Powodem jest możliwość przebiegu trasy przez cenne przyrodniczo obszary. Dwujezdniowa droga przez Mazury? Rozbudowa drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo - Orzysz jest dla województwa warmińsko - mazurskiego bardzo ważną inwestycją. Droga posiada duże znaczenie gospodarcze, szczególnie biorąc pod uwagę turystykę. Niestety aktualny stan drogi i niski poziom bezpieczeństwa spowalnia rozwój regionu. Dlatego też olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do modernizacji trasy.

Inwestycja jest stosunkowo duża, gdyż przygotowane warianty na niewielu odcinkach pokrywają się z istniejąca drogą krajową nr 16. Przebieg nowego korytarza drogi wyznaczać będą natomiast cenne przyrodniczo tereny. To właśnie bliskość tych obszarów i proponowane warianty drogi mogą wywołać kolejny konflikt dotyczący ochrony środowiska. Niestety wiązałoby się to z odsunięciem w czasie realizacji tej inwestycji i kłopoty podobne do tych, jakie drogowcy napotkali w Dolinie Rospudy. Tym razem jednak GDDKiA planując budowę chce wziąć pod uwagę wszystkie kwestie i nie lekceważy żadnej opinii. Prowadzone są obecnie konsultacje społeczne, inwentaryzacja przyrodnicza oraz analiza środowiskowa, społeczna, techniczna i ekonomiczna dla kilku wariantów przebiegu nowej drogi. GDDKiA zwraca się do wielu instytucji i organizacji o wyrażenie opinii na ten temat. Tak szczegółowa analiza umożliwia poznanie wszystkich "za" i "przeciw" dla każdego z wariantów i stanie się podstawą do wskazania, który z nich jest optymalny. Wówczas GDDKiA wystąpi o odpowiednią decyzję wojewody i uzgodnienie Ministra Środowiska, które przesądzą o wyborze wariantu najmniej szkodliwego dla środowiska naturalnego.

Dzięki dotychczasowym działaniom konsultacyjnym projektant pozyskał wiele cennych informacji, mogących mieć znaczenie dla przyszłego kształtu drogi. Udało się m.in. ustalić potrzebę budowy dodatkowego węzła drogowego pomiędzy miejscowościami Woźnice i Olszewo. Efektem konsultacji społecznych jest również przedstawiona przez Urząd Miasta i Gminy w Mikołajkach propozycja nowego wariantu drogi, odsuniętego na północ w stosunku do innych wariantów, zakładająca między innymi budowę mostu o długości 550 m przez jezioro Tałty. W ramach modernizacji drogi, planowana jest budowa obwodnic Mikołajek i Orzysza oraz ominięcie mniejszych miejscowości. Nowa droga ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dostosowywanie istniejącej trasy do parametrów drogi klasy GP (główna przyspieszona) związane będzie z ograniczeniem dostępności drogi. Wjazd na drogę możliwy będzie na węzłach drogowych. Lokalizacja węzłów zostanie ustalona w trakcie obecnie prowadzonych prac projektowych. Obsługa terenu przyległego będzie odbywać się za pomocą dróg serwisowych zlokalizowanych wzdłuż drogi krajowej nr 16.

Biorąc pod uwagę działania GDDKiA, być może w tym przypadku uda się uniknąć konfliktu, co umożliwi szybką realizację inwestycji, a rozbudowa drogi służyć będzie podniesieniu atrakcyjności terenów turystyczno - rekreacyjnych poprzez zapewnienie szybkiego i bezpiecznego dojazdu.