Prezes Ford Polska, Adam Kołodziejczyk ma – ja sam mówi - poważny kłopot. Problem w tym, że centrala przyznała naszemu krajowi do tegorocznej sprzedaży tylko trzy tysiące egzemplarzy Forda Mondeo. Tymczasem już obecnie, na dwa miesiące przed ukazaniem się nowego modelu w salonach, popyt na samochód jest ogromny.
- Podejmujemy najróżniejsze działania, aby zwiększyć dostawę do Polski – tłumaczy Adam Kołodziejczyk. Problem polega jednak na tym, że produkcja modelu jest ograniczona, a robi on furorę nie tylko na polskim rynku, ale na całym świecie. Mam jednak nadzieję, że uda mi się zwiększyć ilość przydziału o kilkaset egzemplarzy. Ile dokładnie? Tego nie potrafię oszacować. Dlatego już dziś przepraszam wszystkich klientów, którzy będą musieli poczekać na odbiór nowego samochodu. Proszę zrozumieć – to naprawdę nie jest nasza wina, jest mi bardzo przykro. Wręcz głupio. Pocieszam się jedynie tym, że osoby wierne marce zrozumieją, wybaczą i... poczekają. Zapewniam jednocześnie, że nowy model spełni wszystkie ich oczekiwania...
Nowy Ford Mondeo w skrócie
A oto główne wątki prezentacji nowego Forda, prowadzonej przez prezesa Kołodziejczyka:
Nowy Ford Mondeo jest dla Forda znaczącym krokiem naprzód, zarówno pod względem stylistycznym jak i w dziedzinie zastosowanych rozwiązań.
Pełna dynamiki, wpadająca w oko linia nadwozia zdecydowanie nawiązuje do konwencji stylistycznej Forda - „kinetic design”, której najważniejszym założeniem jest dążenie do chwycenia w sylwetce samochodu „energii w ruchu”. Charakterystyczne kraty wlotu powietrza z przodu, w kształcie dwóch odwróconych trapezów, są wyróżnikiem dla nowych modeli Forda.
Najnowszy model odziedziczył wszystkie doskonale znane atuty Forda Mondeo, do których dodano wiele nowych elementów typowych dla samochodów wyższej klasy, takich jak komfort oraz wyciszenie wnętrza godne limuzyny, miękkie w dotyku materiały wykończeniowe oraz dyskretne podświetlenie konsoli środkowej.
Supernowoczesne rozwiązania ułatwiające prowadzenie i korzystanie z samochodu na co dzień obejmują między innymi: funkcję otwierania i uruchamiania samochodu bez użycia tradycyjnego kluczyka, odpowiednio za pomocą kluczyka elektronicznego oraz przycisku rozrusznika „Ford Power”, nową tablicę przyrządów z wyświetlaczem Ford Convers+ jako najważniejszym elementem interfejsu HMI (Human Machine Interface), ułatwiającego kierowcy sterowanie funkcjami samochodu, inteligentny tempomat (ACC) z funkcją ostrzegania i kontroli odległości od pojazdu jadącego z przodu (Forward Alert), interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), obejmujący dodatkowo system płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu i układ HLA (Hill Launch Assist), który ułatwia ruszanie z miejsca na wzniesieniach, i wreszcie układ kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS).
Długa lista standardowego wyposażenia nowego modelu obejmuje między innymi elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), system tankowania Easyfuel, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka wlewu i który ma blokadę zapobiegającą włożeniu końcówki dystrybutora z niewłaściwym paliwem, funkcję opóźnionego wygaszania świateł po zamknięciu pojazdu, dzięki której reflektory przez chwilę oświetlają kierowcy ścieżkę do drzwi domu, komputer pokładowy, klimatyzację oraz dodatkowe złącze wejściowe audio w schowku podręcznym umożliwiające podłączenie dodatkowego, zewnętrznego odtwarzacza płyt lub plików MP3.
Jedną z najważniejszych cech nowego modelu jest bardzo wysoka jakość prowadzenia, uzyskana dzięki zachowaniu doskonałych własności jezdnych, z których słynęły poprzednie generacje Forda Mondeo
Ulepszony i rozbudowany Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) to ogół stosowanych w tym samochodzie najnowszych rozwiązań wspomagających pracę kierowcy oraz chroniących osoby we wnętrzu w razie wypadku, obejmujących poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy, kolumnę kierownicy przemieszczającą się w bok oraz pełną kurtynę powietrzną.
Do napędu nowego Forda Mondeo przewidziano gamę aż dziewięciu silników. Są to cztery jednostki wysokoprężne Duratorq TDCi i pięć silników benzynowych Duratec o mocy od 100 do 220 KM. Wśród nich jest nowa jednostka Duratec HE o pojemności 2,3 litra i mocy 161 KM, która pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie 2007 roku. Ofertę skrzyń biegów obejmującą znane i sprawdzone 5- i 6-stopniowe ręczne skrzynie biegów Durashift, uzupełni w drugiej połowie roku nowa 6-biegowa przekładnia automatyczna Durashift
Nowy Ford Mondeo będzie oferowany w wersjach Ambiente, Trend, Ghia i Titanium, a jako opcja dostępne będą pakiety X dla wersji Ghia i Titanium oraz Sport dla wersji Trend i Titanium.
Nowy Ford Mondeo zwraca uwagę inteligentnym wykorzystaniem przestrzeni, pojemnym wnętrzem i jeszcze większą pojemnością bagażnika.
Nowe technologie zastosowane przy produkcji nowego modelu obejmują między innymi proces laserowego zgrzewania, umożliwiający uzyskanie wyższej jakości bezszwowego połączenia boków nadwozia z poszyciem dachu. Nowa generacja Forda Mondeo została opracowana w całości własnymi nakładami Forda. Nowe modele będą wytwarzane wyłącznie w zakładach Forda w Genk w Belgii, w których w pełni wdrożono procesy „elastycznego” zarządzania produkcją.
Słowo Prezydenta
John Fleming, Prezydent i Dyrektor zarządzający, Ford of Europe:
Od czasu inauguracji pierwotnej wersji pojazdu w 1993 roku, Ford Mondeo jest kluczowym modelem w ofercie Forda. Klienci oczekują od nas spełnienia obietnicy, że uczynimy nowy pojazd lepszym w każdym aspekcie.
Efektowny, nowy model stanowi uwieńczenie wartej 715 milionów euro inwestycji w naszych zakładach produkcyjnych w Genk w Belgii, gdzie będą produkowane wszystkie trzy wersje nadwozia nowego Forda Mondeo, obok Forda S-MAX oraz najnowszej generacji Forda Galaxy. Dzięki podejściu Ford Motor Company zmierzającemu do stosowania wspólnych rozwiązań technicznych w opracowywaniu różnych modeli pojazdów, udało nam się stworzyć wachlarz elementów konstrukcyjnych i technologii oraz dostosować je do potrzeb grupy pojazdów, z których każdy ma indywidualną charakterystykę, zarówno w dziedzinie stylistyki jak i właściwości jezdnych.
Ford Mondeo wyróżnia się również tym, że od początku prac projektowych był opracowywany z uwzględnieniem troski o środowisko. Został opracowany z uwzględnieniem przygotowanego przez Forda wskaźnika wpływu produktu na środowisko, tak zwanego PSI (Ford Product Sustainability Index), który bierze pod uwagę pełny cykl życia produktu.
Mondeo jest najbardziej zaawansowanym technicznie pojazdem, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy.Można w nim znaleźć szereg modyfikacji i nowych elementów wyposażenia – wiele z nich jest nowością w Fordach, a wiele innych zostało po raz pierwszy zastosowanych w tym segmencie pojazdów. Wprowadzamy jednocześnie wszystkie trzy wersje nadwozia, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, jak zróżnicowane są potrzeby naszych klientów w Europie.
