Nowe Ferrari 599 GTB miało swoją premierę wiosną ub. roku. Jak łatwo można zobaczyć, swoim wyglądem powraca do aut sportowych z lat sześćdziesiątych, a wiec do czasów, w których marka Ferrari należała do najlepszych w wyścigach długodystansowych. Jego przednia część zbliżona jest wyglądem do większego modelu 612 Scaglietti, ale dzięki kompaktowym wymiarom stwarza wrażenie bardziej dynamiczniejszej.
Większy od poprzednika
W porównaniu ze swoim poprzednikiem modelem 575 nowe auto urosło we wszystkich kierunkach. Do długości całkowitej przybyło 115 mm, do szerokości 27 mm i do wysokości 56 mm. Jednak najbardziej widoczne zmiany przeszedł rozstaw osi, który wydłużony został aż o 250 mm, co ma istotne znacznie do utrzymania stabilności pojazdu przy dużych prędkościach. W ten sposób zmieniły się proporcje pojazdu, który obecnie ma krótkie odcinki wystające poza osie. Klinowy profil ze stosunkowo długą pokrywą silnika wspiera odsunięta do tyłu kabina z niewielkimi otworami bocznych okien oraz tylne błotniki. Dynamikę widoku z boku podwyższają duże otwory za przednimi kołami, które mają za zadanie odprowadzenie ogrzanego powietrza z komory silnikowej. Przednia część pojazdu przypomina model 612, chociaż jest bardziej dynamiczna. Przednie reflektory usytuowane są bardziej wertykalnie a w spojlerze znalazły się wloty powietrza doprowadzające je do silnika i przednich hamulców. Zwraca uwagę także wyraźnie wyprofilowana pokrywa komory silnika z dużymi otworami odprowadzającymi gorące powietrze z wnętrza. Zapewne większość innych kierowców będzie starała się porównać tył nowego coupe, który zaprojektowany został prawie idealnie i wyjątkowo elegancko.W tylnej części zwracają uwagę okrągłe światła, dolna część z dyfuzorem i dwiema parami końcówek rury wydechowej. Aerodynamika pojazdu była długo optymalizowana podczas długich testów w tunelu aerodynamicznym. Uzyskanie solidnego współczynnika oporu powietrza cx=0,336 zapewnia docisk 160 kg przy prędkości 300 km/h i 190 kg przy prędkości maksymalnej. I jest to znakomity wynik!
Miało nowe Ferrari 599 GTBnawiązywać do wspaniałej sportowej historii włoskiego producenta i stąd model ten otrzymał jak najlepsze techniczne wyposażenie. Podstawa sukcesu jest wysoka sztywność nadwozia, które wykonane została z blach aluminiowych. Stworzona została ona z trzech sekcji nośnych, do których przynitowane zostały panele zewnętrzne.
Mocna jednostka napędowaDzięki tej koncepcji udało się konstruktorom Ferrari udało się uzyskać większe rozmiary pojazdu przy obniżonej o 50 kg masie, a to w porównaniu z modelem Maranello. Obniżony został także o 20 mm punkt ciężkości. Jednostka napędowa pochodzi w modelu Enzo. Jest to silnik 12-cylindrowy V65 stopni o pojemności skokowej 5999 cm3. Dzięki solidnej podstawie silnik ten osiąga obroty aż do 8400 obr./min. Nieoceniona zaletą są także zmienne fazy rozrządu. Przy wysokim stopniu sprężania 11,2:1 silnik ten osiąga moc 456 kW (620 KM) przy 7200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 608 Nm przy 5600 obr./min, z czego aż 90 procent jest do dyspozycji już przy 3500 obr./min.Moc przenoszona jest za pośrednictwem dwutarczowego sprzęgła na sześciostopniowa półautomatyczną skrzynię F1 Superfast. Za pośrednictwem przycisków pod kołem kierownicy stopień przełożenia zmieni się w ciągu 40 ms, ale czas całkowity z ponownym połączeniem sprzęgła trwa nieco dłużej – 100 ms. Główną zaletą jest cicha praca. Moc silnika przenoszona jest na tylną oś, która obciążona jest 53 procentami całej masy pojazdu.
