W 1975 roku wyprodukowano w Tychach 11 512 szt. małego Fiata ale w 1976 r. tych samochodów było już 58 429 szt. a w 1980r osiągnięto liczbę 182 323 szt. W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000 - kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej - nowy Fiat Seicento.
W międzyczasie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD modeli: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w systemie SKD zakończono w 2000r. Warto przypomnieć, że w latach 2000 - 2004 w Tychach produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend.
Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest jednak z decyzją władz koncernu o ulokowaniu w Polsce produkcji nowego, bardzo popularnego modelu, którego starsza wersja od lat cieszył się powodzeniem na rynku - mowa oczywiście o modelu Panda, którego produkcję rozpoczęto w maju 2003 r. Samochód od razu przypadł do gustu klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł „CAR OF THE YEAR 2004". Do tej pory wyprodukowano ponad 1,8 mln tego popularnego i przebojowego modelu. Ale to nie koniec....
Widząc z jaką pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze koncernu postanawiają ulokować w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu... nowego Fiata 500. Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500-tki we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów - w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny ocenili najwyżej nowego Fiata 500, przyznając mu tytuł „CAR OF THE YEAR 2008".
To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł.
Także koncern Ford postanowił ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu KA. Dzisiaj maksymalna zdolność produkcyjna tyskiego zakładu wynosi dziennie ok. 2 300 samochodów /co 33 sek. z linii produkcyjnych może zjeżdżać nowy samochód/.
A „w kolejce" do uruchomienia produkcji od wiosny 2010 stoi kolejny nowy model samochodu - nowa Lancia Ypsilon. Zakład realizując bieżące zadania produkcyjne jednocześnie przygotowuje uruchomienie produkcji kolejnego, nowego modelu.
W ciągu ostatnich czterech latach uruchomiono tutaj produkcję trzech nowych modeli samochodów.
Model | Liczba wyprodukowanych egzemplarzy |
126p | 2 166 349 |
Cinquecento | 1 164 525 |
Seicento | 922 240 |
Uno | 28 590 |
Siena | 3 514 |
Palio Weekend | 12 365 |
Panda | 1 806 149 |
500 | 587 500 |
Ford KA | 208 540 |
Razem: | 6 899 772 |
W latach 1973 - 15.09.2010 wyprodukowano w dawnej FSM + FAP łącznie: 9 121 701 szt. samochodów, z tego w Tychach - 7 003 007 szt.
Mija 35 lat ... na powierzchni 2,3 mln metrów kwadratowych /to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się nie zmienił / - funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników. W tyskiej fabryce pracuje ok. 6,0 tys. pracowników. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników... takie małe przemysłowe miasteczko.
Tak wielki sukces fabryki możliwy był jedynie dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości. W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing /WCM /, który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji, i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka. Rezultatem tych działań było zdobycie certyfikatu zintegrowanego systemu zarządzania ISO 9001/14001, PN 18001 oraz wprowadzenie zarządzania poprzez jakość we wszystkich obszarach produkcji - TQM. W 2004 r. zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006 r. był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości - EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.
Model | Liczba zmintowanych egz. |
Punto | 57 026 |
Bravo | 3 842 |
Brava | 19 122 |
Marea | 2 846 |
Ducato | 2 893 |
Iveco | 2 732 |
Innocenti | 14 774 |
Razem: | 103 235 |
Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym / m.in. w lipcu 2009 r. tyski zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing", tj. stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej/. Osiągnięty poziom Silver WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy. Stosowany Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy - to kolejne osiągnięcie zakładu w Tychach, co potwierdził przeprowadzony w lipcu 2009 r. przez Jednostki Certyfikacyjne TUV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Audyt Odnowienia, potwierdzając spełnienie przez Spółkę wymagań znowelizowanej normy ISO 9001: 2008 oraz norm 14001 i PN 18001. efektem powyższego było otrzymanie przez Spółkę nowego certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania ważnego do 2011 r.