Do tegorocznej, piątej już edycji, nominowano w sumie 39 samochodów. Głównym kryterium zakwalifikowania do ankiety jest fakt sprzedawania modelu na co najmniej dwóch kontynentach. Finalistów wybiera i ocenia komisja złożona z 47 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 24 krajów świata. Do finału po dwóch rundach wyłoniono trójkę Ford Mondeo, Mazda 2 i Mercedes-Benz klasy C.

Główny zwycięzca musi wyróżniać się w wielu kategoriach, od samochodu, który uzyska tytuł World Performance Car (najlepszy samochód sportowy), oczekuje się dodatkowo wysoką moc i sportowe zacięcie. Samochód musi być również produkowany w minimalnej ilości 500 sztuk rocznie. Do finału zakwalifikowano samochody Audi R8, Audi S5 i BMW M3. Partnerem tej nagrody jest Mobil 1 – marka oleji koncernu ExxonMobil.

Nagroda dla ekologicznego samochodu (World Green Car) zostanie przyznana jednemu z modeli BMW 118d EfficientDynamics, Smart ForTwo cdi i Volkswagen Passat 1,9 TDI. W ostatniej z kategorii World Car Design of the Year (najlepszy design) nominowano Audi R8, Mazda 2 i Volvo C30. Samochody do tej kategorii nie wybrało jury, ale zwrócono się w tej sprawie do ekspertów od projektowania samochodów.

Nazwę zwycięzcy poznamy 20 marca 2008 podczas konferencji prasowej w ramach programu New York International Auto Show.