W ubiegłorocznym Grand Prix Chin Robert Kubica zajął trzynastą pozycję. Wyścig odbywał się jednak w strugach deszczu. Na niedzielę meteorolodzy także zapowiadają opady. Dla Kubicy to zła wiadomość, bo Polak w tym sezonie kilkukrotnie podkreślał, że jego bolid lepiej spisuje się w wysokiej temperaturze.
Faworytem bukmacherów jest Sebastian Vettel, który w sobotę po raz trzeci w tym sezonie zdobył pole position. Niemiecki kierowca Red Bulla spisał się świetnie w finałowej części czasówki.
Wiadomo, że Robert Kubica wystartuje do wyścigu z czarną opaską na ramieniu, a na jego bolidzie, tuż obok głowy kierowcy, namalowano polskie flagi.
Wielki triumf zespołu McLaren-Mercedes potwierdził wcześniejsze zapowiedzi i przygotowaniu wyjątkowego bolidu. Wielki pokaz swoich umiejętności zademonstrował Brytyjczyk Levis Hamilton, który potrafił nadrobić stratę do czołówki po wydarzeniach na torze i starcie za samochodem bezpieczeństwa.
Zapewne najmniej zadowoleni będą kierowcy zespołu Red Bull Racing, którzy do Grand Prix Chin 2010 wystartowali z dwóch pierwszych pozycji. Niemiec Sebastian Vettel był dopiero szósty i nie potrafił wyprzedzić doskonale broniącego się Roberta Kubicy.
Natomiast doświadczony Mark Webber pod koniec wyścigu przegrał pojedynek o siódme miejsce z debiutantem Rosjaninem Petrovem z zespołu Renault.
Po falstarcie Hiszpana Fernando Alonso i karze, czwarte miejsce też należy uznać za sukces. Jednak zespół Ferrari nie może tego wyścigu zapisać na konto udanych. Brazylijczyk Felipe Massa był dopiero dziewiąty.
Lewis Hamilton (McLaren) i Sebastian Vettel (Red Bull) unikną kary po incydencie do jakiego doszło pomiędzy nimi podczas zmiany opon w alei serwisowej.
Sędziowie postanowili odstąpić od wymierzenia kary i poprzestać na upomnieniu dla kierowców. Pomiędzy bolidami Hamiltona i Vettela doszło do kontaktu podczas opuszczania alei serwisowej po zmianie opon.
Relacja na żywo:56. okrążenie: Dublet McLarena na torze w Szanghaju! Button przed Hamiltonem. Trzecie miejsce zajął Rosberg, czwarty Alonso, a piąty Kubica.
55. okrążenie: Petrov szaleje na torze! Rosjanin wyprzedził Marka Webbera.
54. okrążenie: Massa próbował zaatakować Schumachera, ale Brazylijczyk przeszarżował i wypadł z toru.
53. okrążenie: Trzy okrążenia do końca i teraz problemy ma Button, którego przewaga nad Hamiltonem maleje.
52. okrążenie: Pietrow wyprzedził Schumachera. Siedmiokrotny mistrz świata nie miał szans w starciu z Rosjaninem.
51. okrążenie: Button na chwilę wyjechał poza tor, ale szybko na niego wrócił.
50. okrążenie: Kubica ma już prawie dwie sekundy przewagi nad Vettelem.
48. okrążenie: Hamilton traci do Buttona ponad sześć sekund.
47. okrążenie: Kubica odskoczył od Vettela o ponad sekundę.
46. okrążenie: Fernando Alonso zbliżył się do Rosberga.
45. okrążenie: Petrov wyprzedził Alguersuariego, a po chwili Hiszpana wyprzedził także Massa.
44. okrążenie: Petrov walczy o dziesiąte miejsce z Massą.
43. okrążenie: Vettel tylko 0,4 sekundy za Kubicą. Natomiast Polak traci 2,6 s do Alonso.
42. okrążenie: Button jedzie nieco szybciej od Hamiltona. Lider ma po
nad 4 sekundy przewagi nad kolegą z zespołu McLaren-Mercedes.
41. okrążenie: Vettel wciąż tuż za Kubicą.
40. okrążenie: Pierwszy jest Button, dalej Hamilton, Rosberg, Alonso i Kubica.
