Całkowicie nowy model Ford Kuga, będący pierwszą próbą wejścia Ford of Europe na konkurencyjny rynek pojazdów typu crossover, to połączenie satysfakcjonujących właściwości jezdnych na szosie i dobrych właściwości terenowych.
Ford Kuga pochodzi od efektownego pojazdu koncepcyjnego iosis X, który został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w 2006 r. w Paryżu. John Fleming, Prezes i Dyrektor Zarządzający, potwierdził wtedy plany Ford of Europe opracowania samochodu produkcyjnego zainspirowanego pojazdem koncepcyjnym iosis X i wprowadzenia go do sprzedaży w ciągu dwóch lat.
Wygląd zewnętrzny
Pięciodrzwiowa karoseria i podstawowa konstrukcja pozostają takie same, niezależnie od tego, czy zostanie zamontowany inteligentny napęd na wszystkie koła, czy napęd na przednią oś. Detale stylistyczne zależą od tego, czy użytkownik wybierze wersję Trend, czy Titanium. Nabywcy Fordów Kuga - co było mocno podkreslone podczas prezentacji - będą mogli jeszcze lepiej dostosować samochód do swoich potrzeb, starannie dobierając elementy dostępne jako opcje w postaci specjalnych pakietów i korzystając z szerokiego wyboru specjalnie zaprojektowanych akcesoriów.
Ford Kuga wygląda z przodu dynamicznie: z odważnymi górnymi i dolnymi kratami wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie trapezów i efektownymi, zachodzącymi na boki nadwozia reflektorami. Pod dolnym trapezem umieszczono wyraźną płytę ochronną, która jeszcze bardziej podkreśla wytrzymałość i możliwości terenowe samochodu. Okrągłe światła przeciwmgielne umieszczone z obydwu stron przodu pojazdu należą do wyposażenia standardowego w obydwu wersjach.
Duże, zachodzące na boki nadwozia reflektory są dostępne w dwóch wersjach: reflektory adaptacyjne (AFS) Ford lub reflektory biksenonowe, które wyróżniają się niebieskawym odcieniem odbłyśników.
Profilowana, mocna pokrywa komory silnika zawiera charakterystyczne wypukłości, których celem jest także zwiększenie strukturalnej sztywności.
Z profilu Ford Kuga prezentuje się sportowo: kontury uwidaczniają się na całej długości w postaci unoszącej się linii bocznej i zadziornego tyłu.
Nowa oferta obręczy kół zawiera cztery nowe wzory felg aluminiowych (17-caloych ub opcjonalne 18- i 19-calowych), stosowanych jedynie w Fordzie Kuga. Po raz pierwszy wprowadzono 19-calowe obręcze aluminiowe, bezpośrednio zainspirowane samochodem koncepcyjnym iosis X, dostępne dla nabywców Forda Kuga jako opcja w późniejszym terminie w 2008 roku.
Mocne nadkola są połączone zintegrowanymi okładzinami progów, rozciągającymi się wzdłuż obydwu drzwi bocznych i biegnącymi równolegle do wysokiej, wyraźnej linii wieńczącej pas boczny. Boczne wcięcie ozdobne jeszcze bardziej podkreśla dynamikę. Wszystkie te elementy sprawiają, że samochód wygląda na solidny i mocny.
Lusterka zewnętrzne zawierają kierunkowskazy; ich konstrukcja zapewnia wyjątkowo niski poziom hałasów, szumów i drgań dzięki pozostawieniu wolnej przestrzeni pomiędzy obudową lusterka a drzwiami. Relingi dachowe z efektem szczotkowanego aluminium zgrabnie zamykają profil od góry i harmonizują z chromowanym pasem środkowym. Mały zamontowany na dachu spojler i opcjonalna szyba panoramiczna w dachu to kolejne akcenty sprawiające, że wzornictwo Forda Kuga kojarzy się z nowoczesnością i trwałością.
