Jazdy porównawcze pozwalają na wydobycie z każdej wersji najlepszych cech, bo takimi każda ze wspomnianych się charakteryzuje.Jednostka wysokoprężna 2.0 TDCi o mocy 100 kW (136 KM) przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm przy 2000 obr./min zużywa poza miastem 4,8 l/100 km oleju napędowego. Od 0 do 100 km/h [przyspiesza w ciągu 9,6 sekundy i prędkość maksymalną 200 km/h. Jak przekonaliśmy się naocznie, to zdecydowanie najbardziej dynamiczna jednostka w ofercie tego modelu.
Czterocylindrowy silnik 2.0 Duratec-HE o mocy 107 kW(145 KM) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 185 Nm przy 4500 obr/min. Do 100 km/h przyspiesza w ciągu 9,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 203 km/h, a to wszystko przy średnim zużyciu paliwa 7,3 l/100 km.
W ofercie C-Maxa debiutuje wersja Felxifuel z silnikiem 1.8 o mocy 85 kW (115 KM), który może być zasilany paliwem E85. To paliwo ze znacznym dodatkiem bioetanolu (do 85 proc.) ale również do spalania tylko benzyny lub obydwu rodzajów paliwa w dowolnej kombinacji, co czyni go wyjątkowo elastycznym. Jednak ze względu na niższą wartość energetyczną (ok. 30 proc. niższa w porównaniu z benzyną), zużycie paliwa w tym przypadku jest także o około 30 proc. wyższe.
CENY W POLSCESilnikAmbienteTrendGhiaTitanium1.6 Duratec 100 KM62 29066 790--1.8 Duratec 125 KM66 04070 54079 15079 1501.8 Duratec 125 KM FFV67 29071 79080 40080 4002.0 Duratec 145 KM-73 54082 15082 1502.0 Duratec 145 KM aut.-77 54086 15086 1501.6 TDCi 90 KM69 290---1.8 TDCi 115 KM73 04077 54086 15086 1502.0 TDCi 136 KM 6b.-81 19089 80089 800
Wraz z premierą pierwszej generacji Forda Focus C-MAX w 2003 roku, Ford udowodnił, że 5-miejscowy kompaktowy minivan może być samochodem nie tylko niezwykle funkcjonalnym i uniwersalnym, ale także bardzo stylowym i dynamicznym. Z taśmy montażowej zakładów Forda w Saarlouis w Niemczech zjechało ponad 470 000 egzemplarzy tego udanego modelu. Wykorzystując możliwości, jakie daje realizowana przez Forda pod nazwą Shared Technology koncepcja wykorzystywania tych samych rozwiązań w wielu różnych modelach, ówczesny Ford Focus C-MAX pod wieloma względami był konstrukcją zbliżoną do Forda Focus drugiej generacji, który wszedł do produkcji w 2004 roku.
Mimo dość mocno zmienionego wyglądu, nowy Ford C-MAX nie stracił absolutnie nic ze swoich atutów. Przede wszystkim nadal jest on dostępny w wersji ze zmiennym układem siedzeń (Comfort Seat System), funkcjonalnym rozwiązaniem pozwalającym na zmianę układu foteli w zależności od potrzeby chwili: z jednej strony komfortowa tylna kanapaz tyłu pozwala wygodnie podróżować trzem osobom. Jednak w razie potrzeby, gdy z tyłu jadą tylko dwie osoby, istnieje możliwość złożenia środkowego tylnego siedzeniai ukośnego przesunięcia do tyłu obu skrajnych foteli, z jednoczesnym zsunięciem ichze sobą. Tym samym wyraźnie zwiększa się ilość miejsca na nogi i na wysokości ramion dla dwóch jadących z tyłu pasażerów.
Kinetyczny design
Sporo pracy włożono w opracowanie nowych elementów stylistyki zewnętrznej nadwoziai detali wykończenia wnętrza. Przód nadwozia nowego Forda C-MAX został przeprojektowany i uzupełniony o elementy mocno nawiązujące do języka stylistycznego „kinetic design”, dominującego w ostatnich modelach Forda. Konwencja ta umiejętnie łączy ostro zarysowane krawędzie i kontury, z „muskularnymi” kształtami i opływowymi liniami. Razem zabiegi te tworzą interesujący efekt sprawiający wrażenie „energii uchwyconej w ruchu”. Efekt, który również jest widoczny, gdy samochód stoi nieruchomo.
