Sukces Hiszpana uznano za kontrowersyjny, gdyż przez większość wyścigu prowadził jego kolega z zespołu Ferrari Felipe Massa i na wyraźne polecenie kierownictwa zespołu na 49 okrążeniu dał się wyprzedzić koledze, który aktualnie ma jeszcze szansę na walkę o tytuł mistrzowski.
Pierwszego pola startowego nie obronił Niemiec Sebastian Vettel, który wdał się w walkę z Fernando Alonso, co doskonale wykorzystał Felipe Massa.
Robert Kubica tuż po starcie przez chwilę był piąty, ale na pierwszym zakręcie spadł na siódmą pozycję.
Z ostatniej chwili:
Za tzw. team order podczas wyścigu o GP Niemiec Ferrari zostało ukarane grzywną w wysokości 100 tysięcy dolarów. Sprawę skierowano także do rozpatrzenia podczas najbliższego posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych.
Relacja na żywo
67 okr. - META: Dublet Ferrari! Alonso tuż przed metą dubluje Kubicę i wygrywa wyścig. Drugie miejsce obronił Massa przed ścigającym go Vettelem, 4. Hamilton, 5. Button, 6. Webber, 7. Kubica, 8. Rosberg, 9. Schumacher, 10. Pietrow
66.okr. Alonso jest zdecydowanie na czele a tymczasem ustanowił jeszcze jeden rekord okrążenia! Już chyba nikt nikogo nie wyprzedzi.
65 okr. Massa jakby lekko przycisnął i odjechał o pół sekundy Vettelowi - z 1,0 do 1,5 sekundy
64 okr. Rekord Alonso. Kubica ostatnim niezdublowanym kierowcą.
64 okr. Button (5 na torze) jest bardzo blisko Hamiltona (4) a Vettel (3) jeszcze bliżej Massy (2). Pietrow (10) może też dogonić Schumachera (9)
63 okr. Rosberg już jest zdublowany, za chwilę kolejka Polaka
62 okr. Wyścig wygra pewnie Alonso a Kubica będzie siódmy (obecnie 6 sek przewagi nad Rosbergiem). Jedyną zagadką i ciekawą rzeczą na torze będzie walka Vettela z Massą o drugie miejsce.
62 okr. Kovalainen (po kolizji z De La Rosą) też nie ukończy wyścigu
61 okr. Vettel już usiadł na ogonie Massy a Kubica jest z kolei całkiem blisko zdublowania przez Alonso i innych liderów - najpierw 'do golenia' pójdzie jednak Rosberg
60 okr. Vettel jest już 1,4 sekundy za Massą 60 okr. Kolejność pierwszej 10: Alonso, Massa, Vettel, Hamilton, Button, Webber, Kubica, Rosberg, Schumacher, Petrov z czego szansę na wyprzedzenia ma obecnie tylko Vettel, który znów zbliża się do Massy.
