Będzie ona współpracowała ze zautomatyzowaną przekładnią Dualogic oraz systemem Start&Stop. Funkcja GSI (Gear Shift Indicator) pozwoli na jeszcze większe zaoszczędzenia paliwa.Parametry eksploatacyjne mocy i momentu obrotowego można śmiało porównywać z czterocylindrowym silnikiem 1.4 16V, ale przy mniejszym o 30 proc. zużyciu paliwa, które wynosi 4,1 l/100 km. Z przekładnią Dualogic to zużycie jest mniejsze o kolejne 0,1 l/100 km. Oczywisty jest fakt, iż nowy silnik spełnia wymagania normy Euro V, a Fiat 500 z taką jednostka osiąga prędkość maksymalną 173 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 11 sekund.
Wersja z przekładnią Dualogic wyposażona jest dodatkowo w przycisk Eco, po którego naciśnięciu zmniejszy się ze 145 Nm do 100 Nm maksymalny moment obrotowy, który będzie osiągalny przy 2000 obr./min. Moc pozostanie bez zmian. A jak jeździ Fiat 500 z nowym silnikiem? Auto całkiem żwawo przyspiesza, nie jest przy tym głośniejsze samochodów z silnikami 4-cylindrowymi - tak przynajmniej wydawało nam się podczas jazd testowych. Wciśnięcie przycisku Eco psuje zabawę i pozbawia auto dynamiki - coś za coś. Ciekawy jest też dźwięk 2-cylindrowej jednostki, ale przyznajemy, że nie ma on w sobie nic denerwującego.Nowa wersja Fiata 500 trafi do sprzedaży we wrześniu 2010 roku. W ofercie będzie też wersja CNG i na gaz ziemny, a w dalszej przyszłości także wersja hybrydowa.
Fiat 500 produkowany jest wyłącznie w tyskiej fabryce Fiata, a silnik TwinAir - w bielskim zakładzie Powertrain w Bielsku-Białej.
Galeria zdjęć
Jeździ na dwóch cylindrach, i tak właśnie ma być! Recepta na oszczędzanie według Fiata?
Polakom nie trzeba przypominać 2-cylindrowych silników. Popularny Fiat 126p był napędzany właśnie takim motorem o mocy 24 KM. Nowa paleta silników Fiata ma od 65 do 105 KM. Tak, tak, to nie pomyłka - 105 koni
Pierwszym dwucylindrowcem na rynku będzie wersja 85-konna. Rodzina silników nazywa się Twinair
Twin oznacza 2 cylindry, a air oznacza elektrohydrauliczny system sterowania zaworami dolotowymi, który zastępuje wałek rozrządu
A jak jeździ Fiat 500 z silnikiem Twinair? Dwucylindrowy motor odpala za dotknięciem stacyjki. Na niskich obrotach brzmi inaczej niż jednostki 4- czy nawet 3-cylindrowe, ale subiektywnie silnik nie jest głośniejszy od klasycznych konstrukcji
Już obiektywnie "kręci" się do 6 tys. obr. i żwawo reaguje na gaz. Po wybraniu trybu Eco auto traci trochę wigoru. Przy zwykłym ustawieniu Fiat 500 rozpędza się do "setki" w 11 s, a prędkość maksymalna wynosi 173 km/h. Wersja turbo ma zużywać 4,1 l/100 km, co w porównaniu z klasycznym 1.2/69 KM stanowi 15-procentowy spadek spalania przy 23-procentowym wzroście mocy
Za niski poziom wibracji silnika odpowiada system wałków wyrównoważających...
... za ich redukcję odpowiada system wałków wyrównoważających