W uzasadnieniu werdyktu jury Autobest przyznało Grupie Fiat zademonstrowanie, że koncepcja „downsizing" i jej zastosowanie w silniku stanowi wiedzę technologiczną o nieograniczonym potencjale.

Multiair jest innowacyjną technologią elektronicznego sterowania przepływem powietrza i spalaniem, co gwarantuje bezpośrednie i dynamiczne zarządzanie - cylinder po cylindrze i suw po suwie. Dzięki bezpośredniej kontroli przepływu powietrza przez zawory ssące silnika bez użycia przepustnicy, technologia Multiair redukuje zużycie paliwa; ponadto dzięki kontroli spalania zmniejsza się również emisja zanieczyszczeń. I tak emisja CO2 spada o 10%, o 10% zwiększa się natomiast moc, a moment obrotowy aż o 15%.

Multiair jest technologią wszechstronną, łatwą do wdrożenia we wszystkich silnikach benzynowych, z możliwością rozszerzenie jej zastosowania również w silnikach typu diesel. Pierwszym silnikiem FPT z systemem Multiair jest benzynowy T-Jet 1.4 litra, początkowo stosowany w modelach Alfa Romeo MiTo i Fiat Punto Evo.

Utworzone w 2000 roku AUTOBEST jest uznawane w sektorze motoryzacyjnym za drugie, co do znaczenia, europejskie jury z branży samochodowej i to zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i przez klientów.

Wyróżnienie „TECHNOBEST 2009" zostanie wręczone przez podczas ceremonii przewidzianej w styczniu 2010.

FIAT POWERTRAIN TECHNOLOGIESFiat Powertrain Technologies jest wyspecjalizowaną spółką Grupy Fiat zajmującą się badaniami, rozwojem, produkcją i sprzedażą silników oraz części samochodowych, przemysłowych, okrętowych, kolejowych i generatorów.

Z roczną produkcją wynoszącą około 2,9 miliona silników i 2,4 miliona przekładni i mostów napędowych, z 20 000 pracownikami, z 17 zakładami i 12 ośrodkami badawczo-rozwojowymi w 10 krajach, FPT jest jedną z najważniejszych na świecie spółek produkujących zespoły napędowe.

Źródło: Fiat