Założenia tej szkoły stylistycznej, szeroko wykorzystane po raz pierwszy w ukształtowaniu nadwozia najnowszego Forda Galaxy i Forda S-MAX, pomogły w daleko idącej zmianie „twarzy” nowego Forda C-MAX, nadając mu bardziej sportowy i pełen ekspresji wygląd, w znacznie większym stopniu odwołujący się do czystych emocji.
Odświeżona, modna i nowoczesna linia nadwozia
Nowy Ford C-MAX otrzymał zmieniony przód, w którym już na pierwszy rzut oka odnajdujemy elementy znane z Forda S-MAX. Te zabiegi stylistyczne w harmonijny sposób połączono z charakterystycznym kształtem nadwozia Forda C-MAX i w efekcie powstał samochód o jeszcze bardziej wyrazistym, sportowym charakterze. Wygląd Forda C-MAX udanie podkreśla „wrodzony” sportowy charakter tego modelu. Teraz linia nowego Forda C-MAX oddaje sposób, w jaki ten samochód się prowadzi.
Masywny przedni zderzak jest elementem jednosekcyjnym, wykonanym niezwykle starannie. W jego dolną część wkomponowano mniejszy wlot powietrza o charakterystycznym zarysie trapezu oraz ustawione pionowo światła przeciwmgielne. Całość podkreśla bardzo solidny, wręcz „muskularny” wygląd nadwozia. Przedni zderzak sięga teraz nieco niżej, ma bardziej zaokrąglone końce, udanie podkreślając sylwetkę samochodu.
Najbardziej charakterystyczną cechą przedniej części nowego Forda C-MAX jest zmieniony, trapezowy kształt dolnego wlotu powietrza pod zderzakiem, który bardzo ładnie komponuje się z kratą zasadniczego wlotu powietrza, z reflektorami i maską silnika o wyraźnie widocznych trzech płaszczyznach. Razem, elementy te nadają nadwoziu Forda C-MAX charakterystyczny, sportowy wygląd. Dolna krawędź niższego, trapezowego wlotu powietrza wznosi się w charakterystyczny sposób na obu końcach, łagodnie przechodzącw rogi zderzaka, mającego teraz nieco łagodniejsze kontury.
Krata górnego, zasadniczego wlotu powietrza do silnika otrzymała chromowaną listewkęw miejscu, gdzie biegnie przednia krawędź maski silnika. Uwagę zwraca powiększony owal znaku firmowego Forda – kolejne dwa elementy charakterystyczne dla nowego oblicza samochodów Forda. Widziana z góry przednia część nadwozia wyraźnie układa się w trzy charakterystyczne płaszczyzny. W masce silnika dominują dwie linie biegnące od przedniej szyby do górnych krawędzi wlotu powietrza. Tworzą one lekkie „wybrzuszenie” pokrywy silnika, sugerujące znaczną moc kryjącej się pod maską jednostki napędowej.
Z tyłu, nowy Ford C-MAX otrzymał zderzak o nowym, bardziej zaokrąglonym kształcie,który sięga nieco głębiej i płynniej przechodzi w pozostałą część nadwozia. Kluczowym elementem stylistycznym tylnej części nadwozia są ustawione pionowo tylne światła,w których zastosowano diody LED oraz bezbarwne klosze, podkreślające nowoczesną linię karoserii.
Odświeżoną linię nowego Forda C-MAX udanie podkreśla także nowa paleta atrakcyjnych odcieni lakieru, będąca ważnym elementem zmiany wizerunku nowego modelu.
Nowe technologie
Absolutną nowością w samochodach Forda są standardowo montowane tylne światłaz diodami LED. Ich zastosowanie akcentuje nowoczesny charakter i modne wykończenie nowego Forda C-MAX. Świecące się diody w tylnych światłach tworzą wyraźnie widoczny układ punktów świetlnych, które sprawiają, że Ford C-MAX jest natychmiast rozpoznawalny nawet z dużej odległości. To także element znacząco poprawiający bezpieczeństwo. Paseczki diod są lekko wypukłe względem powierzchni kloszy i dają bardzo intensywne, doskonale widoczne światło.
Lusterka zewnętrzne mogą być składane elektrycznie (opcja). W wyższych wersjach wyposażeniowych w korpusy lusterek wbudowano kierunkowskazy. Funkcja składania lusterek służy ich ochronie przed uszkodzeniem na przepełnionych parkingach. W ten sposób właściciel jest mniej narażony na wydatki związane z koniecznością wymiany zniszczonych lusterek.