Nowoczesny układ zawieszeniaZastosowano zawieszenie typowe dla pojazdów sportowych. Obie osie mają identyczną konstrukcję z trójkątnymi ramionami na dole i górze. Zastosowano także sprężyny z elektroniczniesterowanymi amortyzatorami SMC. Pozwala to na szybsze reakcje i dynamiczne zmiany. Sensory przekazują informacje do jednostki sterującej w ciągu 0,001 sekundy. Ten system powstał przy współpracy z Delhi na podobnej bazie jak amortyzatory do niektórych wersji Corvette, ale software był zmodernizowany na tyle, bo odpowiadał wymaganiom Ferrari. Według specjalistów włoskiego producenta nowe zawieszenie eliminuje wibracje kół podczas jazdy po złej i dziurawej nawierzchni o 30 procent skuteczniej w porównaniu z klasycznym systemem stosowanym w modelu 575M. Natomiast system stabilizacji podwozia F1 Trac dodaje napędzanym kołom o 20 procent więcej przyczepności niż miałoby to miejsce bez niego. Przeniesienie mocy na nawierzchnię odbywa się za pośrednictwem kół o średnicy 10-cali z przodu i 20-cali z tyłu. Zastosowano opony o wymiarach 245/40 R19 oraz odpowiednio 305/35 R20. Z efektami ich energii kinetycznej zmagają się hamulce tarczowe o wymiarach 355x32 mm na przedniej osi oraz 330x28 mm na tylnej.
Bezkompromisowe wnętrzeWnętrze jest połączeniem bezkompromisowego sportowego ducha z luksusem spotykanym we wszystkich modelach samochodów tej kategorii. Wyraźnie wyprofilowane siedzenia z solidnym bocznym trzymaniem, dopełnia z prawej strony środkowego tunelu solidny uchwyt, który pomaga współpasażerowi przeżyć efekty dynamiki pojazdu. Deska rozdzielcza z centralnie usytuowanym obrotomierzem jest, w zależności od życzenia nabywcy, montowana z czerwonym lub żółtym tłem. Te jasne sportowe barwy dopełniają elementy aluminiowe i kompozyty węglowe. Wrażenie wystarczającego luksusu wnętrza pojazdu za ćwierć miliona dolarów dopełniają pokrycia skórzane najwyższej jakości oraz wyjątkowo solidna rzemieślnicza praca.
Pod nogami kierowcy znajdują się dwa pedały, przyspiesznika i hamulca. Sprzęgło jest sterowane hydraulicznie za pośrednictwem przycisków pod kołem kierownicy oraz ruchu pedału gazu. Dla miłośników jazdy sportowej przygotowany został zestaw Racine, który obok ceramicznych hamulców tarczowych zawiera czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, karbonowe koło kierownicy ze zintegrowanym obrotomierzem z diod, ramę ochronną wnętrza i siedzenia z perforowanymi pokryciami.
Kierownica posiada przycisk uruchamiający motor oraz przełącznik zmieniający reżim ustawienia jednostki sterującej silnika, skrzyni biegów i charakterystyki zawieszenia. Ten system był zaprojektowany w 1996 roku dla pojazdu F1 i po wielu latach sprawdzania w sportach motorowych trafił także do produkcji seryjnej. Kierowca może odpowiednio ustawić charakterystykę zachowania jednostki napędowej i układu zawieszenia w zależności od warunków drogowych lub do jazdy po torze wyścigowym.
Porównanie z konkurentami Ferrari599 GTBKoenigseggCCXBugattiVeyron 16.4MoslerMT900SPorsche911 Turbo SFerrari575MDługość [mm]466542934462480144354550Szerokość [mm]196219961998199818301935Wysokość [mm]133611201204113012951277Rozstaw osi [mm]275026602710276823502500Rozstaw z przodu [mm]1690-17231676-1632Rozstaw z tyłu [mm]1618-16321645-1586Liczba miejsc222222Bagażnik [l]320120bdbd100bdMasa pojazdu [kg]169011801888115015901730Zbiornik paliwa [l]105701008264105SilnikV12V8W16V8Bokser 6V12Pojemność skokowa [cm3]599947007993699836005748Cylindry/zawory12/48/416/48/26/412/4Moc [kW/obr./min]456/7600593/6900736/6000441/-331/6000379/7250Maksymalny mom. obr. [Nm/obr./min]608/5600920/57001250/2200-5500750/5200620/2700-4600588,6/5250Prędkość maksymalna [km/h]ponad 330395407ponad 320307325Przyspieszenie 0-100 km/h [s]3,73,22,53,14,24,2Przyspieszenie 0-200 km/h [s]11-7,38,9--Średnie zużycie paliwa [l/100 km]bd1724,1bd13,3bd