Analogia do marki Ford jest jednak odmienna pod dwoma względami. Po pierwsze model poddany temu eksperymentowi -Toyota Corolla- ma większą popularność niż Escort. Jest ona sprzedawana na ponad 100 rynkach, a od momentu pojawienia się w ofercie w roku 1966 sprzedano aż 32 miliony Corolli. Po drugie zaś o ile Ford Orion był niczym innym jak czterodrzwiowym Escortem, to nowe wersje Corolla i Auris mają odmienny styl i adresowane są do różnych grup klientów.

Anielsko łagodna Corolla

Styliści opracowujący linię nadwozia nowej Corolli, otrzymali zadanie zaprojektowania pojazdu typu limuzyna, który trafi w gusta klientów ze starego kontynentu. Musiano więc zachować odpowiednie proporcje poszczególnych brył karoserii, pochylenia szyb przedniej i tylnej, oraz pogodzić wymiary gwarantujące przynależność do segmentu kompaktów z gabarytami wygodnych limuzyn.

Mając w koncernie doskonały wzór samochodu sedan, jakim jest Toyota Camry, styliści zaczerpnęli z niej koncepcję lini bocznych, a także stylizacji przedniej parti. W stosunku do obecnej Corolli zmianie uległy także wymiary nadwozia i prezentowana wersja ma 454 cm długości (jest to o 13 cm więcej niż model znany z salonów), co przy takiej samej wysokości jak poprzednik (147 cm) zaowocowało bardziej "dostojną linią karoserii". Kufer pozwala na zabranie bagażu o pojemności 450 litrów.

Tę lekkość uwzględniono także w projektowaniu wnętrza. Nabywca ma możliwość wyboru jednego z dwóch kolorów kokpitu: bardzo uniwersalnego ciemnoszarego lub eleganckiego beżowego. Bez względu na to jaki kolor wybierze, dobór barwy poszyć tapicerskich i plastików na desce rozdzielczej jest zawsze delikatny i stonowany. Jednym słowem we wnętrzu nowej limuzyny nie dostrzeżemy nic co byłoby dominujące i zwracało szczególną uwagę wsiadającego do samochodu. Dotyczy to także zabudowy konsoli środkowej, która nie odbiega stylistycznie od stosowanych w tradycyjnych limuzynach.

Diabelsko zadziorny Auris

Zupełną przeciwnością jest drugi model - Toyota Auris. Zamiast dostojnych linii limuzyny, oferuje on klasyczną linię hatchback (w wersjach trzy i pięciodrzwiowej), a masywną przednią partią zaakcentowano moc i dynamikę.

Zmianie uległ także kokpit. Kolor użytych materiałów tapicerskich został tak dobrany, aby wnętrze sprawiało wrażenie sportowego stylu, a nie jak w Corolli dostojnej elegancji. Najbardziej charakterystyczną cechą wnętrza Aurisa jest jednak panel środkowy. Jest on zabudowany nieco wyżej, przez co kierowca siedząc w fotelu czuje się "otoczony" przyrządami. Ekstrawagancją stylistyczną jest umieszczenie centralnie między fotelami dźwigni hamulca ręcznego, która po zaciągnięciu jest prawie pionowo.

O sportowych aspiracjach przekonują również przednie fotele, których oparcia zostały wzmocnione z tyłu i z boku, oraz wydłużono siedziska. Tym samym fotele są namiastką "sportowych kubełków", ale nie zapomniano w tym wypadku o komforcie jazdy. Na marginesie warto podkreślić, że prawdziwe sportowe kubełki doskonale trzymają na zakrętach, ale wsiadanie i wysiadanie z samochodu, oraz komfort jazdy na dłuższych trasach (zwłaszcza po naszych drogach) nie należą do przyjemności.

Jednakże "sportowy styl" i adresowanie pojazdu do młodszej grupy nabywców, nie przesłoniło projektantom walorów użytkowych. Auris oferuje przestrzeń bagażową 350 litrów, a opatentowany przez Toyotę system Easy Flat (stosowany już w Yarisie i Corolli Verso) pozwala szybko złożyć tylne fotele i uzyskać płaską przestrzeń bagażnika.

W nowych modelach stosowane będą silniki benzynowe 1,4 i 1,6 (obydwie wersje z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu dual VVT-i), oraz jednostki diesla 1,4 (90 KM) i 2,0 (125 KM). W Aurisie dostępny także będzie sztandarowy silnik D-4D Clean Power o mocy 180 KM.

Podczas oficjalnej prezentacji nowego modelu podano ceny modeli na naszym rynku. Najtańszy trzydrzwiowy Auris (Auris Terra) w wersji benzynowej 1,4 będzie kosztował 55 900.zł, a w wersji diesel (1,4 D-4D - 62 500 zł. Najdroższym z rodziny Auris będzie usportowiona wersja X diesel 180 KM za 106 100 zł

Najtańsza Corolla z silnikiem benzynowym 1,4 oferowana jest za 62100 zł, a z silnikiem diesla 68 700.zł.