59 okr. De La Rosa ściął się z Kovalainenm przy próbie dublowania i musiał z uszkodzonym 'nosem' wylądować na zabieg w boksie
56 okr. De La Rosa stara się wyprzedzić Barrichello
55 okr. Rekord Alonso, który powiększa lekko przewagę nad drugim Ferrari; z kolei odległość (około 3-sekundowa) pomiędzy Massą a Vettelem utrzymuje się
55 okr. Di Grassi skończył wyścig
53 okr. Kubica jedzie całe wieki, bo 34 sekundy - za Webberem a Alonso uciekł już Massie na prawie 3 sekundy
52 okr. De La Rosa zjechał po opony i Kubica jest już - jak godzinę temu - siódmy. Włoch wrócił do wyścigu na 13. pozycji
51 okr. Vettel z fantastycznymi czasami ściga Massę
51 okr. Kubica zbliżył się na 1,7 sekundy do De La Rosy i ma 2,3 sekundy przewagi nad Rosbergiem
49 okr. bez najmniejszych problemów Alonso wyprzedza na krótkiej prostej Massę - to było niewątpliwie polecenie od kierownictwa zespołu
48 okr. Zapowiada się 81. podwójne zwycięstwo włoskiej stajni
47 okr. Alonso z rekordem (bliskim 1 min 17 sekund)- jest już 0,9 sek za Massą a 5,1 sek przed Vettelem
46 okr. Button uciekł Webberowi już na ponad 6 sekundy
45 okr. Kubica na każdym okrążeniu notuje ok. sekundę czas gorszy od czołowej trójki - Massa, Alonso i Vettel jadą bowiem wyraźnie najszybciej
44 okr. Vettel znów z rekordem! - to cały czas zmniejsza jego stratę do Alonso, ale to wciąż ponad 5 sekund
44 okr. Rosberg traci już 3 sekundy do Kubicy i musi martwić się powoli jadącym za jego plecami Schumacherem
43 okr. Vettel z kolejnym rekordem okrążenia
42 okr. Vettel z rekordem okrążenia
42. okr. Kubica traci już prawie minutę do lidera oraz 3 sek do De La Rosy czyli sytuacja zmienia się niewiele
40 okr. Alonso utrzymuje sekundową róznicę do Massy
39 okr. Alonso już tylko sekundę za Massą! Vettel 5 sekund za nimi, a za Niemcem Hamilton ze stratą już 11 sekund
38 okr. najlepsze okrążenie wykręcił... 17. w stawce Adrian Sutil!
37 okr. De La Rosa powiększył do 3,4 sekundy przewagę nad Kubicą, który we wstecznym lusterku wciąż widzi Rosberga. Kolejny rekord Alonso!
36 okr. Fernando Alonso z kolejnym rekordem okrążenia i ma już tylko 2 sekundy straty do Massy
35 okr. Rosberg już jest blisko Kubicy a De La Rosa wyprzedził Hulkenberga - czyli walka dwóch kierowców, którzy nie zmieniali opon. Hulkenberg zaraz po tym zjechał do serwisu, co dało awans na 8. miejsce Kubicy., który jedzie za de la Rosą
32 okr. Alonso niweluje różnicę do Massy
31 okr. Alonso zszedł poniżej 1:18 na okrążeniu, Vettel traci już do Hiszpana prawie 4 sekundy, z kolei Hamilton nie ma szans na dogonienie Niemca, mając ponad 9 sekundy straty
31 okr. Hulkenberg i de La Rosa wciąż nie byli w boksach; wyścig na dwie grupy dzieli siódmy obecnie Hulkenberg, który jedzie 36 sekund za liderem i aż 18 sek za szóstym w stawce Webberem
29 okr. Rosberg jedzie 0,5 sekundy szybciej na każdym kółku niż Robert i jest już za plecami Polaka
28 okr. tracący dystans Alonso pokazał lwi pazur i wykręcił fantastyczny rekord - niewiele ponad 1 min 18 sek.
27 okr. Massa już z 3-sek przewagą nad Alonso, który ma stosunkowo niewiele, bo 1,5 sekundy przewagi nad Vettele, czwarty Hamilton jest już daleko z tyłu - 8,5 sekundy straty do Vettela
26 okr. Massa z kolejnym rekordem
26 okr. Kubica awansował na 9. pozycję, gdy opony zmieniał Rosberg. Jeszcze tylko Hulkenberg i de La Rosa nie zmieniali - do tego drugiego Kubica traci 2,7 sekundy
24 okr. Petrov po wyjeździe wyprzedził Kobayashiego i jedzie za Schumacherem.