W nowym modelu dostępny jest też szklany dach panoramiczny, rozjaśniający i optycznie powiększający wnętrze. Obejmując niemal cały obszar dachu dla maksymalnego zwiększenia widoczności i rozjaśnienia wnętrza, powierzchnia szklana jest zabarwiona na ciemno dla wyeliminowania niebezpieczeństwa oślepiania i uniknięcia niekorzystnych refleksów świetlnych. W razie potrzeby wewnętrzne rolety pozwolą zasłonić dach dla większej prywatności, lub gdy po prostu potrzeba więcej cienia. Tafla dachu będzie pokryta specjalną powłoką odbijającą promienie słoneczne, przez co wnętrze nie będzie się nadmiernie nagrzewać w upalne dni, co pośrednio także wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa. Tafla dachu ma bezpieczną, klejoną konstrukcję, dzięki której, w razie ewentualnego wypadku, nie rozbija się ona na drobne kawałki.
Wnętrze, wiele możliwości wykorzystania
Wzornictwo wnętrza w dużym stopniu harmonizuje ze stylistyką „kinetic design”, która ukształtowała zewnętrzną szatę nadwozia. W efekcie zmienione, finezyjnie zaprojektowane wnętrze nowego Forda C-MAX jest pełne świeżości i prezentuje się bardzo atrakcyjnie.
Nowa centralna konsola deski mieści dźwignię zmiany biegów oraz panelez przełącznikami i pokrętłami układu klimatyzacji i wentylacji wnętrza oraz urządzeń audio i systemów komunikacji. Nowe obramowanie postumentu dźwigni zmiany biegów otrzymało chromowany pierścień, podkreślający końcowy efekt. Elektronicznie sterowana klimatyzacja dwustrefowa DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control), będąca standardowym wyposażeniem wersji Ghia i Titanium na większości rynków, teraz jest wyposażona w pokrętła w miejsce wcześniej stosowanych przycisków. Rozwiązanie to jest lepsze z punktu widzenia ergonomii, umożliwia bardziej precyzyjną regulację temperatury i siły nawiewu, a także prezentuje się znacznie estetyczniej i nowocześniej.
Czerwone oznaczenia i piktogramy na wskaźnikach, czerwone podświetlenie zegarówi przełączników, pokrętła opcjonalnej elektronicznie sterowanej klimatyzacji dwustrefowej DEATC i wreszcie szeroki wybór systemów informacyjnych i urządzeń służących rozrywce.
Zmienił się także wygląd wewnętrznych wykładzin drzwi, a w wersjach Ghia i Titanium górna część wykładzin, tuż pod szybami, otrzymała specjalne miękkie wykończenie. Nowe wewnętrzne uchwyty drzwi mają kształt przypominający bumerang i są dostępne w dwóch wykonaniach: w wersji Ghia mają one dźwięczną nazwę „Sapelli” i mają akcentyz drewna. Natomiast wersja Titanium otrzymała uchwyty wykończone detalami o szczotkowanej chromowanej powierzchni metalowej lub stalowej. W obu przypadkach uchwyty spełniają także funkcję podłokietników.
Nowe wewnętrzne panele wykończenia drzwi nawiązują do wzorów widzianych jużw Fordzie S-MAX. Dzięki nim wnętrze mniejszego Forda C-MAX zyskuje nowy wymiar zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności – przede wszystkim ze względu na nowe, obszerniejsze schowki w drzwiach. Od wewnątrz drzwi prezentują się teraz znacznie estetyczniej, między innymi dzięki tekstylnym wkładkom wykończeniowym wokół podłokietników, mających teraz zmieniony kształt. O dobrym guście projektantów świadczą także eleganckie chromowane pierścienie obramowujące kratki ukrytych wewnątrz drzwi głośników.
Nowa centralna konsola w wyższych wersjach wyposażenia Forda C-MAX ma nieco zmieniony wygląd i teraz w sposób płynny przechodzi w deskę rozdzielczą. Konsola została uzupełniona o przesuwany podłokietnik o konstrukcji teleskopowej, który znacząco zwiększa komfort jazdy na przednich fotelach.
Inne elementy wyposażenia, które decydują o bardziej nowoczesnym charakterze wnętrza nowego Forda C-MAX to nowo zaprojektowane koło kierownicy z zagłębieniami na kciuki w wersji Trend oraz nowa, zgrabniejsza, unoszona do góry dźwignia hamulca ręcznego, mająca kształt litery „Z”. Dźwignia jest funkcjonalna w użyciu i zajmuje mniej miejsca, pozostawiając dosyć przestrzeni w centralnej konsoli na umieszczenie 1,5-litrowej butelki z napojem.
Do standardowego wyposażenia Forda C-MAX weszło gniazdko 3,5 mm, służące do podłączania zewnętrznych urządzeń audio. Gniazdko zostało wygodnie ulokowane na centralnej konsoli.
