Tzw. Trasa Nowohucka będzie równocześnie wschodnią obwodnicą miasta.

Rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga poinformowała w czwartek, że chęć budowy trasy wyraziły firmy i konsorcja z Hiszpanii, Chin, Grecji, Chorwacji, Austrii, Portugalii, Czech, Niemiec, Turcji, Włoch i Polski.

Do udziału w drugim etapie przetargu zostaną zaproszeni wszyscy chętni, których wnioski spełnią wymogi formalne. Wówczas oferenci podadzą proponowane ceny za budowę Trasy Nowohuckiej. Wykonawca powinien zostać wyłoniony około połowy przyszłego roku, a roboty rozpoczną się w drugiej połowie 2010 roku. Według szacunków zarządcy trasa powinna być gotowa w latach 2012-2013.

W ramach inwestycji zbudowana zostanie m.in. 4,5-kilometrowa droga ekspresowa z dwiema jezdniami ruchu, dwa równoległe mosty wantowe przez Wisłę o długości ponad 700 metrów, dwa dwupoziomowe węzły drogowe "Rybitwy" oraz "Igołomska", pięć wiaduktów oraz dwa podziemne przejścia dla pieszych.

Od zeszłego roku trwa budowa pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa, która równocześnie stanowi początek wschodniej obwodnicy miasta.

Zgodnie z kontraktem podpisanym z wykonawcą inwestycji, polsko-słowackim konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA oraz Doprastav AS, do kwietnia 2010 roku zostanie wybudowany 2,7-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Bieżanów do ulicy Christo Botewa, gdzie w przyszłości powstanie węzeł Rybitwy. Na jego trasie powstanie sześć obiektów mostowych, w tym estakada o długości ponad 250 metrów. Poprzez węzeł Bieżanów trasa będzie połączona z południową obwodnicą Krakowa, znajdującą się w ciągu autostrady A4.

Wartość kontraktu to blisko 200 mln zł. Budowa tych dwóch odcinków drogi S7 pozwoli na skomunikowanie dwóch dzielnic Krakowa - Nowej Huty i Podgórza oraz aktywizację gospodarczą poprzemysłowych terenów tych dzielnic. Po ukończeniu inwestycji, a także po zaplanowanym w tym samym czasie przedłużeniu obwodnicy na północy do drogi nr 94, dwujezdniowa obwodnica Krakowa będzie okalała miasto z trzech stron i liczyła blisko 35 kilometrów.

Wschodnia obwodnica Krakowa to fragment planowanej drogi ekspresowej S7, która będzie łączyła Gdańsk z Rabką-Zdrój. Jej długość wyniesie około 720 km. Nowa trasa będzie zlokalizowana w większości w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga ma połączyć aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.