Zainteresowanie nowymi autami jest bardzo duże. W porównaniu z rokiem 2015, we wszystkich państwach (poza Holandią i Szwajcarią – będącą poza UE) wzrosty wynoszą od kilku do ponad 20 procent.

Średni wzrost sprzedaży nowych aut dla całej UE wyniósł 7,1 proc.

Jak na tym tle wypada Polska?

Znakomicie – w ciągu 11 miesięcy sprzedano u nas 372 tys. nowych aut, co oznacza wzrost o 17,2 proc.

Większą dynamikę sprzedaży nowych samochodów zanotowano tylko w 7 krajach unijnych: Chorwacji – 20,2 proc., na Cyprze – 25,8 proc., na Węgrzech – 23,9 proc., w Irlandii – 17,4 proc., na Łotwie – 19,8 proc. na Litwie – 19 proc. i w Rumunii – 18,2 proc.

Z byłych krajów socjalistycznych w Polsce sprzedaje się najwięcej nowych aut. W Bułgarii od stycznia do listopada 2016 r. sprzedano niespełna 23 tys. samochodów.

W Czechach – 238 tys., w Estonii – 21 tys., na Węgrzech – 87 tys., na Łotwie – 15 tys., na Litwie – 19 tys., w Rumunii – 85,5 tys., na Słowacji – 80 tys.

Największe rynki, gdzie sprzedaje się ponad milion nowych samochodów to: Niemcy – 3 mln. aut, W. Brytania – 2,5 mln. aut., Francja – 1,8 mln. oraz Włochy – 1,7 mln.

Jakie marki są w Europie najpopularniejsze?

Grupa VW sprzedała w sumie 3 miliony 359 tys. samochodów (VW, Audi, Skód, Seatów, Porsche i kilka marek sportowych).

Volkswagen wyprzedza aż o 2 miliony sprzedanych aut zajmującą drugie miejsce na podium Grupę Renault (Renault i Dacia) – Francuzi sprzedali 1,37 miliona aut.

Trzecie miejsce (różnica tylko 5 tys. aut) zajmuje Grupa PSA (Peugeot, Citroen i nowa marka DS) – 1,366 tys. sprzedanych samochodów.

Pozostałe marki nie zdołały w ciągu 11 miesięcy 2016 r. osiągnąć pułapu miliona sprzedanych aut.

Czwarty na liście Ford znalazł 967 tys. chętnych na swoje modele.

Grupa BMW (BMW i Mini) sprzedała 945 tys., Grupa Opel – 924 tys., Grupa FCA (Fiat, Jeep, Lancia, Alfa Romeo) – 918 tys., Daimler (Mercedes i Smart) – 869 tys.,

Pierwsza na tej liście z azjatyckich producentów – Toyota – ulokowała na rynku europejskim 597 tys. aut.

Nissan sprzedał 508 tys., Hyundai – 466 tys., Kia – 406 tys.

Według szacunków ekspertów sprzedaż nowych aut na rynku europejskim (Unia oraz EFTA – Irlandia, Norwegia i Szwajcaria) osiągnie 14 milionów.

W Polsce sprzedaż nowych samochodów przekroczy 400 tys. Jedna trzecia (ok. 133 tys. sztuk) kupią klienci indywidualni, a dwie trzecie (ok. 266 tys.) – firmy.