Osiągnięto to dzięki zastosowaniu lekkich aluminiowych tłoków, głowicy - również z aluminium, wyższego stopnia sprężania, większych zaworów ssących (lepsze napełnianie), kanałów dolotowych o zmiennej długości. Najnowszy Focus ma 6-biegową skrzynię (pierwsza "szóstka" u Forda). Wyróżnia się także dużymi, 17-calowymi kołami, aluminiowymi felgami, niskoprofilowymi oponami 215/45 R 17. Zawieszenie jest obniżone i twardsze niż w seryjnych Focusach (sprężyny mają większą o 10 proc. sztywność). Sportowe atrybuty znajdziemy także we wnętrzu: białe tarcze zegarów, metalowe nakładki na pedały, metalowe wykończenie dźwigni zmiany biegów, a w opcji siedzenia kubełkowe Recaro. Silnik Focusa ST 170 lubi wysokie obroty. Sprawdziliśmy to podczas jazd testowych. Przy ostrej, sportowej jeździe można go "wykręcać" do 7 tys. obr./min. Osiąga wtedy moc 173 KM. Maksymalny moment - 196 Nm - też jest położony wysoko, występuje, gdy silnik ma 5500 obr./min. Mimo wysokich obrotów odgłosy silnika nie są uciążliwe, a jego gang - sportowy. Przyspieszenie do "setki" bardzo przyzwoite - około 8,2 sekundy. Prędkość maksymalna (niestety, nie było możliwości sprawdzenia jej podczas jazd testowych, musimy wierzyć producentowi) wynosi 215 km/h. Zaskakująco dobrze spisuje się zawieszenie. Mimo że jest utwardzone, zapewnia dobry komfort. Na drobnych nierównościach auto nie podskakuje, na zakrętach trzyma się wzorowo. Do tego dochodzi bardzo dobry układ kierowniczy z malejącą siłą wspomagania w miarę wzrostu prędkości. Drugim sportowym modelem jest Mondeo ST 220. Zbudowano je na bazie najmocniejszej wersji z silnikiem 2,5 litra V6 o mocy 170 KM. Powiększenie pojemności do 3 litrów i modyfikacje silnika pozwoliły podnieść jego moc aż do 226 KM. Tak duża moc zapewnia znakomite osiągi: do "setki" Mondeo ST 200 potrzebuje zaledwie 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. Mondeo ST 220 ma mniej sportowy wygląd niż Focus ST 170. Przeznaczone jest dla kierowców nieco starszych, ale lubiących czasem "rajdową" jazdę. Z zewnątrz rzucają się w oczy duże, 18-calowe koła oraz sportowe 16-szprychowe felgi. Mondeo ST 220 występuje w trzech odmianach nadwozia: 4-, 5-drzwiowej oraz kombi. Kiedy sportowe wersje Focusa i Mondeo pojawią się na polskim rynku? Adam Kołodziejczyk, szef Ford Distribution, zapewnia, że Focus dostępny będzie w drugiej połowie br. Jego cena ma wynieść 75-80 tys. zł. Mondeo pojawi się później, być może pod koniec roku. Należy na nie szykować ok. 120 tys. zł.
Galeria zdjęć
Focus i Mondeo na sportowo
Focus i Mondeo na sportowo
Focus i Mondeo na sportowo
Focus i Mondeo na sportowo
Focus i Mondeo na sportowo
Focus i Mondeo na sportowo