Ford Kuga ma rozstaw osi 2690 mm, więc jest pojazdem kompaktowym; właściwe proporcje zapewniają stosunkowo krótkie zwisy z przodu i z tyłu.
Tylna płyta ochronna przypominająca dyfuzor wychodzi spod tylnego zderzaka i zawiera dwie rury wydechowe o sportowym wyglądzie, należące do standardowego wyposażenia we wszystkich wersjach. Dolna płyta ochronna zawiera także nisko umieszczone światła przeciwmgielne. Dominującym poziomym elementem w tylnej części są duże, dzielone światła tylne.
Inne eleganckie detale to trzecie światło STOP z diodami LED zintegrowane z tylnym spojlerem w kolorze nadwozia i tylne czujniki parkowania ukryte w polakierowanym zderzaku. Barwione na niebiesko szyby należą do wyposażenia standardowego wersji Titanium. Powierzchnie drzwi tyłu nadwozia są czyste i przejrzyste; oprócz dwóch dużych owali Forda, jedyną dodatkową ozdobą jest wyraźne logo „KUGA”.
Starannie dobrana paleta kolorów nadwozia oddaje wyjątkowy charakter Forda Kuga. Specjalnie opracowany, zupełnie nowy przewodni kolor metaliczny Chill jest dostępny dla obydwu wersji. Ford Kuga jest też dostępny w nowym kolorze metalicznym Electric White i tradycyjnym, zwykłym Frozen White.
Nadwozie zawiera wiele praktycznych rozwiązań, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Drzwi tyłu nadwozia o specjalnej konstrukcji zapewniają maksimum wygody dzięki oddzielnemu dostępowi za pomocą mikroprzełączników do samej górnej części lub jednocześnie do obydwu części.
Rozmiar górnej części drzwi tyłu nadwozia umożliwia wygodny dostęp do bagażnika. Po jej otworzeniu uzyskuje się dostęp do bagażnika bez konieczności odsuwania należącej do wyposażenia standardowego rolety przestrzeni bagażowej, dzięki czemu można szybko i łatwo załadować małe przedmioty do bagażnika.
Roletę można także z łatwością całkowicie wymontować i schować pod podłogą.
Duży prześwit, zderzaki o dużej powierzchni i konstrukcja drzwi tyłu nadwozia pozwalają na uniknięcie uszkodzeń metalowych elementów nadwozia w razie uderzenia w tył pojazdu z niewielką prędkością.
Zastosowanie z przodu plastikowych błotników wpływa także na łatwość napraw i dogodne stawki ubezpieczeniowe. Plastikowe błotniki nie tylko zmniejszają ogólną masę pojazdu, ale także są bardziej odporne na wgniecenia. Unikanie kosztownych napraw blacharskich wpływa na zakwalifikowanie Forda Kuga do pożądanej kategorii niskich stawek ubezpieczeniowych.
Wokół dolnych krawędzi całego samochodu biegnie płat wykończeniowy w matowym kolorze ciemnej szarości, chroniący przed nagromadzeniem się brudu i do pewnego stopnia przed drobnymi kamieniami. Element ten podkreśla terenowy charakter pojazdu.
Wnętrze
Przejrzyście, ergonomicznie zaprojektowana tablica rozdzielcza i konsola środkowa łączą się ze sobą, tworząc pojemny schowek. Wszystkie elementy wnętrza poprawiają wygodę kierowcy i pasażera z przodu. Dzięki wysoko umieszczonym siedzeniom pasażerowie odnoszą wrażenie dużej przestrzeni i światła, a kierowca ma lepszą widoczność. Pokrywa komory silnika jest widoczna dla kierowcy i pasażera i wzmacnia poczucie górowania nad drogą.
Przyciągające wzrok wnętrze pojazdu zawiera delikatną skórę, wysokiej jakości tkaniny i błyszczące elementy wykończenia, dostępne w różnych odcieniach w zależności od wybranej wersji. Dopasowane kolorystycznie detale i zintegrowane kolory podkreślają elementy wykończenia zestawu wskaźników i drzwi, tworząc wysokiej jakości sportowe wzornictwo.
Dwie oferowane wersje stanowią zupełnie odmienne opcje, spośród których klienci mogą dokonać wyboru. W wersji Trend oferowane są ekspresyjne pomarańczowe lub niebieskie detale. Bardzo nowoczesny charakter wersji Titanium jest adekwatny do wysokiej klasy pojazdu - jest oferowana ciemniejsza, kolorowa tapicerka wykonana w części lub całości ze skóry (właśnie takim samochodem mieliśmy okazje przejechania ponad 500 kilometrów).
We wnętrzu daje się zauważyć dbałość o szczegóły i ergonomię głównych elementów sterowania, takich jak kierownica, przełączniki audio, położenie pedałów, dźwigni zmiany biegów oraz siedzeń. Wszystkie te elementy są odpowiednio rozmieszczone.
Każdy drobiazg, począwszy od nacisku wywieranego na przycisk „Ford Power” po specjalne zagłębienia na kciuki w kierownicy, został dokładnie rozważony i zaprojektowany tak, by zapewnić kierowcy i pasażerom jak najprzyjemniejsze doznania. Inne przemyślane usprawnienia to między innymi schowki na małe przedmioty oraz specjalne miejsca na napoje, okulary przeciwsłoneczne, monety, długopisy i gniazdo do podłączenia dodatkowych urządzeń elektrycznych (opcja).
Nowy Ford Kuga mieści wygodne i przestronne siedzenia dla pięciu dorosłych osób.
Aby zoptymalizować wnętrze, specjaliści firmy Ford skonstruowali nowego Forda Kuga za pomocą systemu CAVE (wspomagane komputerowo projektowanie wirtualne). System CAVE korzysta z kilku komputerów i cyfrowych projektorów, które wspólnie kreują naturalnej wielkości wirtualne wnętrze samochodu.
Kuga zapewnia użytkownikom 1008 mm miejsca od siedziska do dachu i 1422 mm szerokości na wysokości ramion dla kierowcy i pasażera z przodu.
Opcjonalnie jest dostępny fotel kierowcy, który można łatwo ustawiać w sześciu kierunkach: można przesuwać fotel do przodu i do tyłu, wybierać ustawienie wysokości fotela oraz kąt pochylenia oparcia.
Pianka zastosowana w fotelach została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu optymalnego komfortu, ergonomii i trzymania. Wpływają na to także materiały wykończeniowe, między innymi skóra z dodatkową wyściółką, czyli warstwą pianki tuż pod skórzaną tapicerką, zapewniająca większą wygodę i poczucie luksusu. Siedzenia z tapicerką skórzaną i dodatkową wyściółką są wyjątkowo komfortowe.
Na tylnych siedzeniach pasażerowie mają dla siebie 1395 mm szerokości na wysokości ramion i 987 mm miejsca od siedziska do sufitu, co oznacza, że jest wystarczająco dużo miejsca dla dorosłych pasażerów.
Zespół zajmujący się hałasami, szumami i drganiem poświęcił szczególną uwagę wyciszaniu hałasów powodowanych przez opór powietrza, pochodzących od nawierzchni oraz hałasów ze strony zespołu napędowego, dzięki czemu pasażerowie na przednich i tylnych siedzeniach mogą teraz łatwiej prowadzić rozmowę w całej kabinie bez konieczności podnoszenia głosu.
Z tyłu konsoli środkowej umieszczono gniazdko 230 V, które umożliwia pasażerom z tyłu korzystanie z urządzeń elektrycznych o mocy do 150 W. Pod gniazdem znajduje się jeszcze jeden schowek na małe przedmioty.
Siedzenia w drugim rzędzie są dzielone w stosunku 60 : 40. Można je złożyć całkowicie płasko, aby zwiększyć dostępną przestrzeń ładunkową. Pod drugim rzędem siedzeń znajdują sięschowki; kolejny schowek podzielony na praktyczne przegrody umieszczono pod podłogą bagażnika.
Dolna krawędź otworu bagażnika na wysokości 758 mm ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów do samochodu. Podobnie jak wszystkie niedawno wprowadzone Fordy, Ford Kuga zostanie poddany pełnym badaniom pod kątem obecności alergenów.
Pojemność ładunkowa Forda Kuga wynosi 1355 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, natomiast pojemność samego bagażnika to 360 litrów. Dzięki standardowemu zestawowi do napraw opon zyskano dodatkowo 50 litrów pojemności we wnęce na koło zapasowe.
Z tyłu siedzeń drugiego rzędu znajdują się cztery odsłonięte zaczepy do mocowania przewożonych przedmiotów.
Przycisk „Ford Power” umożliwiający łatwy rozruch bez użycia kluczyka należy do standardowego wyposażenia obydwu wersji Forda Kuga. Obie wersje: Trend i Titanium są bogato wyposażone.
W pierwszej wersji w standardzie są m. in.: komputer pokładowy, siedzenia sportowe, kierownica obita skórą, światła przeciwmgielne, klimatyzacja dwustrefowa z automatyczną regulacją temperatury (DEATC), radio Ford 6000 CD, ISOFIX, otwierane elektrycznie tylne okna, szereg standardowych elektronicznych rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę do których należą między innymi; ABS, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) i układ kontroli trakcji (TCS), 17-calowe stalowe obręcze należą do wyposażenia standardowego czy dwie końcówki rur wydechowych.
W wersji testowanej znajdują sie ponadto m. in.: tapicerka częściowo wykończona skórą, wykończona skórą gałka dźwigni zmiany biegów, tempomat, automatyczne wycieraczki, lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem, radio SONY CD/MP3 czy zyby zabarwione na niebiesko.
Zamontowana w drzwiach tyłu nadwozia kamera zapewnia wyraźny, wypukły widok obszaru z tyłu samochodu wyświetlając go automatycznie ma siedmiocalowym kolorowym wyświetlaczu po wybraniu wstecznego biegu. Widok z kamery jest wystarczająco szerokokątny i niski, by ułatwić kierowcy omijanie małych przeszkód i znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo najechania na nie.
Silnik
Ford Kuga jest wyposażony w dwulitrowy silnik Duratorq TDCi o mocy 136 KM i sześciobiegową przekładnię mechaniczną Durashift, zarówno w wersji z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła.
Moment obrotowy, osiągi i siła uciągu we wszystkich warunkach pracy silnika i przy wszystkich obciążeniach zostały idealnie dobrane tak, by samochód mógł być pełnowartościowym pojazdem typu crossover. Silnik zapewnia wysoki moment obrotowy: 320 Nm przy 2 000 obr. / min. i 340 Nm w funkcji chwilowego zwiększenia momentu obrotowego.
W silniku zastosowano wielokrotne wtryski wstępne oraz podwójne zasadnicze wtryski paliwa, co sprawia, że proces spalania jest bardziej płynny, a samo spalanie staje się bardziej ciągłe i całkowite. Technologia ta jednocześnie optymalizuje emisję zanieczyszczeń oraz akustyczne funkcjonowanie silnika.
Dwulitrowy motor Duratorq TDCi rozpędza Forda od 0 do 100 km / godz. w 10,6 sekundy w przypadku napędu na przednie koła i 10,7 sekundy w wersjach z inteligentnym napędem na wszystkie koła. Prędkość maksymalna odpowiednio wynosi 182 km / godz. i 180 km / godz.
Nowy silnik ma zapewnić pojazdowi najeżdżanie na nierówności drogi o kącie 21 /2 5 stopni z przodu / z tyłu i brodzić na głębokości do 450 mm (ze specjalną ochroną zabezpieczającą przed błotem i innymi zanieczyszczeniami).
Według danych fabrycznych (co zgadzało się ze wskazaniem komputera na trasie), pojazd z inteligentnym napędem 4x4 zużywa średnio tylko 6,4 litra na 100 km.
Normy emisji spalin Euro IV są spełnione dzięki wykorzystaniu katalizatora utleniającego z układem recyrkulacji spalin (EGR) i bezobsługowego filtra cząstek stałych (DPF) działającego w pętli zamkniętej, zapewniającego możliwie najlepszą absorpcję cząstek.
Wersja z inteligentnym napędem na wszystkie koła uzyskała najlepszą w swojej klasie emisję CO2 o wartości 169 g/km, natomiast wersja z napędem na przednie koła zapewnia emisję na poziomie 165 g/km i zużycie paliwa w jeździe mieszanej w wysokości 6,3 litra na 100 km.
Zalecane jest wykonywanie przeglądów wszystkich wersji Forda Kuga co 20 000 km lub raz do roku.
W późniejszych miesiącach 2008 r. oprócz silnika 2,0 l Duratorq TDCi zacznie być oferowany pięciocylindrowy silnik benzynowy Duratec o pojemności 2,5 l i mocy 200 KM.
Prowadzenie
Podczas projektowania nowego Forda Kuga było pragnienie, aby po raz pierwszy nadać typową dla samochodu osobowego charakterystykę pojazdowi z segmentu crossover.
Opracowano specjalną geometrię zawieszenia i układu kierowniczego, ale wykorzystano też elementy stosowane w pojazdach kompaktowych, takie jak system przedniego zawieszenia z kolumnami MacPhersona, niezależne zawieszenie tylne z płaskim wahaczem ustalającym typu „Control Blade”, montowane już w wielu najnowszych modelach Forda, mocną konstrukcję nadwozia oraz układ kierowniczy o niskim współczynniku tarcia.
Kuga łączy w sobie komfort z możliwościami jazdy po terenie. Zastosowano w niem wiele nowych układów i elementów, które to umożliwiają, m. in. nowy system zaworów amortyzatorów przednich, amortyzatory tylne, które są większe niż amortyzatory zazwyczaj montowane w samochodach Ford w segmencie C, nowy odbojnik przedniego zawieszenia, nowe górne mocowania przedniego i tylnego zawieszenia, hydrauliczne ograniczniki odbicia, nowy tylny stabilizator przechyłów, nową piastę tylnego zawieszenia i ramę pomocniczą w celu usztywnienia konstrukcji, nową geometrię przedniego i tylnego zawieszenia.
Zwiększony został rozstaw kół (przy 1578 mm jest o 43 mm większy, niż w Fordzie C-MAX) oraz zwiększony rozstaw osi (przy 2690 mm - o 50 mm większy). Prześwit zwiększono o 80 mm.
Polepszone dostrojenie obu układów amortyzatorów wpłynęło również znacząco na zminimalizowanie szarpania bocznego zazwyczaj towarzyszącego jeździe terenowej, gdy występuje zwiększony ruch kół. Korzystny wpływ ma również nowy system stabilizatora przechyłów o zwiększonej wydajności.
Zupełnie nowy system tylnego stabilizatora przechyłów zapewnia znacznie zwiększoną wydajność, co w odniesieniu do dynamiki jazdy oznacza zoptymalizowany czas reakcji. Te posunięcia umożliwiły również zmniejszenie średnicy stabilizatora przechyłów, który jest kluczowym elementem w sytuacjach powodujących szarpanie boczne podczas jazdy.
W wyniku różnych działań mających na celu zwiększenie sztywności, w Fordzie Kuga zwiększono sztywność kąta nachylenia koła o 40 procent z tyłu i o 25 procent z przodu w porównaniu z kuzynami z segmentu C.