39. okrążenie: Button i Rosberg w boksach. Button wyjechał przed Hamiltonem, natomiast Rosberg za Anglikiem.
38. okrążenie: Hamilton zjechał do pit-stopu i zmienił opony na nowe intermediaty. Kubica dokonał takiej samej zmiany. Polak jest dziesiąty.
37. okrążenie: Z rywalizacji odpadł Jarno Trulli.
36. okrążenie: Hamilton na chwilę wyprzedził Rosberga, ale Niemiec udanie kontratakował.
35. okrążenie: Schumacher nie może wyprzedzić Sutila. Natomiast Hamilton jest już tuż za Rosbergiem.
34. okrążenie: Petrov wypadł z toru i wyprzedzili go Alonso i Vettel.
33. okrążenie: Kubica traci już do Hamiltona ponad pięć sekund. Anglik dogania już Rosberga.
32. okrążenie: Prowadzi Button, przed Rosbergiem, Hamiltonem, Kubicą, Petrovem, Alonso, Vettelem, Suttilem, Schumacherem, Massą i Webberem.
31. okrążenie: Coraz większy deszcz nad torem w Szanghaju.
30. okrążenie: Prowadzi Button, drugi jest Rosberg, trzeci Hamilton, a za nim Kubica.
29. okrążenie: Hamilton wyprzedził Kubicę, natomiast Alonso uporał się z Sutilem.
28. okrążenie: Hamilton wyprzedził Petrova i teraz jest za plecami Kubicy
27. okrążenie: Hamilton wyprzedził Schumachera, po chwili Niemca wyprzedził także Sutil.
26. okrążenie: Samochód bezpieczeństwa zjechał z toru i walka rozpoczęła się od nowa.
25. okrążenie: Walka między Hamiltonem i Vettelem w pitlane zostanie rozstrzygnięta przez sędziów po wyścigu.
24. okrążenie: Na torze cały czas jest samochód bezpieczeństwa.
23. okrążenie: Prowadzi Button, przed Rosbergiem, trzeci jest Kubica, czwarty Petrov.
22. okrążenie: Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, gdyż na torze leżą kawałki przedniego skrzydła Alguersuariego.
21. okrążenie: Wszyscy kierowcy zjeżdżają do garażu i zmieniają opony na przejściowe. Robert Kubica także zmienił ogumienie.
20. okrążenie: Schumacher i Webber zjechali do pit-stopu.
19. okrążenie: Button dogonił Rosberga i po chwili go wyprzedził. Wcześniej Rosberg wypadł z toru.
18. okrążenie: Hamilton teraz ściga Petrova. Natomiast Vettel wyprzedził Schumachera.
17. okrążenie: Hamilton po walce wyprzedził Schumachera. Teraz do Niemca zbliżają się kierowcy Red Bulla.
16. okrążenie: Trwa walka Anglika z siedmiokrotnym mistrzem świata. Na razie Schumacher się broni dzielnie.
15. okrążenie: Hamilton już dogonił Schumachera.
14. okrążenie: Kierowcy Ferrari przebijają się ku czołówce. Na razie zajmują miejsca na początku drugiej dziesiątki.
13. okrążenie: Teraz Vettel i Webber wyprzedzili Sutila i rzucili się w pogoń za Hamiltonem.
12. okrążenie: Hamilton wyprzedził Vettela w momencie walki z Sutilem.
11. okrążenie: Cały czas pada deszcz. Vettel i Hamilton wyprzedzili Kovalainena.
10. okrążenie: Petrov awansował na czwartą pozycję, ale traci do trzeciego Kubica około piętnastu sekund.
9. okrążenie: Dopiero dziesiąty jest Hamilton, jeszcze dalej jest Massa i Alonso.
8. okrążenie: Robert Kubica traci do Rosberga cztery sekundy, a sam ma ponad 10 sekund przewagi nad kolejnym kierowcą.
7. okrążenie: Kolejni kierowcy zjeżdżają na zmianę opon. Na czele Rosberg, Button i Kubica.
6. okrążenie: Vettel, Hamilton, Schumacher zmienili opony z powrotem na slicki. Petrov awansował na piątą pozycję.
