Logo
WiadomościAktualnościEuropejski Program Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP - Polska mapa BRD

Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP - Polska mapa BRD

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to mapa Europy pokazująca najbardziej niebezpieczne (czarne) drogi w poszczególnych państwach Europy opatrzona komentarzem dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego

Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP - Polska mapa BRD
Auto Świat
Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP - Polska mapa BRD

W Projekt Europejskiego Atlasu BRD zaangażowanych jest 10 państw (Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy, Polska), które przygotowują mapy krajowe, które w 2010 roku stworzą mapę Europy.

Pierwszym etapem prac polskiego zespołu jest mapa ryzyka występującego na drogach międzynarodowych w Polsce, ponieważ tworzą główne połączenie naszego kraju z pozostałymi krajami Europy.

Drogi te stanowią zaledwie 2 % długości dróg twardych, odbywa się na nich ponad 10 % całości ruchu drogowego, przeważnie tranzytowego i turystycznego. Pomimo, że posiadają najwyższe w Polsce standardy bezpieczeństwa, generują około 17 % wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Działania na nich prowadzone mogą przynieść największą redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.

Mapa ryzyka indywidualnego na drogach międzynarodowych w Polsce przedstawia ryzyko indywidualne, mierzone częstotliwością wypadków i wskazuje średnie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną wypadku.

Mapa ryzyka indywidualnego pokazuje, że:

- 55 % odcinków dróg międzynarodowych w Polsce to "czarne odcinki", czyli odcinki o największym ryzyku;- na "czarnych odcinkach" dróg możemy spodziewać się ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną nawet 10-krotnie większego niż na "odcinkach zielonych";- najwięcej "czarnych odcinków" występuje w województwach położonych w południowo - wschodniej i południowo - zachodniej Polsce.

Celem kampanii jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego i całego społeczeństwa nt. poziomu ryzyka na drogach międzynarodowych w Polsce poprzez zakomunikowanie szerokiemu gronu odbiorców mapy bezpieczeństwa dróg w Polsce wraz z komentarzem zrozumiałym dla użytkowników dróg jak i specjalistów.

Polska edycja Projektu Europejski Atlas BRD realizowana jest przez: Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej (generalny wykonawca), Polski Związek Motorowy i Politechnikę Gdańską.

Projekt współfinansowany jest przez EuroRAP korzystający ze środków: Komisji Europejskiej, FiA (Foundation for the Automobile and Society), Toyota Motor Europe, ACEA (Europejskiego Związku Producentów Samochodów) oraz ze środków Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: