Sezon Formuły 1 rozkręca się i już mamy piąty wyścig. Na celowniku jest Grand Prix Turcji 2008, wyścig, który w tym roku odbędzie się po raz czwarty. Nowy obiekt Istambul Park Circut został 69 w historii torem, na którym odbywają się wyścigi Formuły 1. Po trzech wyścigach, które organizowane były w letnich miesiącach, dokonano zmiany w kalendarzu i turecka impreza przesunięta została na maj.

Tor, na którym odbędzie się Grand Prix Turcji 2008 jest dziełem Niemca Hermanna Tilke. Projektant z Aachen wykorzystał doświadczenie z Bahrajnu i Szanghaju, by w Istambule stworzyć jeden z najlepszych torów. Wyścig odbywa się tutaj w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, podobnie jak na brazylijskim Interlagos. Duże różnice wzniesień przypominająaustriacki A1 Ring, a charakterem otoczenia krajobraz z belgijskiego Spa-Francorchamps. Sam projektant powiedział, że każdy nowy tor jest projektowany z myślą o kraju, w którym jest zlokalizowany i powinien odzwierciedlać jego charakter.

Na torze o długości 5,338 km zaprojektowano sześć prawych i osiem lewych zakrętów. Dzięki jego dużej szerokości, która wynosi od 14 do 21,5 metra, istnieje możliwość wyprzedzania. Kierowców czekają także inne przyjemności, jak chociażby duży zakręt oznaczony numerem osiem, na którym pojazdy zmieniają kierunek jazdy o 180°. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż zakręt ten tworzy kilka segmentów, które nie ułatwiają płynnej jazdy. „Gdy się uda, to można go pokonać ze znaczną prędkością. Jeżeli nie, to kierowca może tutaj stracić dużo czasu.” wyjaśnia Rilke.

Kolejna ciekawostką jest koniec długiej prostej, która łączy się z kilkoma zakrętami przed ostatnią prosta. W tym miejscu można spodziewać się nawet prędkości 320 km/h. Nagłe jej zmniejszenie może stanowić znakomity moment do wyprzedzania.

Istanbul Park Circuit - informacje o torzeDługość toru5 338 mDługość wyścigu58 okr., 309.396 kmJakość nawierzchni asfaltowejwysokaZużycie oponśredniePrzyczepnośćwysokaZużycie hamulcówśrednieJazda pełną prędkością63%Najdłuższy najszybszy odcinek1 200 mProjektowana prędkosć maksymalna315 km/hZużycie paliwaśrednieKierunek jazdyprzeciwny do ruchu wskazówek zegaraLiczba lewych zakrętów8Liczba prawych zakrętów6

Wyścig Grand Prix trwa dwie godziny, ale przygotowania do niego realizowane są przez wiele miesięcy. Istambuł jest dynamicznie rozwijającym się 10 milionowym miastem. Odczuwalny jest tutaj boom ekonomiczny i cywilizacyjne kontrasty. Jednym z nich jest chaos panujący na drogach. Miasto to bowiem znajduje się na dwóch kontynentach. Najsłabszym jego punktem jest most łączący część europejską z azjatycką. Po dotychczasowych doświadczeniach większość zespołów decyduje się na zamieszkanie w hotelach po stronie azjatyckiej, skąd jest znacznie bliżej do toru, który zlokalizowany jest w odległości 75 km od centrum miasta. W ten sposób unika się długiego stania w korkach.

Krótka historia Grand Prix Turcji

2005: Premierowy wyścig Formuły 1 na Istambul Park Circut odbył się w 2005 roku i przyniósł niespodzianki już w kwalifikacjach. Faworyzowany Michael Schumacher (Ferrari) wpadł w poślizg i musiał startować aż z dziewiętnastej pozycji. Podczas pogoni za czasem miał jednak kolizję z Markiem Weberem (BMW Williams) i musiał wycofać się w wyścigu. Zwycięstwa doczekał się Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes), który był już faworytem podczas kwalifikacji, gdzie uzyskał pole-position, przed Fernando Alonso (Renault) i drugim kierowcą McLarena Juanem-Pablo Montoyą. Wśród sześciu najlepszych dojechali jeszcze Giancarlo Fisichella (Renault), Jenson Button (BAR-Honda) i Jarno Trulli (Toyota).

