Fiat przejął niedawno serbską Zastavę, której fabrykę chce teraz w pełni wykorzystać. Razem z serbskim rządem Fiat stworzy nową spółkę, w której włoski producent będzie miał 70-procentowe udziały. Całkowita inwestycja w nową fabrykę szacowana jest na 900 mln euro. Obecnie w Serbii produkowany jest na licencji Fiat Punto drugiej generacji w wersji po faceliftingu, który jako Zastava 10 sprzedawany jest nie tylko w Serbii, ale także na rynkach wschodnich, np. w Rosji czy na Ukrainie.

Fiat ma zamiar zachować produkcję modelu 10, ale obok niego w fabryce mają powstawać dwa nowe modele. Po modernizacji taśm produkcyjnych w zakładzie będzie można wytwarzać 300 tysięcy samochodów rocznie, co pozwala na rozwój gamy modelowej.

Pierwszym modelem będzie mały samochód bazujący na skróconej płycie podłogowej Grande Punto. Na razie auto nazywane jest „nowe Uno”, a jego zadaniem będzie zastąpić na rynkach światowych starzejące się Palio. Auto produkowane będzie nie tylko w Serbii, ale również w Brazylii, Chinach, Indiach, a najprawdopodobniej także w Turcji. Samochód mógłby zostać podstawą gamy modelowej nowej taniej marki, którą Fiat od roku 2010 będzie lansować w odpowiedzi na popularną Dacię należącą do konkurencyjnego Renault.

Drugim planowanym modelem jest 4-miejscowy samochód miejski zbudowany na skróconej platformie z modelu Panda. Auto napędzane będzie nowym silnikiem benzynowym o pojemności 900 cm3. Według informacji uzyskanych przez Automotive News samochód nazywać się będzie Topolino, czyli tak, jak poprzednik legendarnego modelu 500, Fiat 500 Topolino. Samochodem rzekomo interesuje się także Lancia, która zmodyfikuje go zgodnie ze swoimi potrzebami. Debiut malucha powinien się odbyć w przyszłym roku na targach samochodowych we Frankfurcie.

Źródło: Automotive News