Jak się okazuje na problemach japońskiego giganta korzystają inni. Toyota straciła wielu klientów oraz finanse na akcjach przywoławczych, które objęły na całym świecie łącznie 14 mln samochodów. Ale kolejnym ciosem okazało się trzęsienie ziemi, które 11 marca 2011 roku nawiedziło Japonię. W jego konsekwencji wiele zakładów produkujących nie tylko samochody, ale przede wszystkim komponenty do nich, musiało na wiele tygodni wstrzymać produkcję.

Już dzisiaj wiadomo, że do chwili obecnej 260 tys. samochodów marki Toyota nie zostało wyprodukowanych, co powoduje korektę planów na 2011 rok, a do pełnej mocy produkcyjnej zakłady powrócą dopiero w listopadzie 2011 roku. W 2010 roku Toyota sprzedała 8,42 mln samochodów i o 30 tys. wyprzedziła swojego największego rywala General Motors, który na pozycji światowego lidera znajdował się od 1932 roku do 2008 roku.

General Motors po restrukturyzacji w 2009 roku powoli odzyskuje pozycję, a nowe modele jak Chevrolet Equinox, luksusowy Buick LaCrosse i kompaktowy Chevrolet Cruz odnoszą rynkowe sukcesy. Od początku 2011 roku sprzedaż w USA zwiększyła się o 25 proc., a w Chinach o 10 proc.