Mamy powody do radości. Sprzedaż nowych samochodów rośnie, co oznacza, że na ulice wyjeżdża coraz więcej aut, które spełniają najnowsze i najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin. W sumie w kwietniu sprzedano aż 44 343 nowych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. To rekordowy kwiecień, najlepszy od początku naszego stulecia.
Z drugiej strony, jest to wynik zdecydowanie gorszy niż marcowy, gdy kupiliśmy 55 526 samochodów. Jaki jest tego powód? Otóż w każdym roku pierwsze trzy miesiące to czas wzmożonych zakupów dokonywanych przez firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą, a także czas rocznikowych wyprzedaży, gdy można kupić samochód z poprzedniego roku w dobrej cenie. Zresztą, również w kwietniu to właśnie firmom zawdzięczamy kolejny świetny wynik.
Nie brak też interesujących niespodzianek w tabeli grupującej najchętniej kupowane modele od stycznia do kwietnia br.. Doszło bowiem do zmiany na pozycji lidera, którym od wielu lat była Skoda Octavia. Tym razem najczęściej kupowanym samochodem jest również Skoda, lecz mniejsza i tańsza - a mianowicie miejska Fabia. Czołową dziesiątkę najczęściej kupowanych w Polsce modeli pokazujemy w galerii.
A cały rynek? W cztery miesiące w sumie zarejestrowano aż 184 888 samochodów, czyli o ponad 16 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. A jakie marki dominują w gronie samochodów osobowych? Oto zestawienie:
Pozycja | Marka | Sprzedaż (szt.) |
1 | Skoda | 20 684 |
2 | Toyota | 19 635 |
3 | Volkswagen | 16 805 |
4 | Opel | 12 975 |
5 | Ford | 10 165 |
6 | Renault | 9 067 |
7 | Kia | 7 779 |
8 | Hyundai | 6 686 |
9 | Dacia | 6 673 |
10 | Nissan | 4 922 |
11 | Fiat | 4 859 |
12 | Mercedes | 4 736 |
13 | BMW | 4 733 |
14 | Peugeot | 4 457 |
15 | Audi | 4 286 |
Warto zwrócić uwagę, że uwzględniać sprzedaż poszczególnych marek, każda z nich szczyci się wzrostem sprzedaży w porównaniu z okresem od stycznia do kwietnia 2016 roku. Najwięcej zyskał Fiat (prawie 70 proc. wzrostu) – przede wszystkim dzięki doskonale sprzedającemu się modelowi Tipo. Imponujące wzrosty odnotowały też marki premium: Mercedes (niemal 40 proc.), BMW i Audi (po prawie 30 proc.). Widać, że rośnie popyt na drogie samochody, które zresztą nigdy nie są kupowane w podstawowych wariantach. Klienci zwykle dobierają wiele elementów dodatkowego wyposażenia, które w przypadku tych marek nie są tanie.
(źródło danych: Samar)