Niewielki przechył boczny i bezpośrednie, przewidywalne reakcje układu kierowniczego, wpływające na izwinność pojazdu, stanowią podstawę dla precyzji i wyczucia układu kierowniczego modelu crossover. Wypróbowany elektrohydrauliczny układ wspomagania kierownicy (EHPAS) dostosowuje stopień wspomagania układu kierowniczego do prędkości jazdy. Kierowca ma możliwość wybrania ulubionego stopnia wspomagania spośród trzech opcji ustawienia: "Standard", "Comfort" i "Sport".
Wersję z inteligentnym napędem na wszystkie koła wyposażono w nowy układ napędu na tylne koła włączany w zależności od zapotrzebowania. Elektronicznie sterowany inteligentny napęd na wszystkie koła przenosi tyle momentu obrotowego na tylne koła, ile potrzeba dla zapewnienia jak najlepszej przyczepności we wszystkich warunkach podczas skręcania i przyspieszania, równocześnie unikając ujemnego wpływu na poziom zużycia paliwa.
Wyposażony w hamulce tarczowe zamontowane na wszystkich kołach, Kuga zapewnia skuteczne hamowanie. Wszystkie wersje modelu, niezależnie od typu napędu, są standardowo wyposażone w układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS z funkcją elektronicznego podziału siły hamowania - EBD i funkcją sterowania hamowaniem na zakrętach - CBC)) oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem zabezpieczającym przed wywróceniem pojazdu (ARM) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA).
Systemy elektroniczne
Każdy z elektronicznych układów pomocniczych został zaprojektowany i skalibrowany tak, aby wymieniał dane z innymi systemami, dzięki czemu będą brane pod uwagę wszystkie aspekty potencjalnej interwencji systemów.
Oprócz wspomnianych wyżej systemów, w Fordzie zastosowano też układ kontroli trakcji TCS, który obejmuje: układ kontroli trakcji sterowany silnikiem - ETCS, oraz hamulców blokady mechanizmu różnicowego - BLD, układ kontroli hamowania silnikiem - EDC, zabezpieczający przed wywróceniem pojazdu - ARM oraz stabilizacji toru jazdy przyczepy - TSA.
Funkcja sterowania hamowaniem na zakrętach (CBC) poprawia stabilność podczas umiarkowanego hamowania oraz w przypadku zadziałania funkcji EBD lub układu ABS podczas pokonywania zakrętów, poprzez zmniejszenie ciśnienia hamowania koła przedniego znajdującego się po wewnętrznej stronie skrętu. Powoduje to powstanie momentu obrotowego stabilizującego, gdyby pojazd zaczął za bardzo „zacieśniać zakręt”.
Bezpieczeństwo
Już sam fakt, że Ford Kuga uzyskał pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP najlepiej świadczy o jego walorach związanych z bezpieczeństwem.
W dużej mierze dzieje się to za sprawą wydajnej i sztywnej konstrukcji nadwozia, która zapewnia pochłanianie energii uderzenia przez określone strefy kontrolowanego zgniotu i gwarantuje wysoką odporność na deformacje klatki przedziału pasażerskiego.
Dzięki zastosowaniu niezwykle wytrzymałych materiałów, słupki okien mogą być bardzo wąskie. To przyczynia się do polepszenia widoczności i umożliwia opcjonalne zamontowanie dużego dachu panoramicznego.
Wypróbowany Inteligentny System Bezpieczeństwa w Fordzie Kuga obejmuje szereg standardowych elementów zwiększających bezpieczeństwo. Łączna liczba sześciu poduszek powietrznych obejmuje przednie i boczne poduszki powietrzne dla przednich siedzeń oraz kurtyny powietrzne na wysokości ramion i głowy obejmujące pierwszy i drugi rząd siedzeń.
Wyposażenie standardowe obejmuje również siedzenia o profilu zapobiegającym wysunięciu się spod pasów w razie zderzenia, zagłówki o regulowanej wysokości dla wszystkich pasażerów, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły nacisku taśmy pasa w pasach bezpieczeństwa przednich siedzeń.