Wersje, wyposażenie seryjne i dodatkowe
Nowy Ford C-MAX będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: Ambiente, Trend, Ghia oraz Titanium.Ambiente jest wersją podstawową Forda C-MAX, ale jej wyposażenie nie jest ubogie. Ten samochód ma wszystko, czego może potrzebować użytkownik korzystający z samochodu w pracy lub podczas wyjazdów z całą rodziną, w tym: siedzenia tylnej kanapy z możliwością indywidualnego położenia oparć, lub złożenia bądź zupełnego wyjęcia całych foteli, tylne światła z diodami LED oraz centralny zamek sterowany pilotem.
Wersja Trend jest bardzo atrakcyjnie wyposażona i zapewnia korzystną relację walorów użytkowych w stosunku do swojej ceny. Cechą wersji Trend, obok bogatego wyposażenia seryjnego, jest szerszy wybór silników i wykończenia wnętrza oraz liczne oryginalne detale stylistyczne.
Ford C-MAX w wersji Trend jest wyposażony między innymi w podgrzewane lusterka boczne w obudowach w kolorze nadwozia, klamki drzwi i uchwyt drzwi tyłu nadwoziaw kolorze lakieru, klimatyzację sterowaną ręcznie, fotel kierowcy z podłokietnikiemi regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, komputer pokładowy oraz roletę rozciąganą nad przestrzenią bagażową.
Wersja Ghia to przede wszystkim klasyczne poczucie luksusu, z chromowanymi akcentami stylistycznymi na zewnątrz, detalami z imitacją drewna we wnętrzu oraz z wysokiej jakości welurową tapicerką foteli. Niezwykle bogata oferta wyposażenia standardowego, obejmującego między innymi tempomat, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne czy pokryta skórą kierownicai uchwyt dźwigni zmiany biegów z pewnością okażą się atrakcyjną propozycją dla nabywców minivanów wyższej klasy.
Najbardziej luksusowąjest wersja Titanium -komfortowa, wykończona i wyposażona w szereg urządzeń i funkcji w konwencji „techno”. Standardowe wyposażenie nadwozia, obejmujące m.in. barwione na niebiesko szyby, czy 17-calowe wieloramienne obręcze kół z oponami 205/50, uzupełnione o liczne elementy zdobnicze we wnętrzu, wykończone „szczotkowanymi” powierzchniami chromowanymi, z pewnością spodoba się tym osobom, które na co dzień preferują modne, nowoczesne wzornictwo i nowinki techniczne.
Bezpieczeństwo i jakość jazdy
W nowym Fordzie C-MAX rozstaw kół zwiększono o 5 mm, co wpływa na większą stabilność w czasie jazdy, a to z kolei daje kierującemu większą pewność prowadzeniai większą łatwość panowania nad samochodem w różnych sytuacjach na drodze.
W skład Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda wchodzi m.in. kilka elektronicznie sterowanych układów zwiększających bezpieczeństwo czynne: układ ABS, elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ wspomagania nagłego hamowania (EBA) i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Działając razem, wszystkie te urządzenia umożliwiają kierowcy pełniejsze panowanie nad pojazdem i reagowanie w trudnych sytuacjach ze znacznie większym marginesem bezpieczeństwa.
Nowym rozwiązaniem, znacząco podnoszącym bezpieczeństwo, jest system reflektorów adaptacyjnych AFS (Adaptive Front Lighting System), który znacznie poprawia widoczność podczas jazdy w nocy. System AFS jest oferowany z reflektorami halogenowymi. Zasada działania polega na tym, że reflektory mają możliwość obrotuw płaszczyźnie poziomej i podczas wchodzenia w zakręt „podążają” (z odpowiednim uwzględnieniem prędkości jazdy) za skrętem kierownicy i skrętem kół, precyzyjniej oświetlając drogę przed samochodem oraz pobocze.
Ford jest w tej chwili jedynym producentem oferującym to rozwiązanie wrazz konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi. Nabywca chcący mieć w swoim samochodzie reflektory z systemem AFS nie jest zmuszony do wyboru reflektorów ksenonowych, co czyni system AFS znacząco bardziej przystępnym cenowo.
Obok pełnowymiarowych poduszek powietrznych czołowych i poduszek bocznych kierowcy i pasażera z przodu, system IPS w Fordzie C-MAX obejmuje również boczne kurtyny powietrzne przy pierwszym i drugim rzędzie foteli, napinacze przednich pasówz ogranicznikami naprężenia taśmy pasów, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz wspornik pedałów z zabezpieczeniem chroniącym przed wepchnięciem pedałów do wnętrza w razie zderzenia.
