Premiera ostatniej generacji Fiata Punto odbyła się podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem w 2005 roku. Już od początku swojego istnienia miał za zadanie ożywić ofertę Fiata i zaistnieć jako lepsze jakościowo auto od swojego poprzednika. Marzeniem producenta było powtórzenie sukcesów pierwszej generacji, która dzięki designowi autorstwa Giorgetto Giugiaro otrzymał tytuł Car of the Year 1995.Model Grande Punto otrzymał atrakcyjne nadwozie, które trochę było inspirowane Maserati Coupé, co nie może dziwić, gdyż designerem obu tych aut był nie kto inny jak ponownie Giorgetto Giugiaro.

Tym razem auto urosło ze wszystkich stron, a jego pozycja na rynku małych samochodów wyraźnie wzrosła – role tańszego i bardziej siermiężnego modelu pełni nadal produkowane Punto Classic. Od początku produkcji w ofercie jedynie ośmiozaworowe silniki czterocylindrowe 1,2 i 1,r Fire, turbodiesle reprezentowane były przez 1,3 i 1,9 MultiJet. Jednak Fiat sukcesywnie poszerzał gamę jednostek napędowych- w 2006 roku premierę miał szesnastozaworowy 1,4 StarJet, rok później 1,4 TurboJet, a w ubiegłym roku przestarzały ośmiozaworowy 1,9 MultiJet został zastąpiony mocniejszym silnikiem 1,6 MultiJet o mocy 88 kW.

Facelifting pojawił się dokładnie po czterech latach, wraz ze zmianą nazwy na Punto Evo. Zmodyfikowana została także paleta silników. Obecnie w ofercie są cztery jednostki benzynowe, cztery wysokoprężne i dwie wersja na paliwa alternatywne. Większość silników spełnia już wymagania normy Euro 5, która będzie obowiązywała od 2011 roku. Jedynym silnikiem z Euro 4 pozostanie podstawowy 1,2 l.

Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione Foto: Auto Świat
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione Foto: Auto Świat
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione Foto: Auto Świat
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione Foto: Auto Świat
Fiat Punto Evo - Grande Evoluzione

Fiat Punto Evo - silniki benzynowe Motor1,2 8V1,4 8V1,4 8V EU51,4 MultiAir1,4 MultiAir Turbo Przekładnia5M5M5M (5MA)6M5M Pojemnośc skokowa [cm3]12421368136813681368 Cylindry/zaworyy4/24/24/24/44/4 Moc [kW / obr./min]48/550057/600057/600077/650099/5000 Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr/min]102/3000115/3250115/3250130/4000206/1750 Prędkość maksymalna [km/h]155165165185205 Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,513,213,210,88,5 Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,75,95,7 (5,4)5,75,6 Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]10301040104010751170

Fiat Punto Evo - silniki wysokoprężne Motor1,3 MJet1,3 MJet II1,3 MJet1,3 MJet II1,6 MJet Przekładnia5M5M5M (6MA)5M (6MA)6M Pojemnośc skokowa [cm3]12481248124812481598 Cylindry/zawory4/44/44/44/44/4 Moc [kW / obr./min]55/400055/400066/400070/400088/3750 Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]190/1750190/1750200/1750200/1500320/1750 Prędkość maksymalna [km/h]165165175178193 Przyspieszenie 0-100 km/h [s]13,613,611,911,79,6 Średnie zużycie paliwa [l/100 km]4,54,14,5 (4,4)4,2 (4,1)4,5 Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]11051105114511451205

Fiat Punto Evo - silniki do paliw alternatywnych Silnik1,4 8V Biopower1,4 8V LPG Przekładnia5M5M Pojemnośc skokowa [cm3]13681368 Cylindry/zaworyy4/24/2 Moc [kW / obr./min]57 (51)/600057/6000 Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]115 (104)/3000115/3000 Prędkość maksymalna [km/h]162 (156)165 Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,9 (16,2)13,2 Średnie zużycie paliwa - benzyna [l/100 km]6,35,9 Średnie zużycie paliwa - gaz*4,27,4 Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]1170-11851025-1040 * dla metanu kg/100 km, dla LPG l/100 km