23 okr. Massie jakby dodało skrzydeł pozycja lidera i ustanowił nowy rekord jednego okrążenia
23 okr. lider w boksie - Button zmienił opony i wrócił na 5. pozycji - tuż przed Markiem Webberem, ale też za Hamiltonem, którego miał pewnie ambicje wyprzedzić już podczas zmian opon
22 okr. Walka dwóch Ferrari nie działa na ich korzyść, bo Button ma już 5 sekund przewagi nad Massą
21 okr. Alonso zaatakował Massę, ale Brazylijczyk skontrował w kolejnym zakręcie
19 okr. Button wciąż nie zmieniał opon i lideruje, Massa traci do niego 4,5 sekundy
18 okr. Kubica w alei serwisowej - świetny czas - 4,2 sekundy, co pozwoliło mu obronić pozycję przed Michaelem Schumacherem, z którym walka trwała w dwóch kolejnych zakrętach. Polak jest obecnie na 11. miejscu
17 okr. Alonso doszedł Massę na 0,6 sekundy 16 okr. liderem jest Button, który prowadzi wyścig przed Massą, Alonso, Vettelem. Dalej Kubica, Hamilton, Rosberg. Lekki uślizg miał Massa , który czuje "na plecach" oddech Alonso
15 okr. Massa i Hamilton w boksach. Massa wyjechał na 2., Hamilton na 6. miejscu. Mechanicy Red Bulla zdecydowanie najszybciej wymieniali opony, poniżej 4 sekund. 13 okr. Alonso w boksie z P2. Webber z P4. Alonso wyjechał na 4., Webber na 9. miejscu.
12 okr. Vettel w boksie z P3. Twarde opony w bolidzie Niemca. Wyjechał na 6. miejscu.
10 okr. Massa z rekordem, Webber zbliżył się do Hamiltona na 0,8 sekundy Schumacher ma taką samą stratę do Kubicy
9 okr. rekord okrążenia Alonso - jako pierwszy zszedł poniżej 1:19.
8 okr. W czołowej dziesiątce kierowcy rozjechali się na ponad 1 sek., tylko Schumacher utrzymuje się bliżej za Kubicą, ale na razie nie próbuje atakować. Kobayashi dogonił też Rosberga i zapowiada się walka o P9
7 okr. Polak traci już 4,5 sekundy do jadącego przed nim Buttona, Renault jest wyraźnie wolniejszy od McLarenów, Ferrari i bolidów RBR
6 okr. Kubica wciąż siódmy, 0,8 sekundy przed ósmym Michaelem Schumacherem,
5 okr. rekord okrążenia Alonso, który chyba nie myśli odpuszczać liderowi wyścigu czyli koledze z zespołu, dawno dwa czerwone konie nie prowadził w wyścigu F1
4 okr. Kolejność: Massa, Alonso, Vettel, Hamilton, Webber, Button, Kubica, Schumacher, Rosbergk, Kobayashi, Barrichello, Pietrow, Hulkenberg, De la Rosa, Kovalainen, Di Grassi, Senna, Glock, Yamamoto, Alguersuari, Sutil
3 okr. Trulli już nie jedzie - jego bolid wepchnięty do boksu. Na czele Massa już z 1,5 sek. przewagi nad Alonso
1 okr. Sutil już w boksie, Liuzzi, Buemi i Alguersuari również. Dla Buemiego to koniec, bo rozbił tylne skrzydło.
START: Vettel stracił pole position, bo zbytnio skupił uwagę na Alonso, tracąc jeszcze miejsce na rzecz prującego lewą stroną Massy, który jest pierwszy. Kubica awansował z 7. na 5. miejsce...ale tylko na chwilkę, bo w ciasnej walce musiał odpuścić Buttonowi i Webberowi
Przed startem: Z pole position rywalizację rozpocznie Niemiec Sebastian Vettel z Red Bull-Renault, ale za plecami będzie miał dwóch kierowców Ferrari - Hiszpana Fernando Alonso i Brazylijczyka Felipe Massę, a także kolegę z zespołu Australijczyka Marka Webbera.
Z trzeciej linii ruszą dwa bolidy McLaren-Mercedes prowadzone przez Brytyjczyków Jensona Buttona i Lewisa Hamiltona. Za nimi wystartuje Polak, który będzie musiał odpierać ataki Brazylijczyka Rubensa Barrichello z Williams-Cosworth oraz Niemców Nico Rosberga z Mercedes GP-Petronas i Nico Huelkenberga z Williams-Cosworth.
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Okr. | Czas/strata | Start | Pkt. |
1 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 67 | Winner | 2 | 25 |
2 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 67 | +4.1 sek | 3 | 18 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 67 | +5.1 sek | 1 | 15 |
4 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 67 | +26.8 sek | 6 | 12 |
5 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 67 | +29.4 sek | 5 | 10 |
6 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 67 | +43.6 sek | 4 | 8 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 66 | +1 okr. | 7 | 6 |
8 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 66 | +1 okr. | 9 | 4 |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 66 | +1 okr. | 11 | 2 |
10 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 66 | +1 okr. | 13 | 1 |
11 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 66 | +1 okr. | 12 | - |
12 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 66 | +1 okr. | 8 | - |
13 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 66 | +1 okr. | 10 | - |
14 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 66 | +1 okr. | 14 | - |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 66 | +1 okr. | 15 | - |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 65 | +2 okr. | 21 | - |
17 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 65 | +2 okr. | 19 | - |
18 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 64 | +3 okr. | 23 | - |
19 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 63 | +4 okr. | 20 | - |
NUK | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 56 | +11 okr. | 18 | - |
NUK | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 50 | +17 okr. | 24 | - |
NUK | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 19 | +48 okr. | 22 | - |
NUK | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 3 | +64 okr. | 17 | - |
NUK | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1 | +66 okr. | 16 | - |
Poz. | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
1 | Lewis Hamilton | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 157 |
2 | Jenson Button | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 143 |
3 | Mark Webber | Australia | RBR-Renault | 136 |
4 | Sebastian Vettel | Niemcy | RBR-Renault | 136 |
5 | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | 123 |
6 | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes GP | 94 |
7 | Robert Kubica | Polska | Renault | 89 |
8 | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 85 |
9 | Michael Schumacher | Niemcy | Mercedes GP | 38 |
10 | Adrian Sutil | Niemcy | Force India-Mercedes | 35 |
11 | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams-Cosworth | 29 |
12 | Kamui Kobayashi | Japonia | BMW Sauber-Ferrari | 15 |
13 | Vitantonio Liuzzi | Włochy | Force India-Mercedes | 12 |
14 | Vitaly Petrov | Rosja | Renault | 7 |
15 | Sebastien Buemi | Szwajcaria | STR-Ferrari | 7 |
16 | Jaime Alguersuari | Hiszpania | STR-Ferrari | 3 |
17 | Nico Hulkenberg | Niemcy | Williams-Cosworth | 2 |
18 | Pedro de la Rosa | Hiszpania | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus-Cosworth | 0 |
20 | Karun Chandhok | Indie | HRT-Cosworth | 0 |
21 | Lucas di Grassi | Brazilian | Virgin-Cosworth | 0 |
22 | Jarno Trulli | Italian | Lotus-Cosworth | 0 |
23 | Bruno Senna | Brazilian | HRT-Cosworth | 0 |
24 | Timo Glock | German | Virgin-Cosworth | 0 |
25 | Sakon Yamamoto | Japanese | HRT-Cosworth | 0 |
Mistrzostwa świata Formuły 1 - sezon 2010 - klasyfikacja konstruktorów
Poz. | Zespół | Punkty |
1 | McLaren-Mercedes | 300 |
2 | RBR-Renault | 272 |
3 | Ferrari | 208 |
4 | Mercedes GP | 132 |
5 | Renault | 96 |
6 | Force India-Mercedes | 47 |
7 | Williams-Cosworth | 31 |
8 | BMW Sauber-Ferrari | 15 |
9 | STR-Ferrari | 10 |
10 | Lotus-Cosworth | 0 |
11 | HRT-Cosworth | 0 |
12 | Virgin-Cosworth | 0 |