Wszystkie trzy miejsca z tyłu są standardowo wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych tylnych fotelach znajdują się bezpieczne mocowania typu ISOFIX dla fotelików dziecięcych.Warto przypomnieć, że pierwsza generacja Forda Focus C-MAX, jako pierwszaw klasie rodzinnych minivanów, otrzymała 4-gwiazdkową notę w testach Euro NCAP właśnie w kategorii bezpieczeństwa przewożonych dzieci.
Jednostki napędowe
Źródłem napędu najnowszego Forda C-MAX jest gama ultranowoczesnych jednostek benzynowych rodziny Duratec i silników diesla Duratorq TDCi.
Silniki benzynowe Duratec
Wszystkie silniki benzynowe serii Duratec oferowane w Fordzie C-MAX, a więc jednostki 1,6-, 1,8-, oraz 2,0-litrowe mają tak dobraną charakterystykę, by jak najpełniej wydobyć walory układu jezdnego Forda C-MAX i zapewnić możliwie najlepszą dynamikęi najwyższe osiągi. Zakres mocy obejmuje przedział od 100 KM do 145 KM, przy czym szczytowe wartości momentu obrotowego osiągają poziom od 150 do 185 Nm.
Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi
Silniki o zapłonie samoczynnym rodziny Ford Duratorq TDCi są uważane za wiodące na rynku pod względem osiągów i niskiego zużycia paliwa. Przy tym wszystkie pracują równo, płynnie, bardzo cicho i charakteryzują się bardzo niskimi wskaźnikami emisji zanieczyszczeń. Obecnie rodzina tych silników w przypadku Forda C-MAX liczy cztery jednostki o pojemnościach 1,6 litra, 1,8 litra oraz 2,0 litrów.
Zakres mocy dla silników wysokoprężnych obejmuje przedział od 90 KM do 136 KM,zaś dostępne wartości maksymalnego momentu obrotowego zaczynają się od 215 Nm,a kończą się na imponujących 320 Nm. Wszystkie bez wyjątku diesle charakteryzują się więc znacznym zapasem momentu obrotowego i bardzo wysoką siłą uciągu, przy czym nie odbywa się to kosztem zwiększenia spalania paliwa. W tzw. cyklu mieszanym (norma 93/116/EG), nowy Ford C-MAX napędzany 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi zużywa zaledwie 4,8 litra oleju napędowego na 100 km. Nawet najmocniejsza jednostka 2.0 Duratorq TDCi zużywa w Fordzie C-MAX średnio 5,8 l/100 km w tzw. cyklu jazdy mieszanej.
Manualne i automatyczne skrzynie biegów
Nowy Ford C-MAX jest oferowany z trzema skrzyniami biegów (5- i 6-stopniowa manualna, 4-stopniowa automatyczna) , których parametry pozwalają bardzo dobrze wykorzystać dostępną moc i moment obrotowy silników, i tym samym zapewnić optymalne osiągi przy różnych warunkach i stylach jazdy.
Podsumowanie
Każdorazowe odświeżenie modelu pozwala producentowi na pozyskanie nowych klientów. Z całą pewnością Ford może na nich liczyć. Model C-Max przewyższa pod wieloma względami swoich konkurentów w klasie. Jest nie tylko nowoczesny, ale przede wszystkim funkcjonalny.
Ocena
Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa10Praktyczne schowki9Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPojemność skokowa2.02.0 TDCi1.8 FFVPraca silnika997Osiągi na niższych obrotach897Moc na wyższych obrotach897Głośność na niższych obrotach897Głośność na wyższych obrotach897Zużycie paliwa797Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika8Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika9Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna9Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,58,738,26
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik:Typ silnika:benzynowywysokoprężnyFlexifuelCylindry / zawory:4 / 44 / 44 / 4Pojemność skokowa (cm3):199919971798Moc (kW / obr./min):107 / 6000100 / 400092 / 6000Maksymalny moment obrotowy(Nm /obr./min):185 /6000320 /2000165/4000Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):203200195Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km):10.0 / 5.6 / 7.37.6 / 4.8 / 5.812.6 / 7.1 / 9.1wymiary i nośność:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):473 / 1620Pojemność zbiornika paliwa (l):53Masa pojazdu / nośność (kg):1420/5311375/5351506/499wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):4372b) szerokosć (mm):2022c) wysokość (mm):1588d) rozstaw osi (mm):2640e) rozstaw z przodu (mm):1545f) rozstaw z tyłu (mm):1541miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:tak