Opony będą grały główną rolę w tym wyścigu. Wszyscy kierowcy starali się oszczędzać je na niedzielny wyścig, bo jak się okazuje 6 kompletów na kwalifikacje i sam wyścig, to często za mało. Z tego względu do pierwszej części kwalifikacyjnej wielu kierowców z czołówki wyjechało na znacznie wolniejszych twardych oponach, by w ten sposób zaoszczędzić jeden komplet miękkiego ogumienia na wyścig. Z pomiarów wynika, że na tym torze torze twarde opony oznaczają o ok. 2 sekund gorsze czasy na jednym okrążeniu.

W pierwszej części sesji kwalifikacyjnej najlepszy czasy uzyskał Niemiec Michael Schumacher z zespołu Mercedes GP, który podobnie jak Witalij Pietrow i kierowcy słabszych zespołów wybrali miękkie opony, by w ten sposób nie ryzykować gorszych czasów i wypełnienie normy 107 proc. najlepszego zawodnika. Nie wystartował Nick Heidfeld z zespołu Lotus Renault, którego bolid zapalił się tuż przed półmetkiem trzeciego treningu. Na całe szczęście Niemiec zdążył wyskoczyć z bolidu. Heidfeld otrzyma silnik, z którego korzystał już w Chinach i Turcji. Francuski zespół wystąpił już z prośbą o dopuszczenie Niemca do niedzielnego wyścigu. Do dalszej fazy nie zakwalifikowali się: Nick Heidfeld, Jerome d’Ambrosio, Narain Karthikeyan, Vitantonio Liuzzi, Rubens Barrichello i Jarno Trulli.

Druga część sesji kwalifikacyjnej

Mocne uderzenie duetu Red Bull Racing. Ponowenie Sebastian Vettel lepszy od Marka Webbera. Niespodzianką jest ósmy czas Pedro Maldonado z zespołu Williams-Cosworth. Do finałowej rozgrywki nie zakwalifikowali się: Sebastien Buemi, Sergio Perez, Jamie Alguersuari, Kamui Kobayashi, Heikki Kovalainen, Paul di Resta i Adrian Sutil.

Trzecia część sesji kwalifikacyjnej

Na torze niemalże równocześnie pojawiło się tylko czterech kierowców, którzy od początku wszystko postawili na jedną kartę. Każdy z nich walczył o jak najlepszy rezultat. Najpierw na tablicy liderem był Sebastian Vettel, ale cieszył się tylko krótką chwilę, bo jego rezultat przebił kolega z zespołu Mark Webber. Duet McLarena tuż za nimi. Pozostała szóstka wyjechała na tor dopiero w ostatnich trzech minutach, decydując się na jedno szybkie okrążenie pomiarowe. W tym czasie kierowcy Red Bulla i McLarena spokojnie czekali w boksach. Nikt jednak nie pokonał pierwszej trójki, a czwartego Jensona Buttona zepchnął o jedną pozycję Hiszpan Fernando Alonso.

To siódme w karierze pierwsze pole startowe Marka Webera, który tym samym przerwał serię Sebastiana Vettela. Niemiec z pierwszej pozycji startował w pięciu ostatnich wyścigach, a w tym sezonie nie znalazł dotychczas lepszego do siebie.

Grand Prix Hiszpanii 2011 – kwalifikacje

Poz. Nr Kierowca Zespół Q1 Q2 Q3 Okr.
1 2 Mark Webber RBR-Renault 1:23.619 1:21.773 1:20.981 12
2 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:24.142 1:21.540 1:21.181 13
3 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:24.370 1:22.148 1:21.961 12
4 5 Fernando Alonso Ferrari 1:23.485 1:22.813 1:21.964 15
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:24.428 1:22.050 1:21.996 12
6 10 Witalij Pietrow Renault 1:23.069 1:22.948 1:22.471 14
7 8 Nico Rosberg Mercedes 1:23.507 1:22.569 1:22.599 14
8 6 Felipe Massa Ferrari 1:23.506 1:23.026 1:22.888 15
9 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:23.406 1:22.854 1:22.952 14
10 7 Michael Schumacher Mercedes 1:22.960 1:22.671 - 12
11 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:23.962 1:23.231 - 6
12 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:24.209 1:23.367 - 9
13 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:24.049 1:23.694 - 9
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:23.656 1:23.702 - 8
15 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:25.874 1:25.403 - 6
16 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:24.332 1:26.126 - 13
17 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:24.648 1:26.571 - -
18 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:26.521 - - -
19 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:26.910 - - -
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:27.315 - - -
21 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:27.809 - - -
22 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:27.908 - - -
23 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:28.556 - - -
24 9 Nick Heidfeld Renault nst - - -