Amerykański dziennik New York Times poświęcił jeden ze swoich niedawnych artykułów dużym SUV-om koncernu GM. Przedstawiciele firmy potwierdzili dziennikarzom, że przedwcześnie zakończono prace nad nową platformą CXX, z której skorzystać mieli następcy aktualnych full-size SUV-ów.
Od roku 1990 do 2000 sprzedaż średnich i dużych SUV-ów rosła w oszałamiającym tempie, a samochody, które amerykańscy producenci umieli produkować, a dealerzy z sukcesem sprzedawali, tworzyły dużą część zysku.
Z 200 tys. sprzedanych SUV-ów w roku 1991 rynek zwiększył się do ponad miliona sprzedanego w roku 2002. W latach 2002 do 2004 koncern GM sprzedawał ponad 600 tys. full-size SUV-ów rocznie (najpopularniejszymi były Chevrolet Suburban, Chevrolet Tahoe, GMC Yukon i Cadillac Escalade). W roku 2003, kiedy popularność tych samochodów sięgnęła zenitu, GM sprzedało 680 tys. tych ogromnych pojazdów. Duży popyt i zysk z każdego sprzedanego egzemplarza w zakresie 10 do 15 tys. dolarów (w porównaniu do strat przy sprzedaży samochodów osobowych) sprowokowały koncern GM do dalszych inwestycji w rozwój tego segmentu, chociaż spadek sprzedaży odnotowano już w roku 2005. Z milionowej sprzedaży średnich i dużych SUV-ów w roku 2004 w zeszłym roku pozostało niespełna 800 tys., a w tym roku oczekiwany jest spadek o kolejnych 45 %.
W związku ze spadkiem sprzedaży SUV-ów i problemami egzystencjalnymi koncernu zapowiedziano zamknięcie najstarszej fabryki GM na terenie USA (w Janesville w stanie Wisconsin), w której od początku lat 90. produkowane były duże SUV-y. Ostatni opuści zakład produkcyjny przed tegorocznymi świętami bożego narodzenia.
Źródło: New York Times, GM