementu jest, że podczas wysokich prędkości zaczyna nieprzyjemnie wibrować.
Swoją prawdziwą twarz Monster pokazuje na serpentynach. Tutaj odczuwalny był pewien niepokój zawieszenia. Na zakrętach motocykl nieznacznie falował, podobnie wyglądało ostre przyśpieszanie. Do pewnego stopnia mogło to być spowodowane stanem opon oraz regulacją zawieszenie, które w ciągu dwudniowego testu nie zdążyliśmy zestroić.
Niemiło zaskoczył mnie przedni hamulec. Obsługa klamki hamulca wymagała użycia dużej siły. Do większości zakrętów nawet z wysokich prędkości da się dohamować dwoma palcami, czterotłoczkowe przyciski robią swoje, jednak były sytuacje, w których konieczne było wykorzystanie siły całej dłoni. Po zmianie położenia klamki było wyraźnie lepiej. Skok pedału hamulca jest dość wysoki, ale także w tym wypadku można wszystko uregulować.
Po zdjęciu plastikowej pokrywy mamy do dyspozycji miejsce dla pasażera. Fotel jest jednak ciasny, a w dodatku uchwyty dla pasażera są tak nisko, że bezpieczniej jest przytrzymywać się kierowcy. Na takie sprawy trzeba jednak przymykać oko, bo Monster projektowany był głównie z myślą o kierowcy, a miejsce dla pasażera trzeba postrzegać jako awaryjne.
W czasie testu Monster palił średnio 6,53 l/100 km, co przy pojemności zbiornika 14 l daje teoretyczny zasięg 214 km. Podczas jazdy stałą prędkością na autostradzie motor połykał 6,2 l/100 km, a podczas ostrej jazdy wziął 7,3 l/100 km.
Jak mówiłem wcześniej, motocykle Ducati Monster S2R i S2R 1000 to na pierwszy rzut oka identyczne pojazdy. Dopóki nie wypróbowałem S2R 1000 myślałem, że nie może mnie niczym zaskoczyć. A jednak. Tą różnicą, o której mówiłem na początku jest moc jednostek napędowych. S2R ma 95 KM i 73 Nm, litrowa wersja otrzymała dodatkowe 18 KM i 21 Nm. Mocniejszy silnik lepiej radził sobie z moimi stoileśtam kilogramami wagi i nie wymagał podkręcania do wysokich obrotów.
Kłopot z owiewką pojawia się nawet w podstawowej S2R, ale plexiglas pełni swoją funkcję na piątkę. Przednia tarcza hamulca jest w S2R 1000 większa i ma czterotłoczkowe zaciski, ale jakością nie dorównuje litrowym naked-bike'om japońskiej produkcji.
Parę słów na zakończenie
Monster, choć produkowany już dość długo, ma wciąż dużo do zaoferowania. Dla początkujących kierowców przygotowano wersje 695 i S2R, a na bardziej doświadczonych czekają S2R 1000, S4R i S4R S. Którąkolwiek wersję byśmy nie wybrali zawsze będziemy w centrum zainteresowania, uwagę przykuwa bowiem ponadczasowa stylistyka oraz sama marka Ducati.
Plusy
+ stylistyka+ właściwości jezdne+ zużycie paliwa+ masa
Minusy- hamulce- wibrująca owiewka
Ocena redakcyjnaDesign9Silnik**8Dźwięk9Skrzynia biegów8Zawieszenie8Hamulce7Ergonomia8Zużycie paliwa9Pasażer6Jazda w mieście7Długie trasy, autostrada8Sport8Ocena końcowa - średnia:7,92
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczneDucati Monster S2R 1000Rozmiarydługość 2 105 mm / wysokość 1 222 mmRozstaw / wysokość do siedzenia1 440 mm / 800 mmSilnik, pojemność skokowa2-cylindrowy w układzie L, 992 cm3Średnia x skok94 x 71,5 mmStopień sprężania10:1Ilość zaworów / chłodzenie4 / powietrzeMoc83 kW (113 KM) przy 8 000 obr./minMoment obrotowy94 Nm przy 6 000 obr./minPrzeniesienie napędu / skrzynia biegówłańcuch / 6-biegowaRozmiar i typ kół17-calowe ze stopów lekkichRozmiar opon (przód/tył)120/70 ZR17, 180/55 ZR17Hamulce przód2x tarcza 320 mm, 4-tłoczkowe zaciskiHamulce tył1x tarcza 245 mm, 2-tłoczkowe zaciskiRamarama kratownicowa ze stalowych rurZawieszenie przódwidelec USD, średnica 43 mm, skok 130 mmZawieszenie tyłwahacz jednoramienny, MonoshockZbiornik paliwa14 lŚrednie zużycie paliwa w czasie testu6,53 l na 100 kmMasa netto178 kg