A przecież Prius został stworzony po to, by oszczędzać benzynę i środowisko bez konieczności stosowania zawiłych eko-trików. Mając w swojej ofercie tak ciekawy samochód postanowiliśmy wyjść modzie naprzeciw i przeprowadziliśmy Pierwszy Eko Rajd Priusa w Polsce. Opieka specjalistyDo współpracy przy organizacji rajdu zaprosiliśmy Macieja Kaczmarka byłego kierowcę rajdowego i wieloletniego instruktora doskonalenia techniki jazdy. Pan Kaczmarek w 2007 roku uzyskał seryjną Toyotą Priusrekordowy wynik w teście ekonomicznym osiągając spalanie na poziomie 2,98 l/100km. Dlatego był to najlepszy kandydat na komandora imprezy. Po krótkim wprowadzeniu i omówieniu trasy uczestnicy rajdu zapoznani zostali z podstawowymi regułami eco-drivingu oraz zasadami punktacji. Dla liczącej około 200 km trasy przejazdu założyliśmy limity czasowe, by uniknąć prób „wykręcenia” wyniku kosztem prędkości przejazdowej. Zwycięzcą rajdu mogła zostać tylko ta drużyna, która w klasyfikacji generalnej uzyskała najniższe zużycie mieszcząc się w narzuconych ramach czasowych. Mniej niż 4,5 l/100kmSpośród 12 załóg żadna nie przekroczyła spalania na poziomie 4,3l/100km (oficjalne spalanie podawane przez producenta w cyklu mieszanym to 4,3 l/100km). Najlepszy wynik (spalanie i czas) zdobył zespół w składzie Jerzy Dyszy (Auto Technika Motoryzacyjna) i Andrzej Penkalla (Motor) osiągając wynik 3,9 l/100km, następni w kolejce uplasowali się Robert Bielecki i Jacek Franek (Auto-Moto) z wynikiem 3,9 l/100km i nieznacznie gorszym czasem przejazdu. Trzecie miejsce w rajdzie zdobyli Andrzej Sołdan (Giga Sport) i Arkadiusz Michlewicz (Słowo Podlasia) z wynikiem 4,0 l/100km. Dodamy że najniższy wynik spalania, który niestety nie został zakwalifikowany ze względu na przekroczenie maksymalnego czasu przejazdu, wynosił zaledwie 3,7 l/100km.Eco-Driving dla każdegoWarto pamiętać, że wszystkie załogi poruszały się podczas eko-rajdu seryjnymi, losowo wybranymi Priusami w godzinach południowych trafiając, zwłaszcza w obrębie aglomeracji warszawskiej na wzmożony ruch włącznie z klasycznymi dla stolicy korkami drogowymi. Żadna z załóg nie miała szansy wykonać ćwiczebnych przejazdów Priusem przed startem imprezy zaliczając rajd nieco „z marszu”. Jak pokazują wyniki, hybrydowa Toyota jest samochodem stworzonym do oszczędnej eko-jazdy. I nawet kierowca, który wcześniej nie miał z nią kontaktu, może już od pierwszych kilometrów prezentować Eko-styl z wartościami zużycia paliwa na poziomie 4-5 l/100km.Biorąc pod uwagę wielkość Priusa, jego masę, łączną moc napędów (ok. 118KM) i osiągi - jest to wynik nie do powtórzenia przez podobny samochód z benzynowym silnikiem o zbliżonej mocy i automatyczną skrzynią biegów.Przyszłość Priusa Jak wiadomo Toyota Prius jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym na świecie. Sprzedaż pierwszej generacji tego modelu rozpoczęła się w 1997 roku i do tej pory nabywców znalazło łącznie ponad milion Priusów z czego ponad 100 000 w samej Europie. Cieszy się on ogromną popularnością na światowych rynkach dlatego też technologia hybrydowa adaptowana jest do innych modeli Toyoty (np. Camry, Highlander). Już na początku roku 2009 świat pozna kolejną generację modelu Prius podczas styczniowych targów motoryzacyjnych w Detroit (USA).
Eko Rajd Toyoty Prius
Eco-DrivingZ roku na rok coraz bardziej popularna staje się w Polsce idea eco-drivingu. Kierowcy coraz częściej zmieniają styl jazdy poszukując oszczędności paliwa oraz myśląc o ochronie środowiska.