2006: Także drugi turecki wyścig miał emocjonujący przebieg. Na starcie z pole-position wyruszył Felipe Massa przed Michaelem Schumacherem (obaj Ferrari) i Fernando Alonso (Renault). Jednak szybko na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, który spowodował zamieszanie. Michael Schumacher zjechał do boksów równocześnie z Felipe Massą i musiał czekać na wypuszczenie swojego kolegi na tor. Dzięki temu na druga pozycję awansował ówczesny mistrz świata Fernando Alonso, rozdzielając dwa Ferrari. Za nimi pozostałe punkty uzyskali: Jenson Button (Honda), Pedro de la Rosa (McLaren-Mercedes), Giancarlo Fisichella (Renault), Ralf Schumacher (Toyota) i Rubens Barrichello (Honda).

2007: Po wewnętrznych problemach w zespole McLaren-Mercedes oczekiwano dyscypliny w rywalizacji pomiedzy Lewisem Hamiltonem a Fernando Alonso. Jednak podczas Grand Prix Turcji 2008 szczęście opuściło brytyjski zespół. Czerwone bolidy tym razem wykazały lekkość i szybkość. Felipe Massa i Kimi Räikkönen odnotowali na mecie dublet, trzeci był Fernando Alonso, czwarty Nick Heidfeld (BMW Sauber), który skorzystał na problemach z opona w bolidzie Lewisa Hamiltona. Dalsze pozycje zajęli: Heikki Kovalainen (Renault), Nico Rosberg (Williams) i Robert Kubica (BMW Sauber)

Grand Prix Turcji - dane statystyczneLiczba GP3Pierwsze GP2005Ubiegłoroczny zwyciezcaFelipe Massa - Ferrari F20071:26:42,161Ubiegłoroczne pole-positionFelipe Massa - Ferrari F20071:27,329Ubiegłoroczne najszybsze okrążenieKimi Räikkönen - Ferrari F20071:27,295

Turecki tor i technika F1

Aerodynamika: Jako wciąż nowy i nowoczesny Istambul Prak Circut znajduje się wciąż w znakomitym stanie. Asfaltowy dywanik jest niemalże idealny. Stosowanie elementów aerodynamicznych w wyścigu Grand Prix Turcji 2008 nie powinno zatem zespołom sprawiać większych problemów.

Opony: Zużycie opon nie jest w Turcji wyjątkowe. Trzeba jedynie monitorować ich zachowanie się na przednich kołach, które szczególnie mogą ulegać nadmiernemu zużyciu na ósmym zakręcie. Pewnie problem może stanowić optymalizacja zmierzająca do oszczędzania opon z dobrym przyleganiem do toru, podczas wyjazdu z miejsca o dużej liczbie zakrętów.

Zawieszenie: Ze zużyciem opon na przedniej osi związane jest ustawienie geometrii zawieszenia. Ze względu na to, iż tor jest w dobrym stanie, można zastosować twardsze ustawienie. Może ona pomóc w trudniejszych częściach toru i zagwarantować lepsza stabilizację w najszybszych zakrętach.

Bridgestone przywozi do Istambułu najtwardsze mieszanki

Na Grand Prix Turcji 2008 japoński producent opon, firma Bridgestone, przygotowała jedna z najtwardszych mieszanek. Mówi o tym szef projektu Formuły 1: Istambuł jest przyjemnym torem, ma charakter ładnego krajobrazy, podjazdów i zjazdów. Jest na nim kilka miejsc do mocnego hamowania, gdzie potrzebne są wytrzymałe opony. Szczególnie ciężką próbę dla opon stanowi ósmy zakręt, na którym nadmiernie zużywają się prawe przednie opony.

GP Turcji 2008 - harmonogram czasowyPiątek 9. maja09:00 - 10:301. wolny trening13:00 - 14:302. wolny treningSobota 10. maja10:00 - 11:003. wolny treningod 13:00kwalifikacjeNiedziela 11. majaod 14:00wyścig

Dotychczasowe cztery tegoroczne wyścigi pozwalają przypuszczać, iż także w Turcji największym faworytem będą kierowcy zespołu Ferrari. Fin Kimi Räikkönen jest liderem klasyfikacji, a Felipe Massa po pierwszych nieudanych startach jedzie coraz lepiej. Potrafi jeździć na tureckim torze, na którym już dwukrotnie wygrał. Największy konkurent włoskiej stajni McLaren-Mercedes traci do ferrari minimalnie. Wciąż niewiadomą stanowi postęp BMW Sauber. Te trzy zespoły dokonały w ostatnich miesiącach największego postępu w rozwoju swoich bolidów.

Po wycofaniu się japońskiego zespołu Super Aguri, nie ma już w stawce najsłabszego zespołu. a o punkty są w stanie walczyć kierowcy teoretycznie najsłabszych teamów jak: Scuderia Toro Rosso czy Force India. Z tego powodu zmienił się także regulamin kwalifikacji, w których podczas kolejnych dwóch sesji odpadać będzie pięciu, a nie sześciu kierowców.