5. okrążenie: Kubica nadal trzeci, natomiast Petrov spadł na siódmą pozycję. Alonso za falsatrt dostał karę przejazdu przez pit-lane.
4. okrążenie: Kubica i Petrov nie zmienili opon i są na trzecim i czwartym miejscu. Prowadzi Rosberg, przed Buttonem.
3. okrążenie: Alonso popełnił falstart i Hiszpana czeka kara. wszyscy zawodnicy zjeżdżają do pit-stopu aby zmienić opony na przejściówki.
2. okrążenie: Na torze jest samochód bezpieczeństwa, po tym jak Liuzzi wypadł z toru i wpadł na bolid Kobayashiego.
1. okrążenie: Świetny start Fernando Alonso, który objął prowadzenie. Robert Kubica spadł na dziesiąte miejsce.
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Okr. | Czas | Start | Pkt |
1 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 56 | Zwycięzca | 5 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 56 | +1.5 s | 6 | 18 |
3 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 56 | +9.4 s | 4 | 15 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 56 | +11.8 s | 3 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 56 | +22.2 s | 8 | 10 |
6 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 56 | +33.3 s | 1 | 8 |
7 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 56 | +47.6 s | 14 | 6 |
8 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 56 | +52.1 s | 2 | 4 |
9 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 56 | +57.7 s | 7 | 2 |
10 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 56 | +61.7 s | 9 | 1 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 56 | +62.8 s | 10 | - |
12 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 56 | +63.6 s | 11 | - |
13 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 56 | +71.4 s | 12 | - |
14 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 55 | +1 okr. | 21 | - |
15 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 55 | +1 okr. | 16 | - |
16 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 54 | +2 okr. | 23 | - |
17 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 52 | +4 okr. | 24 | - |
NUK | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 26 | +30 okr. | 20 | - |
NUK | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 8 | +48 okr. | 22 | - |
NUK | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 7 | +49 okr. | 17 | - |
NUK | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 0 | +56 okr. | 13 | - |
NUK | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 0 | +56 okr. | 15 | - |
NUK | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 0 | +56 okr. | 18 | - |
NUK | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 0 | +56 okr. | 19 | - |
Poz. | Kierowca | Narodowość | Zespół | Punkty |
1 | Jenson Button | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 60 |
2 | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes GP | 50 |
3 | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | 49 |
4 | Lewis Hamilton | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 49 |
5 | Sebastian Vettel | Niemcy | RBR-Renault | 45 |
6 | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 41 |
7 | Robert Kubica | Polska | Renault | 40 |
8 | Mark Webber | Australia | RBR-Renault | 28 |
9 | Adrian Sutil | Niemcy | Force India-Mercedes | 10 |
10 | Michael Schumacher | Niemcy | Mercedes GP | 10 |
11 | Vitantonio Liuzzi | Włochy | Force India-Mercedes | 8 |
12 | Vitaly Petrov | Rosja | Renault | 6 |
13 | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams-Cosworth | 5 |
14 | Jaime Alguersuari | Hiszpania | STR-Ferrari | 2 |
15 | Nico Hulkenberg | Niemcy | Williams-Cosworth | 1 |
16 | Sebastien Buemi | Szwajcaria | STR-Ferrari | 0 |
17 | Pedro de la Rosa | Hiszpania | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
18 | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus-Cosworth | 0 |
19 | Karun Chandhok | Indie | HRT-Cosworth | 0 |
20 | Lucas di Grassi | Brazilia | Virgin-Cosworth | 0 |
21 | Bruno Senna | Brazilia | HRT-Cosworth | 0 |
22 | Jarno Trulli | Włochy | Lotus-Cosworth | 0 |
23 | Timo Glock | Niemcy | Virgin-Cosworth | 0 |
24 | Kamui Kobayashi | Japonia | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
Poz. | Zespół | Punkty |
1 | McLaren-Mercedes | 109 |
2 | Ferrari | 90 |
3 | RBR-Renault | 73 |
4 | Mercedes GP | 60 |
5 | Renault | 46 |
6 | Force India-Mercedes | 18 |
7 | Williams-Cosworth | 6 |
8 | STR-Ferrari | 2 |
9 | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
10 | Lotus-Cosworth | 0 |
11 | HRT-Cosworth | 0 |
12 | Virgin-Cosworth | 0 |