Opony będą grały główną rolę w tym wyścigu. Wszyscy kierowcy starali się oszczędzać je na niedzielny wyścig, bo jak się okazuje 6 kompletów na kwalifikacje i sam wyścig, to często za mało. Z tego względu do pierwszej części kwalifikacyjnej wielu kierowców z czołówki wyjechało na znacznie wolniejszych twardych oponach, by w ten sposób zaoszczędzić jeden komplet miękkiego ogumienia na wyścig. Z pomiarów wynika, że na tym torze torze twarde opony oznaczają o ok. 2 sekund gorsze czasy na jednym okrążeniu.
W pierwszej części sesji kwalifikacyjnej najlepszy czasy uzyskał Niemiec Michael Schumacher z zespołu Mercedes GP, który podobnie jak Witalij Pietrow i kierowcy słabszych zespołów wybrali miękkie opony, by w ten sposób nie ryzykować gorszych czasów i wypełnienie normy 107 proc. najlepszego zawodnika. Nie wystartował Nick Heidfeld z zespołu Lotus Renault, którego bolid zapalił się tuż przed półmetkiem trzeciego treningu. Na całe szczęście Niemiec zdążył wyskoczyć z bolidu. Heidfeld otrzyma silnik, z którego korzystał już w Chinach i Turcji. Francuski zespół wystąpił już z prośbą o dopuszczenie Niemca do niedzielnego wyścigu. Do dalszej fazy nie zakwalifikowali się: Nick Heidfeld, Jerome d’Ambrosio, Narain Karthikeyan, Vitantonio Liuzzi, Rubens Barrichello i Jarno Trulli.
Druga część sesji kwalifikacyjnej
Mocne uderzenie duetu Red Bull Racing. Ponowenie Sebastian Vettel lepszy od Marka Webbera. Niespodzianką jest ósmy czas Pedro Maldonado z zespołu Williams-Cosworth. Do finałowej rozgrywki nie zakwalifikowali się: Sebastien Buemi, Sergio Perez, Jamie Alguersuari, Kamui Kobayashi, Heikki Kovalainen, Paul di Resta i Adrian Sutil.
Trzecia część sesji kwalifikacyjnej
Na torze niemalże równocześnie pojawiło się tylko czterech kierowców, którzy od początku wszystko postawili na jedną kartę. Każdy z nich walczył o jak najlepszy rezultat. Najpierw na tablicy liderem był Sebastian Vettel, ale cieszył się tylko krótką chwilę, bo jego rezultat przebił kolega z zespołu Mark Webber. Duet McLarena tuż za nimi. Pozostała szóstka wyjechała na tor dopiero w ostatnich trzech minutach, decydując się na jedno szybkie okrążenie pomiarowe. W tym czasie kierowcy Red Bulla i McLarena spokojnie czekali w boksach. Nikt jednak nie pokonał pierwszej trójki, a czwartego Jensona Buttona zepchnął o jedną pozycję Hiszpan Fernando Alonso.
To siódme w karierze pierwsze pole startowe Marka Webera, który tym samym przerwał serię Sebastiana Vettela. Niemiec z pierwszej pozycji startował w pięciu ostatnich wyścigach, a w tym sezonie nie znalazł dotychczas lepszego do siebie.
Grand Prix Hiszpanii 2011 – kwalifikacje
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr. |
1 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:23.619 | 1:21.773 | 1:20.981 | 12 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:24.142 | 1:21.540 | 1:21.181 | 13 |
3 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:24.370 | 1:22.148 | 1:21.961 | 12 |
4 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:23.485 | 1:22.813 | 1:21.964 | 15 |
5 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:24.428 | 1:22.050 | 1:21.996 | 12 |
6 | 10 | Witalij Pietrow | Renault | 1:23.069 | 1:22.948 | 1:22.471 | 14 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:23.507 | 1:22.569 | 1:22.599 | 14 |
8 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:23.506 | 1:23.026 | 1:22.888 | 15 |
9 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:23.406 | 1:22.854 | 1:22.952 | 14 |
10 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:22.960 | 1:22.671 | - | 12 |
11 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:23.962 | 1:23.231 | - | 6 |
12 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:24.209 | 1:23.367 | - | 9 |
13 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:24.049 | 1:23.694 | - | 9 |
14 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:23.656 | 1:23.702 | - | 8 |
15 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:25.874 | 1:25.403 | - | 6 |
16 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:24.332 | 1:26.126 | - | 13 |
17 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:24.648 | 1:26.571 | - | - |
18 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:26.521 | - | - | - |
19 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:26.910 | - | - | - |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:27.315 | - | - | - |
21 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:27.809 | - | - | - |
22 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:27.908 | - | - | - |
23 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:28.556 | - | - | - |
24 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | nst | - | - | - |