Mimo iż Ford znany jest z tego, że zmienia nazwy swoich pojazdów, gdy wprowadzany jest nowy model, jednak na wczesnym etapie opracowywania tego pojazdu zdecydowaliśmy zachować nazwę Mondeo. Wynika to z tego, że jesteśmy dumni z osiągnięć modelu na przestrzeni ostatnich trzynastu lat.
Ford Mondeo był również zawsze synonimem wartości i jakości, a nowy pojazd nie będzie w tej kwestii wyjątkiem!
W salonach we wrześniu
Ford Mondeo znajdzie się w salonach dealerskich w Polsce we wrześniu. Stąd też jest dużo czasu na jego pełną prezentację. Wszystkie trzy, debiutujące jednocześnie wersje: 4-drzwiową, 5-drzwiową i kombi opiszemy na naszych łamach, podzielimy się też spostrzeżeniami z pierwszych jazd testowych.
Ford Polska oferuje też specjalne, promocyjne wersje, stworzone z myślą o naszym rynku: Silver X oraz Gold X. Skorzystać też można z uczciwej oferty finansowej (kredytowej) FCE Bank Polska oraz programu FordProtect – przedłużenia gwarancji nawet do czterech lat.
Ceny
To rzecz, która bardzo interesuje klientów.
Zamieszczamy je w naszych tabelkach, ale szczegóły uzyskać można u autoryzowanych dealerów Forda.
Ceny Forda Mondeo w Polsce
Silnik:ambienteceny w tys. złtrend ceny w tys. złghia ceny w tys. złghia x ceny w tys. złtitanium ceny w tys. złtitanium xceny w tys. złWersja 4 i 5 - drzwiowa1,6 Duratec HE - moc 110 KM72,877,5----1,6 Duratec HE - moc 125 KM76,480,186,794,986,794,92,0 Duratec HE - moc 145 KM80,884,591,199,391,199,32,3 Duratec HE - moc 161 KMAutomat90,894,5101,1109,3101,1109,32,5 Duratec HE - moc 220 KM-102107,3115,5107,3115,51,8 l Duratorq CI - moc 100 KM80,884,5----1,8 l Duratorq CI - moc 125 KM85,889,596,1104,396,1104,31,8 l Duratorq CI - moc 125 KM 6 -stopniowa skrzynia biegów87,090,797,3105,597,3105,52,0 l Duratorq CI - moc 130 KM DPFAutomat97,8101,5108,1116,3108,1116,32,0 l Duratorq CI - moc 140 KM94,097,7104,3112,5104,3112,5
Wersja kombi
Cennik wersji promocyjnych w Polsce
Silnik:silver Xceny w tys. złgold X ceny w tys. złWersja 4 i 5 - drzwiowa1,6 Duratec HE - moc 110 KM76,180,91,6 Duratec HE - moc 125 KM79,783,52,0 Duratec HE - moc 145 KM84,187,92,3 Duratec HE - moc 161 KMAutomat94,197,92,5 Duratec HE - moc 220 KM -105,41,8 l Duratorq CI - moc 100 KM84,187,91,8 l Duratorq CI - moc 125 KM89,192,91,8 l Duratorq CI - moc 125 KM6 -stopniowa skrzynia biegów90,394,12,0 l Duratorq CI - moc 130 KM DPFAutomat101,1104,92,0 l Duratorq CI - moc 140 KM97,3101,1Wersja kombi1,6 Duratec HE - moc 110 KM81,184,91,6 Duratec HE - moc 125 KM83,787,52,0 Duratec HE - moc 145 KM88,191,92,3 Duratec HE - moc 161 KMAutomat98,1101,92,5 Duratec HE - moc 220 KM -109,41,8 l Duratorq CI - moc 100 KM88,191,91,8 l Duratorq CI - moc 125 KM93,196,91,8 l Duratorq CI - moc 125 KM6 -stopniowa skrzynia biegów94,398,12,0 l Duratorq CI - moc 130 KM DPFAutomat105,1108,92,0 l Duratorq CI - moc 140 KM101,3105,1