Kolejnym rozwiązaniem chroniącym kierowcę, już stosowanym w dużych i luksusowych pojazdach z oferty Ford of Europe jest kolumna kierownicy uchylająca się poziomo. W razie zderzenia czołowego przy dużej prędkości kierownica odsuwa się od kierowcy w płaszczyźnie poziomej, co zmniejsza nacisk na głowę i klatkę piersiową prowadzącego.
Aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo pasażerom – w tym pasażerom siedzącym z tyłu oraz bezpieczeństwo fotelika dziecięcego – w Fordzie Kuga zoptymalizowano tzw. „impuls zderzeniowy” pojazdu podczas wytracania prędkości, tak aby był on niski i jak najbardziej rozłożony. Efektywny przeciętny poziom wytracania prędkości można uzyskać jedynie wtedy, gdy jak największa powierzchnia przedniej części pojazdu może ulec bezpiecznemu zgnieceniu, a przedostawanie się elementów z komory silnika do przedziału pasażerskiego jest w pełni kontrolowane.
Osoby podróżujące na przednich siedzeniach w Fordzie Kuga korzystają również z nowoczesnego systemu zapobiegania urazom kręgosłupa szyjnego. Specjalnie opracowany kształt zagłówka powoduje, że w razie uderzenia w tył pojazdu przy mniejszych szybkościach względne przemieszczenie głowy w stosunku do tułowia jest minimalne.
W obu skrajnych siedzeniach w drugim rzędzie zamontowane są elementy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX, ułatwiające montaż fotelika i zapewniające wysoki stopień ochrony dziecka.
Specjalne rozwiązania zastosowane w pojeździe zapewniają najwyższy poziom ochrony pieszych i złagodzenie ryzyka obrażeń w przypadku potrącenia pieszego. Rozwiązania te obejmują miękkie tworzywo zastosowane w konstrukcji zderzaka, wolną przestrzeń pomiędzy zderzakiem a płatem przednim i chłodnicą, reflektory odłamujące się przy uderzeniu, przednie błotniki wykonane z przetworzonego plastiku i specjalnie ukształtowane krawędzie pokrywy komory silnika.
Podsumowanie
Ford Kuga jest pozycjonowany przez producenta jako SUV. I bez problemu spełnia wszystkie oczekiwania w tym segmencie.
Bardzo dobrze prowadzi się na szosie, zarówno pod względem zawieszenia, jak i wspomagającego systemu rozdziału mocy napędowej na poszczególne koła. W szczególności odczuwa się prawidłowe działanie obu elementów podczas zbyt szybkiego wejścia w zacieśniający się zakręt.
Jak sami stwierdziliśmy Ford Kuga doskonale spisuje się także poza drogą utwardzoną. Bez problemu poradził sobie z wyjechaniem z piaszczystego gruntu (wydmy) czy jazda po nierównościach terenu.
Wydawać by się mogło, że brak możliwości przełączenia w trybie manualnym poszczególnych ustawień napędu może stanowić problem, tymczasem system automatyczny jest rzeczywiście na tyle inteligentny, że nasze obawy zostały szybko rozwiane - kłopotów najmniejszych nie było!
Bardzo skutecznie działają także hamulce.
Dynamiczny silnik diesla uzyskuje moc już w dolnym zakresie obrotów, nie ma "turbo-dziury". Nie możemy jednoznacznie ocenić ile wynosi spalanie, ale według komputera było ono bliskie normom podanym przez producenta.
Podkreślamy jednak, że pokonanie około 500 kilometrów nie stanowiło klasycznego testu, stąd nie dokonujemy tradycyjnej oceny pojazdu. Pełne wyniki podamy dopiero po przeprowadzeniu kompleksowego testu...
CENY
Tym niemniej największą zaletą dla potencjalnych użytkowników jest bogate wyposażenie standardowe Forda Kuga oraz stosunkowo niska cena w porównaniu do konkurencji!
Zdjęcia: Marcin Karaczun