W roku 1986 odbył swój debiut rynkowy Golf syncro z napędem na cztery koła. Wtedy był to rewolucyjny krok. Już dwa lata wcześniej pojawił się na rynku Passat GT syncro z międzyosiowym dyferencjałem i blokadą, jednak takie rozwiązanie było zbyt drogie dla popularnego Golfa.
Prostszy system napędu na obie osie zamontowano po raz pierwszy w roku 1985 w Volkswagenie Transporter. Jego podstawą było międzyosiowe sprzęgło wiskotyczne. Napęd tylnych kół dostosowany był do układu napędowego z silnikiem zamontowanym poprzecznie z przodu, połączonym ze skrzynią biegów, i działał bez interwencji kierowcy. Sprzęgło wiskotyczne pełniło funkcję dyferencjału międzyosiowego, a zarazem umożliwiało na śliskich nawierzchniach teoretycznie przenieść aż 100 % momentu obrotowego na tylną oś.
Taką samą koncepcję wykorzystano też w Golfie trzeciej generacji oraz w Volkswagenie Transporter T4. Kariera sprzęgła wiskotycznego trwała do czasu pojawienia się elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy. Wraz z nimi zniknął przydomek Syncro dla Volkswagenów z napędem na wszystkie koła.
Nową nazwą systemu 4x4 jest 4Motion, tym przydomkiem oznaczono Golfy, Passaty, Sharany, Multivany, Caravelle i Transportery. Wszystkie bez wyjątku wykorzystują system napędu wszystkich kół z elektrycznym wielopłytkowym sprzęgłem międzyosiowym szwedzkiej firmy Haldex. System jest w stanie w okamgnieniu dołączyć napęd tylnej osi, jeśli tylko elektronika wykryje jakieś problemy trakcyjne. Elektronika układu firmy Haldex współpracuje również z innym systemami bezpieczeństwa, np. podczas nagłego hamowania jest w stanie wyłączyć napęd tylnej osi, by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu.
Chociaż system 4Motion nie jest w stanie zaoferować takich wrażeń jak klasyczny układ stałego napędu obu osi, nie można zaprzeczyć jego aktywnego wpływu na bezpieczeństwo podróżowania. Elektronika jest nie tylko szybka, ale też inteligentna i aktywnie reaguje np. na skręt kół czy poślizg przednich kół przy ruszaniu.
Zmodernizowaną wersję wielopłytkowego sprzęgła zastosowano również w układzie stałego napędu wszystkich kół 4XMotion w VW Touareg, natomiast VW Phaeton wykorzystuje stały napęd na cztery koła z dyferencjałem Torsen zapożyczony z Audi.