Nowy silnik zbudowano zgodnie z zasadami downsizingu silników benzynowych. W porównaniu do tak samo mocnych silników wolnossących 1,6 EcoBoost Turbo cechować będzie o 20 % niższe zużycie paliwa i o 15 % niższe emisje CO2. Producent na razie nie podał dokładnych osiągów nowej jednostki.

Ford EcoBoost będzie benzynową odpowiedzią na oszczędne turbodiesle ECOnetic i miałby się pojawić w modelach Fiesta, Focus, Mondeo i bliźniaczych MPV S-Max i Galaxy, gdzie częściowo zastąpi silniki wolnossące. Po 5-cylindrowym silniku z turbodoładowaniem rodem z Volvo będzie to drugi silnik benzynowy osadzony turbosprężarką w ofercie firmy Ford.

Produkcja w Bridgend pokrywa szeroką gamę silników od 4-cylindrowego 1,25 Duratec po rzędowy 6-cylindrowy 3,2 l oraz przeznaczoną dla Volvo 8-cylindrową jednostkę o pojemności 4,4 l. W przeciągu ostatnich pięciu lat Ford zainwestował tu 315 mln funtów, a liczba zatrudnionych przekroczyła w tym roku 2000 osób. Po rozpoczęciu produkcji silnika 1,6 EcoBoost Turbo rocznie powstawać tu będzie prawie milion jednostek napędowych.